- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: KIA EV6 Long Range

RWD GT-Line


Endnu mere og endnu billigere


Af Søren Clauding – November 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da KIA faceliftede deres velvoksne og sporty fuldt elektriske EV6, og vi prøvekørte den i Long Range versionen med GT-Line set-up og baghjulstræk, var prisen 410.000 kroner. Men siden er den udgave krøbet i pris: 380.000 kroner er den aktuelle listepris, og spørgsmålet er, om den vil kunne købes endnu billigere om ikke alt for lang tid, nu hvor den planlagte afgiftsforhøjelse pr. 1. januar 2026 er udsat.

 

Den åbenlyse priskrig herhjemme ser nemlig ud til at fortsætte. Dels presset af et stort udbud af stadig bedre fabriksnye elbiler, dels af en stor import af næsten nye elbiler fra det sydlige udland. Hér lever elbilsalget nemlig ikke op til de politiske forventninger, og da man i andre lande ikke har nævneværdig afgift på konventionelle biler som i Danmark, har der ikke været og er der fortsat ikke det helt store økonomiske incitament til at købe elektrisk.

 

Danskere anskaffer gerne elbiler

Dertil kommer et stadig stigende udbud af elbiler af kinesisk oprindelse, som dog ikke (endnu?) i særlig høj grad har fået tag i danskernes købelyst (så kineserne må indtil videre nøjes med at glæde sig over den store mængde af kinesiske komponenter og råmaterialer, som indgår i de batterier, som ikke mindst europæisk bilindustri skaber).

 

I Danmark anskaffer mange bilister gerne elbiler, men hér er udbuddet derfor også stort, det er større end anskaffelseslysten og det gør i den grad Danmark til købers marked. Derved presses priserne yderligere, og så kan man jo blot læne sig tilbage og vente til man har sparet endnu flere penge på den nye bil,

 

Det kører man ikke i ny bil af

Besparelsen har man imidlertid ingen glæde af, så længe man ikke erhverves sig bilen, men blot bliver ved med at udsætte anskaffelsen i håb om at den bliver endnu billigere. Derved går man glip af den fordel det er, at have en ny bil. Det er vigtigt at huske på, især hvis man nu har lyst til at anskaffe og køre i en ny bil som fx KIA EV6 (som i øvrigt er sydkoreansk af oprindelse). Og det er der givet vis mange der har for den er virkelig en bil, der især appellerer til de bilister, der sætter pris på elbilernes fordele, og sagtens kan leve med deres ulemper.

 

Og a-pro-pos: En ofte omtalt ulempe ved en elbil er rækkevidden. Men er det ikke snarere tempoet, hvor med man kan få tanket ny energi, der er problemet? Hvad dét angår, har KIA med den opgraderede EV6 version skabt et godt kompromis. Batteriet er hér på 84 kWh (netto 77,4). Den officielle WLTP-rækkevidde er 560 kilometer, i mildt vejr skal man nok regne med lidt under 500 kilometer og i koldt vejr må man forvente omkring 350 kilometer.

 

Lynlader-løsningen

Men: Finder man en lynlader, der kan, har man i EV6 fordel af en batterispænding på 697 Volt og en ladeeffekt på 258 kW, hvorved man kan oplade fra 10-80 procent af batterikapaciteten (det vil sige et spænd på 55 kWh på 18 minutter). Og de 55 kWh rækker så i mildt vejr til yderligere omkring 350 kilometer.

 

Derudover er elbilens fordele bl.a. lav driftsudgift, i KIA EV6 også behagelig komfortabel kørsel med stort kraftoverskud fra elmotoren på 229 hestekræfter og 350 Nm, som muliggør 0-100 km/t på 7,7 sekunder og en topfart på 186 km/t.

 

Tung med måde

Det nye batteri har øget rækkevidden, men har også gjort bilen tungere. Egenvægten holdes dog på 2060 kg, hvilket muliggør en vis køredynamik gennem kurverne. Man skal dog være varsom med at slippe kræfterne løs, for på en fugtig efterårs/vinterdag kan baghjulstrækket da godt generere et lille slag med halen. Man skal med andre ord tage den lidt med ro, og derved indtager ”GT” begrebet den oprindelige betydning, Gran Turismo – altså en stor rejsebil. Sådan opfører KIA EV6 i GT-Line udgaven sig nemlig, og det er også sådan den er udrustet.

 

Kørekomfortabel

En langtur er behagelig, hvis ikke affjedringen er alt for stram, og det er den ikke i EV6. Den er tilpasset vægten, og multilink baghjulsophænget (som man har fået plads til, trods baghjulstrækket) skaber en rolig bagvogn, hvilket er dobbelt vigtigt i en baghjulstrukken bil. 1-pedal er en god option og behageligt, især ved bykørsel. I det store hele kan man køre uden at benytte bremsepedalen. En del af fornyelserne på den faceliftede EV6 omfatter i øvrigt nye forlygter af typen med adaptiv styring af det lange lys.



Udstyret inkluderer 255/45-20 hjul, som affjedringen håndterer godt, og i kabinen har man glæde af det, KIA kalder Active Sound Design kombineret med et Meridian Surround Sound anlæg. Kabinekomforten er fremragende og bag rattet er man godt hjulpet af 360 grader kamera, p-sensorer både for og bag og på siden, for udsynet bagud er noget begrænset

 

Godt udstyr

El-justerbare forsæder er standard – med varme såvel som ventilation, 2-zone klimaanlæg ligeså, baseret på varmepumpe, så man har hurtig og energi-nøjsom opvarmning og afkøling. På vej ind i bilen har man nøglefri betjening, og KIA EV6 har også el-bagklap til bagagerummet på 480 liter. Oppe fortil har bilen en frunk på 52 liter – hvilket i øvrigt er 32 liter mere end i den firehjulstrukne version.




I disse tider tales der meget om garanti på bilerne. KIA importeres af den dansk ejede private importør, Nellemann, der på vegne af KIA giver 7 års garanti på deres biler – og har gjort det i mange år. Det er en stor sikkerhed, for går elektriske komponenter i stykker, kan det let blive en kostbar affære. Siden kan man jo så vælge, at skille sig af med bilen inden de 7 år er gået – men da garanterer vi ikke for gensalgsprisen. Også af den årsag kunne en leasingaftale give mening, men dét falder uden for rammerne af denne prøvekørsel at forholde sig til, for ligesom priserne er leasing-tilbuddene ret uforudsigelige, for nu at sige det mildt.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
KIA prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

KIA EV6 Long Range GT-Line RWD

Listepris:

Kr. 409.999

Motor og transmission Permanent magnet synkron elmotor, 229 hk, 350 Nm. 84 kWh 697 V litium-ion batteri. RWD.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,7 sek./ 186 km/t/ 169 Wh/ km/ 560 km

Opladning AC/DC

11 kW/258 kW

Længde: 4,70 meter

Bagagerum/ frunk:

480-1290 liter

Værd at bemærke:

255/45-20 dæk på alufælge. Bi-LED forlys.  Adaptiv fartpilot. El-forsæder. Rat- og sædevarme. 2-zone Klimaanlæg. Varmepumpe. 360 grader kamera. 12,3" skærm. Navigation. Surround Sound Meridian. El-bagklap. 7 sæder. P-kollisions assistent. V2L: 3,6 kW.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt