- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz GLC

450d 4MATIC SUV


Et vemodigt farvel til en dansk epoke


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den politiske favorisering af elbiler, og økonomisk ”straftold” på dieselbiler, er der automatisk ikke længere plads til dieselbiler på det danske bilmarked. Helt ude er de ikke, og man kan da kun håbe, at det ikke er et ”farvel” for evigt, men et ”farvel så længe”, for det sidste ord er næppe sagt i den sag, hvis man sigter langt ud i fremtiden. Dér er vi ikke endnu, så derfor nød vi i særlig grad mødet med den mellemstore SUV, Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC SUV.

 

Men lidt vemodigt var det, for dieseldrift er godt til rigtig meget (og udviklingen af CO2 neutralt dieselbrændstof er vel ret beset heller ikke sat på stand-by). Og netop hvad CO2 angår, så er CO2 udslippet over en given strækning markant lavere, hvis man kører i en dieselbil, end det er, hvis man kører tilsvarende i en benzinbil. Men nu handler det jo næppe i politisk sammenhæng så meget om at give ICE-bilerne et dødsstød, for staten tjener jo fortsat mange penge på at sælge Nordsøolie, som det handler om, at styre landet over på en anden energiform, altså elektricitet.

 

Et unikt køretøj

Og så kan man jo i sit stille sind håbe på, at de danske politikere ikke skaber afhængighed i andre retninger, som vores tyske naboland gjorde det, da de ensidigt erstattede atomkraft med gas. Men det er politik. Hér på siden skal vi blot konstatere, at det nok var vores sidste køretur i en rum tid i en ny dieseldreven personbil. Og hvilken køretøj det så var.

 

For Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC er ikke en hvilken som helst dieselbil. Den kan da også et stykke tid endnu købes for den nette sum af 1,17 millioner kroner, og med det udstyr, testbilen var iklædt, var prisen krøbet op på knap 1,5 millioner kroner. Dermed også sagt, at det ikke går ud over så mange danskere, at Mercedes ikke fortsat vil importere bilen til Danmark, for så mange er der heller ikke, som både ville have glæde af en sådan bil, og samtidig ville kunne betale den (og så kan den fortsat købes i Tyskland og andre steder, hvor elbilsalget fortsat kun udgør en lille andel af det samlede bilsalg).

 

Et mønstereksempel på dieselfordele

Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC er nemlig et mønstereksempel på, hvad en dieseldreven SUV kan byde på. 4MATIC indebærer at den har firehjulstræk. Og 450d betyder, at der i motorrummet ligger en 3-liters række 6’er, en bi-turbo diesel, der leverer op til 367 hestekræfter og et monumentalt drejningsmoment på op til 750 Nm. Og så er den faktisk også en mild hybrid.


 


Det omfatter en 48V elmotor, der bidrager med 23 hestekræfter og 205 Nm, så det er ikke så underligt at, GLC’en kan sætte de fleste elbiler til vægs: 0-100 km/t: 4,7 sekunder og 250 km/t på toppen.

 

Pænt forbrugstal

Hybridteknologien bidrager også til en brændstoføkonomi på 15,6 km/l, hvad der svarer til 169 g C02/km. Men både hvad fartpræstationer og brændstoføkonomi angår spiller den lave vægt også ind. Faktisk vejer GLC’en lige under 2 tons, hvilket er 4-500 kg mindre end typiske elbiler i samme størrelse.

 

For selvom længden blot er 4,72 meter, er GLC dieselen en stor bil. Den har et bagagerum på 620 liter respektive 1680 liter, når bagsæderne er lagt ned. Og har man ikke plads nok inden i bilen, så kan man have fordel af, at den må og den kan trække en anhænger på 2500 kg.

 

Ingeniørkunst når det er bedst

Den kører også derefter. Dieselmotoren er en fornøjelse. Den spinner lydsvagt, selv når den belastes meget, og 9-trins G-TRONIC automatgearet leverer skiftene næsten ubemærket. Det er ingeniørkunst, når det er bedst.


 


Balancen i bilen håndteres i den prøvekørte AMG-version bl.a. gennem 255/45-20 hjul foran og 285/40-20 bag. Det giver et solidt greb i underlaget, men sikrer også en høj grad af stabilitet ved hurtig kørsel. Og ikke mindst gør det bilen underholdende at køre på kurverige veje. Det overraskende er, at det gælder, selvom frihøjden er næsten 20 cm, og det sker uden luftaffjedring. I sagens natur er affjedringen en smule spændstig, men det gør på ingen måde bilen ukomfortabel.

 

Ekstraudstyr påkrævet

Standardudstyrslisten indeholder bl.a. nøglefri betjening, 2 zone klimaanlæg og en flot 11,9” skærm. Men anskaffer man sådan en bil, er det nok vigtigt lige at kalkulere med et vist tilkøb oven i prisen. Førerassistentpakken til blot 20.000 kroner kommer man fx ikke uden om.

 

Ekstraudstyret på den prøvekørte er da også omfattende og inkluderer bl.a. detaljer som anhængertræk og trinbræt samt førnævnte 20” AMG alufælge. Men også 360 grader kamera, lydisolerende glas i frontruden og forreste sideruder, elektrisk panorama skydetag og Burmester lydanlæg – samt el-indstilleligt passagersæde – er eksempler på udstyr, som til daglig øger fornøjelsen ved at bruge en Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC.




PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC SUV

Listepris:

Kr. 1.168.900

Motor og transmission:

3 ltr. twinturbo dieselmotor 367 hk 750 Nm. Elmotor, 23 hk, 205 Nm. Permanent 4MATIC AWD. 9G-TRONIC automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

4,7 sek./ 250 km/t. 15,6  km/l. 169 g/km.

Længde:

4,72 m

Anhængervægt: 2500

Bagagerum:

620-1680 liter

Hjul: for/ bag: AMG 255/45-20 / 285/40-20

Værd at bemærke:

Fuld LED med adaptiv fjernlysassistent. 18” letmetal fælge (standard). Komfortundervogn. Nøglefri. 4-vejs lændestøtte. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 11,9" touch-skærm. Navigation.







Nakkestøtten kan justeres både i højden og længderetningen.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt