- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Ford Puma Gen-E Premium

Tro imod sit ophav


Af Søren Clauding - november 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Ford besluttede, at stoppe produktionen af Fiesta og styre ind på en fuldt elektrisk vej, opstod der hurtigt et savn. Fiesta var sjov, den kørte godt, den appellerede til yngre mennesker, men fravalgte ikke de ældre. Den var populær blandt alle. Ideen var, at Puma skulle tage over. Men Fiesta arven er ikke let at videreføre, derfor er det på flere måder sjovt at se, at netop den fuldt elektriske Puma egentlig kommer ret godt i mål.

 

Puma er større end Fiesta. Den er skabt til fx en ung familie med vokseværk. Men når den så bliver elektrisk, kommer køre-elementet på mærkværdig vis ind igen. Ford har givet vis sat køreegenskaberne meget højt op på prioriteringslisten, for de havde brug for - og kunderne ligeså - at dokumentere, at de ikke havde gemt, hvordan man bygger mindre biler, der er sjove at køre.

 

Dynamisk i kurverne

Men udover, at de fleste førstegangs-elbilsejere bliver benovede over den stor accelerationskraft, elbiler som hovedregel byder på, er det først gennem kurverne man for alvor oplever køredynamikken, præcisionen, vejgrebet. Alt det på mange måder ubestemmelige, som gør, at en bil føles sjov at køre.

 

Den elektriske Puma er ikke sjov at køre som en Fiesta eller for den sags skyld en Puma med benzinmotor. Men den er tæt på, fordi Ford har valgt at tilsidesætte, eller i hvert fald minimere de evindelige krav til, for næste enhver pris at opnå lang elektrisk rækkevidde.

 

Endnu er det sådan, at lang rækkevidde kræver et stort batteri, også når bilen er lille. Men Puma Gen-E batteriet er kun på 43,6 kWh. Derved er bilens vægt landet på 1488 kg, hvilket blot er 200 kg mere end mild hybrid udgaven af Puma, som stadig er i produktion, men i Danmark er noget dyrere el elbilen, fordi der fortsat skal betales til fællesskabet, noget som elbils-købere ikke skal i nær samme omfang. Som sådan kan Puma Gen-E anskaffes for 230.000 kroner.

 

Ford satser herhjemme på el

Den prøvekørte Premium version koster 245.000 kroner, mens mild hybriden er sat til 316.000 kroner - og da skal man endda selv skifte gear. Intet under at Ford satser mere på el-versionen herhjemme og at mange bilkøbere også gør det.

 

For elbils-prisen får man nemlig masser af køreglæde med i prisen. Og det handler ikke kun om 0-100 km/t på 8 sekunder. Det, man giver afkald på, er benzinbilernes hurtige genoptankningstider – til gengæld for moderate genopladningstider. På 15 minutter fik vi 100 kilometer mere rækkevidde fra en lynlader. Med 100 kW lade-effekt kan man oplade fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten på 23 minutter iht. de officielle tal. Men rækkevidden er begrænset til 364 kilometer eller de 320 kilometer, bilen selv regnede ud ved 10 grader Celcius udetemperatur. Med 25 procent strøm tilbage på batteriet sagde computeren 45 kilometer – det svarer altså til 180 kilometer i alt – som til gengæld er lutter spas, hvis man sætter pris på køreglæde.

 

Fokus på kørefornøjelse

For hvad gør det, hvis man bare ved det. Og som elbils bilist indordner man sig efter - det er man i hvert fald nødt til - at langturene udfoldes på anden måde end tidligere. Men en Puma Gen-E er egentlig ikke skabt til langture, den er skabt til at være sjov at køre. Og så er den da heller ikke uden praktiske løsninger, som fx gigaboksen i bagagerummet, hvor man kan efterlade våde gummistøvler, fiskegrej eller andet, der gerne lige må dryppe af, uden at gøre resten af bilen våd.

 

Drivkraften er i øvrigt en 168-hestes synkronmotor, der også leverer et drejningsmoment på 290 Nm, og så er den forhjulstrukken præcis som Fiesta og Puma med forbrændingsmotor. Maskineriet er harmonisk og passer godt til bilens størrelse og vejbeliggenhed.


Til trods for forhjulstrækket er der blevet plads til en lille frunk, hvor man fx kan lægger ladekablet. Vi foretrak gigaboksen i bagagerummet, hvor et vådt kabel kan dryppe af og ladeporten er lige ved siden af.

 

 

 


Pænt udstyr

Udstyret er omfattende i Premium udgaven: 18” alufælge, som både ser godt ud og bidrager til den gode vejkontakt. Adaptive matrix LED lygter gør det også sjovt at køre friskt i mørke, men vi er en smule bekymrede over kabine-temperaturen ved vintertide, for Puma Gen-E har ikke varmepumpe. Og alle andre løsninger er ret energikrævende. Klimaanlægget er dog automatisk, så opgaven løser bilen vel selv på den ene eller anden måde.

 

Udstyrspakken inkluderer desuden 10 B&O højtalere - samt den markante soundbar under forruden, som ikke er et æstetisk vidunder, men den er set før. Håndfri el-bagklap er med, ligesom varme i rat, forsæder og forrude. Skærmen er på 12” og den kan tilknyttes en mobiltelefon, som kan oplades trådløst.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Læs også:
Ford Puma 1,0 EcoBoost Hybrid test >>>



Model:

Ford Puma Gen-E Premium

Listepris:

Kr. 244.990

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor. 168 hk, 290 Nm. Forhjulstræk. Li-ion batteri 53 kWh/43 kWh. AC: 11 kW. DC: 100 kv.

Præstationer acceleration/ topfart/

rækkevidde/ Energiforbrug (WLTP):

8,0 sek./ 160 km/t/ 364 km/ 13,7 kWh/100 km.

Længde:

4,21 m

Bagagerum:

523/1283 liter inkl.

Værd at bemærke:

18" alufælge. Adaptiv matrix LED forlygter. Nøglefri betjening. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Forrudevarme. P-sensorer bag. 12” skærm. Håndfri el-bagklap. B&O audio-system med 10 højtalere.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt