|
Da KIA faceliftede deres
velvoksne og sporty fuldt elektriske EV6, og vi
prøvekørte den i Long Range versionen med GT-Line
set-up og baghjulstræk, var prisen 410.000 kroner.
Men siden er den udgave krøbet i pris: 380.000
kroner er den aktuelle listepris, og spørgsmålet er,
om den vil kunne købes endnu billigere om ikke alt
for lang tid, nu hvor den planlagte
afgiftsforhøjelse pr. 1. januar 2026 er udsat.
Den åbenlyse priskrig
herhjemme ser nemlig ud til at fortsætte. Dels
presset af et stort udbud af stadig bedre fabriksnye
elbiler, dels af en stor import af næsten nye
elbiler fra det sydlige udland. Hér lever
elbilsalget nemlig ikke op til de politiske
forventninger, og da man i andre lande ikke har
nævneværdig afgift på konventionelle biler som i
Danmark, har der ikke været og er der fortsat ikke
det helt store økonomiske incitament til at købe
elektrisk.
Danskere anskaffer gerne
elbiler
Dertil kommer et stadig
stigende udbud af elbiler af kinesisk oprindelse,
som dog ikke (endnu?) i særlig høj grad har fået tag
i danskernes købelyst (så kineserne må indtil videre
nøjes med at glæde sig over den store mængde af
kinesiske komponenter og råmaterialer, som indgår i
de batterier, som ikke mindst europæisk bilindustri
skaber).
I Danmark anskaffer mange
bilister gerne elbiler, men hér er udbuddet derfor
også stort, det er større end anskaffelseslysten og
det gør i den grad Danmark til købers marked. Derved
presses priserne yderligere, og så kan man jo blot
læne sig tilbage og vente til man har sparet endnu
flere penge på den nye bil,
Det kører man ikke i ny
bil af
Besparelsen har man
imidlertid ingen glæde af, så længe man ikke
erhverves sig bilen, men blot bliver ved med at
udsætte anskaffelsen i håb om at den bliver endnu
billigere. Derved går man glip af den fordel det er,
at have en ny bil. Det er vigtigt at huske på, især
hvis man nu har lyst til at anskaffe og køre i en ny
bil som fx KIA EV6 (som i øvrigt er sydkoreansk af
oprindelse). Og det er der givet vis mange der har
for den er virkelig en bil, der især appellerer til
de bilister, der sætter pris på elbilernes fordele,
og sagtens kan leve med deres ulemper.
Og a-pro-pos: En ofte omtalt
ulempe ved en elbil er rækkevidden. Men er det ikke
snarere tempoet, hvor med man kan få tanket ny
energi, der er problemet? Hvad dét angår, har KIA
med den opgraderede EV6 version skabt et godt
kompromis. Batteriet er hér på 84 kWh (netto 77,4).
Den officielle WLTP-rækkevidde er 560 kilometer, i
mildt vejr skal man nok regne med lidt under 500
kilometer og i koldt vejr må man forvente omkring
350 kilometer.
Lynlader-løsningen
Men: Finder man en lynlader,
der kan, har man i EV6 fordel af en batterispænding
på 697 Volt og en ladeeffekt på 258 kW, hvorved man
kan oplade fra 10-80 procent af batterikapaciteten
(det vil sige et spænd på 55 kWh på 18 minutter). Og
de 55 kWh rækker så i mildt vejr til yderligere
omkring 350 kilometer.
Derudover er elbilens
fordele bl.a. lav driftsudgift, i KIA EV6 også
behagelig komfortabel kørsel med stort kraftoverskud
fra elmotoren på 229 hestekræfter og 350 Nm, som
muliggør 0-100 km/t på 7,7 sekunder og en topfart på
186 km/t.
Tung med måde
Det nye batteri har øget
rækkevidden, men har også gjort bilen tungere.
Egenvægten holdes dog på 2060 kg, hvilket muliggør
en vis køredynamik gennem kurverne. Man skal dog
være varsom med at slippe kræfterne løs, for på en
fugtig efterårs/vinterdag kan baghjulstrækket da
godt generere et lille slag med halen. Man skal med
andre ord tage den lidt med ro, og derved indtager
”GT” begrebet den oprindelige betydning, Gran
Turismo – altså en stor rejsebil. Sådan opfører KIA
EV6 i GT-Line udgaven sig nemlig, og det er også
sådan den er udrustet.
Kørekomfortabel
En langtur er behagelig,
hvis ikke affjedringen er alt for stram, og det er
den ikke i EV6. Den er tilpasset vægten, og
multilink baghjulsophænget (som man har fået plads
til, trods baghjulstrækket) skaber en rolig bagvogn,
hvilket er dobbelt vigtigt i en baghjulstrukken bil.
1-pedal er en god option og behageligt, især ved
bykørsel. I det store hele kan man køre uden at
benytte bremsepedalen. En del af fornyelserne på den
faceliftede EV6 omfatter i øvrigt nye forlygter af
typen med adaptiv styring af det lange lys.

Udstyret inkluderer
255/45-20 hjul, som affjedringen håndterer godt, og
i kabinen har man glæde af det, KIA kalder Active
Sound Design kombineret med et Meridian Surround
Sound anlæg. Kabinekomforten er fremragende og bag
rattet er man godt hjulpet af 360 grader kamera,
p-sensorer både for og bag og på siden, for udsynet
bagud er noget begrænset
Godt udstyr
El-justerbare forsæder er
standard – med varme såvel som ventilation, 2-zone
klimaanlæg ligeså, baseret på varmepumpe, så man har
hurtig og energi-nøjsom opvarmning og afkøling. På
vej ind i bilen har man nøglefri betjening, og KIA
EV6 har også el-bagklap til bagagerummet på 480
liter. Oppe fortil har bilen en frunk på 52 liter –
hvilket i øvrigt er 32 liter mere end i den
firehjulstrukne version.


I disse tider tales der meget om garanti på bilerne.
KIA importeres af den dansk ejede private importør,
Nellemann, der på vegne af KIA giver 7 års garanti
på deres biler – og har gjort det i mange år. Det er
en stor sikkerhed, for går elektriske komponenter i
stykker, kan det let blive en kostbar affære. Siden
kan man jo så vælge, at skille sig af med bilen
inden de 7 år er gået – men da garanterer vi ikke
for gensalgsprisen. Også af den årsag kunne en
leasingaftale give mening, men dét falder uden for
rammerne af denne prøvekørsel at forholde sig til,
for ligesom priserne er leasing-tilbuddene ret
uforudsigelige, for nu at sige det mildt.
 |