Med den politiske
favorisering af elbiler, og økonomisk ”straftold” på
dieselbiler, er der automatisk ikke længere plads
til dieselbiler på det danske bilmarked. Helt ude er
de ikke, og man kan da kun håbe, at det ikke er et
”farvel” for evigt, men et ”farvel så længe”, for
det sidste ord er næppe sagt i den sag, hvis man
sigter langt ud i fremtiden. Dér er vi ikke endnu,
så derfor nød vi i særlig grad mødet med den
mellemstore SUV, Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC SUV.
Men lidt vemodigt var det,
for dieseldrift er godt til rigtig meget (og
udviklingen af CO2 neutralt dieselbrændstof er vel
ret beset heller ikke sat på stand-by). Og netop
hvad CO2 angår, så er CO2 udslippet over en given
strækning markant lavere, hvis man kører i en
dieselbil, end det er, hvis man kører tilsvarende i
en benzinbil. Men nu handler det jo næppe i politisk
sammenhæng så meget om at give ICE-bilerne et
dødsstød, for staten tjener jo fortsat mange penge
på at sælge Nordsøolie, som det handler om, at styre
landet over på en anden energiform, altså
elektricitet.
Et unikt køretøj
Og så kan man jo i sit
stille sind håbe på, at de danske politikere ikke
skaber afhængighed i andre retninger, som vores
tyske naboland gjorde det, da de ensidigt erstattede
atomkraft med gas. Men det er politik. Hér på siden
skal vi blot konstatere, at det nok var vores sidste
køretur i en rum tid i en ny dieseldreven personbil.
Og hvilken køretøj det så var.
For Mercedes-Benz GLC 450d
4MATIC er ikke en hvilken som helst dieselbil. Den
kan da også et stykke tid endnu købes for den nette
sum af 1,17 millioner kroner, og med det udstyr,
testbilen var iklædt, var prisen krøbet op på knap
1,5 millioner kroner. Dermed også sagt, at det ikke
går ud over så mange danskere, at Mercedes ikke
fortsat vil importere bilen til Danmark, for så
mange er der heller ikke, som både ville have glæde
af en sådan bil, og samtidig ville kunne betale den
(og så kan den fortsat købes i Tyskland og andre
steder, hvor elbilsalget fortsat kun udgør en lille
andel af det samlede bilsalg).
Et mønstereksempel på
dieselfordele
Mercedes-Benz GLC 450d
4MATIC er nemlig et mønstereksempel på, hvad en
dieseldreven SUV kan byde på. 4MATIC indebærer at
den har firehjulstræk. Og 450d betyder, at der i
motorrummet ligger en 3-liters række 6’er, en
bi-turbo diesel, der leverer op til 367 hestekræfter
og et monumentalt drejningsmoment på op til 750 Nm.
Og så er den faktisk også en mild hybrid.


Det omfatter en 48V elmotor,
der bidrager med 23 hestekræfter og 205 Nm, så det
er ikke så underligt at, GLC’en kan sætte de fleste
elbiler til vægs: 0-100 km/t: 4,7 sekunder og 250
km/t på toppen.
Pænt forbrugstal
Hybridteknologien bidrager
også til en brændstoføkonomi på 15,6 km/l, hvad der
svarer til 169 g C02/km. Men både hvad
fartpræstationer og brændstoføkonomi angår spiller
den lave vægt også ind. Faktisk vejer GLC’en lige
under 2 tons, hvilket er 4-500 kg mindre end typiske
elbiler i samme størrelse.
For selvom længden blot er
4,72 meter, er GLC dieselen en stor bil. Den har et
bagagerum på 620 liter respektive 1680 liter, når
bagsæderne er lagt ned. Og har man ikke plads nok
inden i bilen, så kan man have fordel af, at den må
og den kan trække en anhænger på 2500 kg.
Ingeniørkunst når det er
bedst
Den kører også derefter.
Dieselmotoren er en fornøjelse. Den spinner
lydsvagt, selv når den belastes meget, og 9-trins
G-TRONIC automatgearet leverer skiftene næsten
ubemærket. Det er ingeniørkunst, når det er bedst.


Balancen i bilen håndteres i
den prøvekørte AMG-version bl.a. gennem 255/45-20
hjul foran og 285/40-20 bag. Det giver et solidt
greb i underlaget, men sikrer også en høj grad af
stabilitet ved hurtig kørsel. Og ikke mindst gør det
bilen underholdende at køre på kurverige veje. Det
overraskende er, at det gælder, selvom frihøjden er
næsten 20 cm, og det sker uden luftaffjedring. I
sagens natur er affjedringen en smule spændstig, men
det gør på ingen måde bilen ukomfortabel.
Ekstraudstyr påkrævet
Standardudstyrslisten
indeholder bl.a. nøglefri betjening, 2 zone
klimaanlæg og en flot 11,9” skærm. Men anskaffer man
sådan en bil, er det nok vigtigt lige at kalkulere
med et vist tilkøb oven i prisen.
Førerassistentpakken til blot 20.000 kroner kommer
man fx ikke uden om.
Ekstraudstyret på den
prøvekørte er da også omfattende og inkluderer bl.a.
detaljer som anhængertræk og trinbræt samt førnævnte
20” AMG alufælge. Men også 360 grader kamera,
lydisolerende glas i frontruden og forreste
sideruder, elektrisk panorama skydetag og Burmester
lydanlæg – samt el-indstilleligt passagersæde – er
eksempler på udstyr, som til daglig øger fornøjelsen
ved at bruge en Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC.

 |