- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: KIA EV9 Standard Range Upgrade RWD


Nu giver KIA EV9 endnu mere mening


Af Søren Clauding – august 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang mødte den dengang nye og banebrydende KIA EV9 var det den kraftige, velbestykkede firehjulstrukne version, der dengang kostede 750.000 kroner. Men er hovedårsagen til, at man køber sådan en bil ikke primært, at den er stor? Og så skal man naturligvis kunne betale den. Men nu kan man slippe med 450.000 kroner, og det giver bilen endnu mere mening, trods færre kræfter og mindre udstyr.

 

I mellemtiden er topmodellen så også reduceret i pris til nu at koste 700.000 kroner – elbils-priserne har for tiden kun én retning, og det er nedad. Men der er stadig et solidt spring til 450.000 kroner, som nok skulle kunne skubbe lidt til salget af KIAs sværvægter.

 

Samme pris og indretning

Grundliggende er bilerne ens. Dvs. de har de samme egenskaber mht. pladsforhold og indretning. Faktisk er det lille forreste bagagerum, den såkaldte frunk, blevet større i den billigere bil, for den har kun én elmotor, og den ligger bagtil, så der er simpelthen blevet mere plads up-front.



Men hvad eller? Navnet siger en del, for Standard Range betyder et 76,1 kWh 632 Volt batteri i stedet for 100, og dermed er rækkevidden skrumpet fra 505 til 443 kilometer. Grunden til, at rækkevidden ikke er reduceret med mere, er færre kræfter, men først og fremmest 200 kg mindre (hvoraf batteriet alene står for omkring 100 kg – det mindre vejer 463 kg). Og det kan også måles på energiforbruget, som falder fra 22 kWh/100 kilometer til 19,5. Faktisk var vi med blid speederfod helt nede på 15 kWh/100 km. Det var ret overraskende, men temperaturforholdene var også ideelle, lige omkring 20 grader.

 

Lynhurtig opladningsmulighed

Standard Range batteriet kan AC-oplades med 11 kW, mens DC-opladningen fortsat er 210 kW. Det betyder, at med den rette ruteplanlægning, som KIA’s navigationssystem gerne hjælpe med til med, bliver bilen også brugbar på de længere strækninger. Men endnu kan man ikke reservere plads ved en ladestander, så reelt kan man risikere at skulle holde i kø. Og selv ved hurtigopladning tager en opladning for de fleste elbiler markant mere end de fem minutter, man bruger på at hælde mere benzin på en konventionel ICE-bil.

 

Da hjælper det ikke meget, at ens egen bil hurtigt kan få mere strøm på i en fart, men det kan den: 10-80 procent på 20 minutter – også forudsat at lyn-laderen kan levere strøm med så stor en styrke. Livet som elbils-bilist er anderledes end for ikke-elbils-bilister, men dér er en KIA Charge aftale en god hjælp, fordi man da ofte kan oplade hos andre udbydere på de store opladningspladser.

 

Lettere

SR-versionen er lettere end LR-udgaven og det mærker man under kørslen. Ikke, at der er en markant forskel på vejbeliggenheden, men alligevel lidt, for den lavere vægt gør bilen mere agil gennem kurverne – til trods for, at affjedringen er forholdsvis komfortabel. Det er faktisk ret godt gået. Men når man alene har baghjulstræk, skal man især i vådt vejr være klar til at gribe en baghjulsudskridning, hvis man overlagt eller uoverlagt kommer til at køre lidt hurtigt i en kurve. Vi oplevede en regulær tordenskylle under testen, og det voldte ikke problemer (i øvrigt også lidt hjulpet af frihøjden på 17,7 cm.

 

Dækkene er også noget af forklaringen, for de er forholdsvis tilgivne, og heller ikke så brede som i den firehjulstrukne Performance-version med GT-Line udstyr, som vi tidligere har prøvet. I alt leverer elmotoren 218 hestekræfter, hvilket kan synes at lidt, EV9’ens størrelse taget i betragtning, men den har sit store drejningsmoment på 350 Nm i princippet fra første motoromdrejning, og da har man rigtig meget power ved blot et let tryk på speederen.

 

Avanceret standard setup

Affjedringen er en standardaffjedring, altså ikke med niveauregulering og også uden brug af luft. Men på den anden side har man også i SR-udgaven såvel multilink forhjulsophæng og et 5-leds baghjulsophæng. Det fungerer ret godt, men der er fortsat mere cruiser i en EV9 end racerbil.

 

Udstyret er fortsat godt, om end der mangler elementer, som man ofte vil kunne forvente i elbiler i denne prisklasse. En 12,3 berøringsskærm er standard, og man har KIA Connect med i prisen indtil garantien udløber efter 7 år. 5,1” skærmen sidder det samme fjollede sted mellem instrumentgruppen og centerskærmen – fjollet, fordi man styrer klimaanlægget fra den lille skærm, og når man kører, er skærmen dækket af ratkransen og ens højrehånd.



Pænt instrumentbord, men den lille skærm mellem centerskærm og instrumentering dækkes af ratkransen.


Koncentration eller…

Det bliver så understreget, når man under kørslen forsøger at kikke uden om ratstammen – så mener træthedsregistreringen, at man har sluppet koncentrationen, og i værste fald standses bilen, og helt sikkert: I den situation, da har man sluppet koncentrationen i et indædt forsøg på at få systemet til at fragå sit indgreb i kørslen. Det er ikke særlig overbevisende.

 

Forsæderne er elektrisk justerbare, man har rat- og sædevarme, og en varmepumpe, der også er med til at konditionere batteriet. Desuden har man en såkaldt høj-volt kabinevarmer samt 3-zone klimaanlæg. Har man brug for køl, så er der ventilation i sæderne.



Lydanlægget er godt med højtalere ved alle tre sæderækker, men siddepositionen på førersædet skal man være opmærksom på. Hér har man nogle kraftige nakkestøtter, som for vores vedkommende var generende, fordi de er placeret for langt fremme. Man sidder næsten dugnakket i førersædet. De kan justeres i længderetningen, men de var i den bageste position, da vi blev opmærksomme på problemet, så det hjalp ikke meget.

 

El-bagklap (uden sparkfunktion) er standard, det samme er tagræling og nøglefri betjening, som registrerer og gør bilen åbningsklar, når man nærmer sig, men den låser ikke automatisk, når man går væk.

 

Sidst men værd at vide, så man ikke skruer forventningerne for højt op: EV9 har V2L, og det vil kunne bruges til fx at oplade en el-scooter undervejs. V2H, V2G, V1G og V2V er alle en option, men det kræver, at systemerne er implementeret der, hvor man skal bruge dem, og det er de ikke normalt – endnu i hvert fald.


Vinduesviseren bag er skjult under tagspoileren.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
KIA prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

KIA EV9 Standard Range Upgrade RWD

Listepris:

Kr. 449.999

Motor og transmission Permanent magnet synkron elmotor, 218 hk, 350 Nm. 76,1 kWh 632 V litium-ion batteri. RWD.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

8,2 sek./ 190 km/t/ 195 Wh/ km/ 443 km

Opladning AC/DC

11 kW/210 kW

Længde: 5,01 meter

Bagagerum/ frunk:

333-828-2318 liter/ 590 liter

Værd at bemærke:

255/60-19 dæk på alufælge. Bi-LED forlys.  Adaptiv fartpilot. El-førersæde. Rat- og sædevarme. 2+1-zone Klimaanlæg. Varmepumpe. Bakkamera. 12,3" skærm. Navigation. El-bagklap. 7 sæder.



Der findes en række strømudtag - inklusive et til 12 Volt.















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt