|
Da Ford besluttede, at
stoppe produktionen af Fiesta og styre ind på en
fuldt elektrisk vej, opstod der hurtigt et savn.
Fiesta var sjov, den kørte godt, den appellerede til
yngre mennesker, men fravalgte ikke de ældre. Den
var populær blandt alle. Ideen var, at Puma skulle
tage over. Men Fiesta arven er ikke let at
videreføre, derfor er det på flere måder sjovt at
se, at netop den fuldt elektriske Puma egentlig
kommer ret godt i mål.
Puma er større end Fiesta.
Den er skabt til fx en ung familie med vokseværk.
Men når den så bliver elektrisk, kommer
køre-elementet på mærkværdig vis ind igen. Ford har
givet vis sat køreegenskaberne meget højt op på
prioriteringslisten, for de havde brug for - og
kunderne ligeså - at dokumentere, at de ikke havde
gemt, hvordan man bygger mindre biler, der er sjove
at køre.
Dynamisk i kurverne
Men udover, at de fleste
førstegangs-elbilsejere bliver benovede over den
stor accelerationskraft, elbiler som hovedregel
byder på, er det først gennem kurverne man for alvor
oplever køredynamikken, præcisionen, vejgrebet. Alt
det på mange måder ubestemmelige, som gør, at en bil
føles sjov at køre.
Den elektriske Puma er ikke
sjov at køre som en Fiesta eller for den sags skyld
en Puma med benzinmotor. Men den er tæt på, fordi
Ford har valgt at tilsidesætte, eller i hvert fald
minimere de evindelige krav til, for næste enhver
pris at opnå lang elektrisk rækkevidde.
Endnu er det sådan, at lang
rækkevidde kræver et stort batteri, også når bilen
er lille. Men Puma Gen-E batteriet er kun på 43,6
kWh. Derved er bilens vægt landet på 1488 kg,
hvilket blot er 200 kg mere end mild hybrid udgaven
af Puma, som stadig er i produktion, men i Danmark
er noget dyrere el elbilen, fordi der fortsat skal
betales til fællesskabet, noget som elbils-købere
ikke skal i nær samme omfang. Som sådan kan Puma
Gen-E anskaffes for 230.000 kroner.
Ford satser herhjemme på
el
Den prøvekørte Premium
version koster 245.000 kroner, mens mild hybriden er
sat til 316.000 kroner - og da skal man endda selv
skifte gear. Intet under at Ford satser mere på
el-versionen herhjemme og at mange bilkøbere også
gør det.
For elbils-prisen får man
nemlig masser af køreglæde med i prisen. Og det
handler ikke kun om 0-100 km/t på 8 sekunder. Det,
man giver afkald på, er benzinbilernes hurtige
genoptankningstider – til gengæld for moderate
genopladningstider. På 15 minutter fik vi 100
kilometer mere rækkevidde fra en lynlader. Med 100
kW lade-effekt kan man oplade fra 10 til 80 procent
af batterikapaciteten på 23 minutter iht. de
officielle tal. Men rækkevidden er begrænset til 364
kilometer eller de 320 kilometer, bilen selv regnede
ud ved 10 grader Celcius udetemperatur. Med 25
procent strøm tilbage på batteriet sagde computeren
45 kilometer – det svarer altså til 180 kilometer i
alt – som til gengæld er lutter spas, hvis man
sætter pris på køreglæde.
Fokus på kørefornøjelse
For hvad gør det, hvis man
bare ved det. Og som elbils bilist indordner man sig
efter - det er man i hvert fald nødt til - at
langturene udfoldes på anden måde end tidligere. Men
en Puma Gen-E er egentlig ikke skabt til langture,
den er skabt til at være sjov at køre. Og så er den
da heller ikke uden praktiske løsninger, som fx
gigaboksen i bagagerummet, hvor man kan efterlade
våde gummistøvler, fiskegrej eller andet, der gerne
lige må dryppe af, uden at gøre resten af bilen våd.
Drivkraften er i øvrigt en
168-hestes synkronmotor, der også leverer et
drejningsmoment på 290 Nm, og så er den
forhjulstrukken præcis som Fiesta og Puma med
forbrændingsmotor. Maskineriet er harmonisk og
passer godt til bilens størrelse og vejbeliggenhed.

Til trods for
forhjulstrækket er der blevet plads til en lille
frunk, hvor man fx kan lægger ladekablet. Vi
foretrak gigaboksen i bagagerummet, hvor et vådt
kabel kan dryppe af og ladeporten er lige ved siden
af.




Pænt udstyr
Udstyret er omfattende i
Premium udgaven: 18” alufælge, som både ser godt ud
og bidrager til den gode vejkontakt. Adaptive matrix
LED lygter gør det også sjovt at køre friskt i
mørke, men vi er en smule bekymrede over
kabine-temperaturen ved vintertide, for Puma Gen-E
har ikke varmepumpe. Og alle andre løsninger er ret
energikrævende. Klimaanlægget er dog automatisk, så
opgaven løser bilen vel selv på den ene eller anden
måde.
Udstyrspakken inkluderer desuden 10 B&O højtalere -
samt den markante soundbar under forruden, som ikke
er et æstetisk vidunder, men den er set før. Håndfri
el-bagklap er med, ligesom varme i rat, forsæder og
forrude. Skærmen er på 12” og den kan tilknyttes en
mobiltelefon, som kan oplades trådløst.
 |