I Danmark er langt den
største del af nyindregistreringer for tiden fuldt
elektriske biler. Det har betydet, at flere danske
bilimportører primært satser på elbiler. Men der er
fortsat mange danskere, som enten køber en brugt
ICE-bil (bil med forbrændingsmotor) eller en af de
trods alt stadig importerede biler, der kan køre på
flydende energi. Blandt dem er Dacia Duster en
mulighed – og ude i Europa støver den bare derud af.
Den mest indregistrerede nye
personbil i Europa i første halvår af 2025 var Dacia
Sandero (og Renault-koncernen gjorde det ret godt,
for nr. 2 var Renault Clio). Men alt imens Sandero
salget faldt 11 procent, steg Duster salget, godt
hjulpet af den helt nye generation, lanceret sidste
år, med 9 procent. Det placerede Duster på en samlet
7. plads blandt alle personbilsmodeller. Og
tankevækkende: Top-10 inkluderede ikke en eneste
fuldt elektrisk bil.
81 procent kører på benzin
eller diesel
Det spejler den generelle
situation ude i Europa, hvor kun 15,6 procent af de
ny indregistrerede biler kører på elektricitet.
Resten kører på benzin eller diesel (og nogle få på
gas eller brint). Og uden at have det statistiske
grundlag, hedder det sig også, at et stort antal af
elbilerne efter kort tid får nummerpladerne skruet
af, hvorefter de som brugte biler med lavt
kilometertal eksporteres til de få store
elbils-lande, hvortil Danmark hører.
Udfordringen for de kunder,
der efterspørger ICE-biler i Danmark, er, at op imod
den lave anskaffelsespris på elbiler, der som
bekendt ikke beskattes i Danmark, fordi man politisk
har besluttet at elbiler er den rigtige
mobilitetsløsning, har ICE-bilerne det svært. For
hvem vil ikke gerne have en bil med masser af
elektriske finurligheder til en favorabel pris, hvor
man oven i købet kan holde de daglige
driftsomkostninger nede ved hjælp af fordelagtige
el-aftaler. Mange vil i hvert fald.
Imponerende Duster-pris
I det lys skal man se det ret
imponerende i, at Dacia Duster, som også er ret
veludstyret, kan købes for blot 313.000 kroner.
Siden kører den 20 km/l – og, viste vores test, ofte
også længere. Så man kan med andre ord med dagens
benzinpriser køre 100 kilometer for 60-70 kroner,
hvilket ikke er langt fra en tilsvarende elbil,
afhængig af opladningsaftale og brug af offentlige
ladestandere. Dusteren koster 630 kroner/halvår i
ejerafgift – det er beskedne 210 kroner mere end en
elbil.
Udover, at det kan være godt
engang imellem at sætte tingene lidt i perspektiv og
forstå, at Danmark er ikke lig med resten af verden,
betyder det også, at selvom man ikke er klar til at
gå helt elektrisk, er der fortsat muligheder. Duster
er et rigtig godt bud på en alsidig, moderne
personbil med velfungerende gennemprøvet
hybrid-teknik fra Renault. For ret beset er
hybriddrivlinen med multimode automatgear velkendt
fra moderfirmaet. Den er selvopladende, og dertil
benytter den et beskedent batteri på blot 1,2 kWh.

80 procent elektrisk
kørsel
Motoren er en 4-cylindret 1,6
liters benzinmotor uden turbolader, som yder 95
hestekræfter. Men den får så assistance af en
49-hestes elmotor og som startergenerator også en 20
hestes elmotor. Faktisk er el-delen så stærk, at
bilen i op til 80 procent af tiden kører på
elektricitet alene. Det er let at praktisere og det
var en medvirkende årsag til, at vores forbrug var
bedre end WLTP-tallet på 20 km/l.
Dusteren har forhjulstræk, og
nok så vigtigt: Den vejer blot 1380 kg, hvilket gør
den ganske underholdende at køre. Den er let at
manøvrere, og dermed leverer den alene gennem sin
sikre kørsel et stort bidrag til den aktive
sikkerhed, som ret beset er mindst ligeså vigtig som
diverse passive sikkerhedsforanstaltninger.

Stor fremkommelighed
Og den er meget bedre end
mange ældre personbiler. Oven i købet har den en
frihøjde på over 21 cm, så man kan komme frem mange
steder, hvor ”flade personbiler” giver op. Eneste
minus er måske, at man ikke må trække en anhænger på
mere end 750 kg, hvilket givet vis skyldes et ønske
om ikke at stresse hybrid-drivlinen.
Den nye Duster får herhjemme
også snart følgeskab af den større Bigster
(læs vores første test af Dacia Bigster hér >>>).
Men det er vigtigt at holde fast i, at det udstyr,
man får i en ny Dacia af gode grunde ikke bør
sammenlignes med udstyr i biler, der på det nærmeste
er udstyret med et elektricitetsværk.
Veludstyret og fedt
design
Faktisk er udstyret i Duster
så godt at man selv i den prøvekørte basisudgave har
en 10” touch-skærm med bl.a. navigation og bakkamera
samt et klart og tydeligt billede. Bilen har varme i
forruden, rat og forsæder, p-sensorer bag,
aircondition og man får 3 års garanti. Eneste minus
er, at man ikke har adaptiv fartpilot, så man må
altså selv tage hånd om at holde afstanden til
forankørende, og det er måske i det hele taget ikke
så dårlig en idé.
Det funktionelle har altid
betydet meget i en Dacia Duster. Holder til
mobiltelefon på instrumentpanelet, ekstre kopholder
placeret ved bagsædet i forlængelse af
midterkonsollen, en ekstra og aftagelig
bagagerumslampe, som kan monteres i modsatte side af
bagagerummet eller benyttes håndholdt i kabinen. Hér
taler billederne deres eget sprog – og så skal
designet også her i de allersidste linjer have en
rent subjektiv kommentar: Den ser faktisk ret fed
ud!




|