- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Dacia Duster Hybrid

140 expression


Den støver bare derud af – ude i Europa


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Danmark er langt den største del af nyindregistreringer for tiden fuldt elektriske biler. Det har betydet, at flere danske bilimportører primært satser på elbiler. Men der er fortsat mange danskere, som enten køber en brugt ICE-bil (bil med forbrændingsmotor) eller en af de trods alt stadig importerede biler, der kan køre på flydende energi. Blandt dem er Dacia Duster en mulighed – og ude i Europa støver den bare derud af.

 

Den mest indregistrerede nye personbil i Europa i første halvår af 2025 var Dacia Sandero (og Renault-koncernen gjorde det ret godt, for nr. 2 var Renault Clio). Men alt imens Sandero salget faldt 11 procent, steg Duster salget, godt hjulpet af den helt nye generation, lanceret sidste år, med 9 procent. Det placerede Duster på en samlet 7. plads blandt alle personbilsmodeller. Og tankevækkende: Top-10 inkluderede ikke en eneste fuldt elektrisk bil.

 

81 procent kører på benzin eller diesel

Det spejler den generelle situation ude i Europa, hvor kun 15,6 procent af de ny indregistrerede biler kører på elektricitet. Resten kører på benzin eller diesel (og nogle få på gas eller brint). Og uden at have det statistiske grundlag, hedder det sig også, at et stort antal af elbilerne efter kort tid får nummerpladerne skruet af, hvorefter de som brugte biler med lavt kilometertal eksporteres til de få store elbils-lande, hvortil Danmark hører.

 

Udfordringen for de kunder, der efterspørger ICE-biler i Danmark, er, at op imod den lave anskaffelsespris på elbiler, der som bekendt ikke beskattes i Danmark, fordi man politisk har besluttet at elbiler er den rigtige mobilitetsløsning, har ICE-bilerne det svært. For hvem vil ikke gerne have en bil med masser af elektriske finurligheder til en favorabel pris, hvor man oven i købet kan holde de daglige driftsomkostninger nede ved hjælp af fordelagtige el-aftaler. Mange vil i hvert fald.

 

Imponerende Duster-pris

I det lys skal man se det ret imponerende i, at Dacia Duster, som også er ret veludstyret, kan købes for blot 313.000 kroner. Siden kører den 20 km/l – og, viste vores test, ofte også længere. Så man kan med andre ord med dagens benzinpriser køre 100 kilometer for 60-70 kroner, hvilket ikke er langt fra en tilsvarende elbil, afhængig af opladningsaftale og brug af offentlige ladestandere. Dusteren koster 630 kroner/halvår i ejerafgift – det er beskedne 210 kroner mere end en elbil.

 

Udover, at det kan være godt engang imellem at sætte tingene lidt i perspektiv og forstå, at Danmark er ikke lig med resten af verden, betyder det også, at selvom man ikke er klar til at gå helt elektrisk, er der fortsat muligheder. Duster er et rigtig godt bud på en alsidig, moderne personbil med velfungerende gennemprøvet hybrid-teknik fra Renault. For ret beset er hybriddrivlinen med multimode automatgear velkendt fra moderfirmaet. Den er selvopladende, og dertil benytter den et beskedent batteri på blot 1,2 kWh.



80 procent elektrisk kørsel

Motoren er en 4-cylindret 1,6 liters benzinmotor uden turbolader, som yder 95 hestekræfter. Men den får så assistance af en 49-hestes elmotor og som startergenerator også en 20 hestes elmotor. Faktisk er el-delen så stærk, at bilen i op til 80 procent af tiden kører på elektricitet alene. Det er let at praktisere og det var en medvirkende årsag til, at vores forbrug var bedre end WLTP-tallet på 20 km/l.

 

Dusteren har forhjulstræk, og nok så vigtigt: Den vejer blot 1380 kg, hvilket gør den ganske underholdende at køre. Den er let at manøvrere, og dermed leverer den alene gennem sin sikre kørsel et stort bidrag til den aktive sikkerhed, som ret beset er mindst ligeså vigtig som diverse passive sikkerhedsforanstaltninger.



Stor fremkommelighed

Og den er meget bedre end mange ældre personbiler. Oven i købet har den en frihøjde på over 21 cm, så man kan komme frem mange steder, hvor ”flade personbiler” giver op. Eneste minus er måske, at man ikke må trække en anhænger på mere end 750 kg, hvilket givet vis skyldes et ønske om ikke at stresse hybrid-drivlinen.

 

Den nye Duster får herhjemme også snart følgeskab af den større Bigster (læs vores første test af Dacia Bigster hér >>>). Men det er vigtigt at holde fast i, at det udstyr, man får i en ny Dacia af gode grunde ikke bør sammenlignes med udstyr i biler, der på det nærmeste er udstyret med et elektricitetsværk.

 

Veludstyret og fedt design

Faktisk er udstyret i Duster så godt at man selv i den prøvekørte basisudgave har en 10” touch-skærm med bl.a. navigation og bakkamera samt et klart og tydeligt billede. Bilen har varme i forruden, rat og forsæder, p-sensorer bag, aircondition og man får 3 års garanti. Eneste minus er, at man ikke har adaptiv fartpilot, så man må altså selv tage hånd om at holde afstanden til forankørende, og det er måske i det hele taget ikke så dårlig en idé.

 

Det funktionelle har altid betydet meget i en Dacia Duster. Holder til mobiltelefon på instrumentpanelet, ekstre kopholder placeret ved bagsædet i forlængelse af midterkonsollen, en ekstra og aftagelig bagagerumslampe, som kan monteres i modsatte side af bagagerummet eller benyttes håndholdt i kabinen. Hér taler billederne deres eget sprog – og så skal designet også her i de allersidste linjer have en rent subjektiv kommentar: Den ser faktisk ret fed ud!


 

 

 

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>





Model:

Dacia Duster Hybrid 140 expression

Listepris:

Kr. 312.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 liter benzinmoto. 95 hk, 148  Nm. 49 hk elmotor og 20 hk motorgenerator. System: 140 hk. 4+2 A/T. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,1 sek./ 160 km/t. 20,0 km/l. 113 g/km/ .

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

496-1595 liter

Anhængervægt: 750 kg

Værd at bemærke:

215/65-17 hjul. Forrudevarme. Ratvarme. Sædevarme. 10# touch skærm. Navigation. Fartpilot og -begrænser. bakkamera. P-sensor bag.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt