En lille elbil til 170.000
kroner (kampagnepris indtil 31. august 2025) er vel
OK. Og den lille Hyundai Inster kæmpede også om
fleste points hos os ved kåringen af Årets Bil i
Danmark 2025. Den scorede også godt, da vi
prøvekørte den, og har mange fine features. Men vi
kørte ikke ind i et træ med den. Heldigvis, for så
kom EuroNCAP resultatet: 4 stjerner, og kun lige
akkurat. Men skal det dumpe den, eller er det et
spørgsmål om prioritering?
EuroNCAP testresultatet blev
offentliggjort lige efter at vi havde været under
lakken på den ellers fine lille bil. Og det gav da
også nogle ridser i lakken, men i vores optik er det
ikke nok til at dumpe bilen. 170.000 kroner for den
billigste version og 197.000 kroner for den
kampagne-reducerede Advanced udgave er ikke mange
penge for en veludstyret bil, og det sætter den
prismæssigt stærkt i kamp med andre småbiler som fx
Renault 5.
Bedre end i ældre brugte
biler
Den franske minibil har også
kun opnået 4 stjerner, men den gør det markant
bedre, når det handler om personbeskyttelse ved en
kollision, så spørgsmålet er lidt: Hvor meget vil
man som bilkøber prioritere kollisionssikkerheden.
Den er i en Inster under alle omstændigheder
væsentlig bedre end de fleste også lidt større
brugte biler, hvis det er alternativet.
Det er det måske ikke for
særlig mange bilkøbere, for vælger man den
sydkoreanske bil, og Renault 5, vælger man også en
elektrisk drivline og dem var der ikke mange af for
blot 5-6 år siden. Hvis biler er en halv snes år
gamle, kører de sandsynligvis på benzin eller
dieselolie. Så allerede hér har man prioriteret.
At mange bilkøbere vælger en
ældre benzinbil fremfor en nyere elbil er et faktum,
og det er slet ikke utænkeligt at det tal er
stigende, når den danske elbils-hype måske begynder
at falde, når markedet måske mættes. Men det er alt
sammen på ”måske-niveau”, og det er egentlig ikke
temaet for denne biltest. Hvilket sammenligningen
med Renault 5 heller ikke er. Så vi lader det være
ordene derom.
Væver og god effekt
Men hvad får man så, hvis man
vælger en Hyundai Inster, udover en lavere EuroNCAP
rating, som måske kan siges at være i
overensstemmelse med den lave pris.
Fremfor alt får man en væver
4-personers bil med, størrelsen taget i betragtning,
rimelig gode køreegenskaber. Den billigste version
er udrustet med en 97-hestes permanent magnet
synkron elmotor, og den prøvekørte udgave havde op
til 115
hestekræfter samt et pænt drejningsmoment, hvis
værdi det ikke lige var muligt at støve op. Men det
rækker til, at accelerere den godt 1400 kg tunge
(eller lette, om man vil) Inster til 100 km/t på
10,6 sekunder og en topfart på 150 km/t.

Opladning og rækkevidde
Batteriet af Li-NMC typen,
som man helst ikke skal rå-oplade til 100 procent,
hver gang man vil have ny energi tilført. Dets
kapacitet på brutto 49 kWh (netto 46 kWh) gør det
muligt, at køre 370 kilometer på en opladning iflg.
WLTP. Det tal passer meget godt i praksis ved danske
sommertemperaturer, men man skal trække 20 procent
fra, hvis man vil have det skånsomme hverdagstal,
hvorved man lander på omkring 300 kilometer. Og
helst skal man begynde at oplade igen, inden man
rammer 10 procent, så man har i daglig brug en
rækkevidde på omkring 270 kilometer, som vel trods
alt rækker
til de fleste daglige køreture.
Siden kan man, hvis man får
brug for energi, få det på i en fart med en DC
lade-effekt på 120 kW. Om det holder til en 10-80
procent opladning på en halv times tid kunne vi ikke
helt konstatere, men da lynopladning ofte er dyrere
end 11 kW AC-opladning eller hjemmeopladning i
carporten, skal man passe på, at de sparede penge
ikke forsvinder op i den blå luft eller ned i
elselskabernes lomme. Med andre ord: 11 kW
opladning, når man kan.
Lille og kasseformet
Hyundai Inster udmærker sig
som bil især ved sin størrelse på bare 3,83 meter.
Men den er også ret smal – 1,61 meter – og ret høj
(også 1,61 meter) for at få plads til batteriet. Det
giver den en pudsig kantet næsten kasseformet facon,
som mange sikkert vil finde charmerende. Tilbage til
køreegenskaberne er silhuetten og dimensionerne ikke
præcis, hvad man normalt vil forbinde med god
vejbeliggenhed, men den er hæderlig og hjulpet af
det batterivægt-genererede lave tyngdepunkt. Gennem
kurverne kunne præcisionen dog være bedre.
Den har ingen avanceret
baghjulsophængning som fx Renault 5, men en
traditionel torsionsbagaksel, som udmærker sig ved
at være meget kompakt. Og da bilen med træk på
forhjulene har en koncentration af de elektriske
komponenter oppe fortil, har den opnået en
bagagerumskapacitet på 280 liter, som dels kan øges
til 351 liter, når bagsæderne rykkes 16 cm fremad og
deres ryglæn kippes til lodret (for det kan de
faktisk), og dels til 1,06 kubikmeter, når
bagsæderne foldes helt væk. Det er ret godt og
kompenserer for, at man ikke må trække en anhænger,
hvad man dog sjældent må med småbiler.

Udstyr trækker opad
Udstyret og den smarte
alsidige indretning er noget af det, der virkelig
trækker opad i oplevelsen af Hyundai Inster
Advanced. Den har elektriske sideruder både for og
bag, forsædevarme og ratvarme, som det sig hører og
bør i en elbil. Men den har også en varmepumpe, som
både kan konditionere batteriet, og dermed øge
effektiviteten, og sikre opvarmning i kabinen.
Desuden har den 3,7 kW V2L, så man kan trække strøm
ud af batteriet.
Helt standard i den billigste
udgave er tilgang til Apple CarPlay og Android Auto
via en 10,25” skærm, bakkamera, indbygget navigation
samt strømudtag af både USB-A og C typen samt 12V.
Inster kan også i basisversionen betjenes med nøglen
liggende i lommen. Og når der skal lades, sker det
via en opladningsport på fronten. Det giver ret god
og praktisk fleksibilitet, uanset hvor man skal
oplade bilen.
Sidst men ikke mindst giver Hyundai 5 års mekanisk
garanti og 8 års garanti for, at batteriet har en
kapacitet på mindst 70 Procent af niveauet på den
fabriksnye bil.

Ladeport i fronten giver god mening.

Smart plads til flaske og mobiltelefon mellem
forsæderne.
 |