Benzinbilernes tid er ikke
forbi endnu. I Danmark synger de måske på sidste
vers, i hvert fald så længe samfundet favoriserer
anskaffelsen af fuldt elektriske biler. Men ligeså
god en oplevelse, det kan være at køre elektrisk,
ligeså befriende er det, at køre en potent og
velkørende benzinbil, der dog i BMW 120 tilfældet
også har fået en elektrisk indsprøjtning.
Det sidste indebærer, at man
trods en effekt på op til 170 hestekræfter og et
drejningsmoment på op til 280 Nm ikke behøver brænde
den fossile energilagring af i lyntempo. Faktisk kan
man, også i praksis, køre 18,5 km/l. Og når man får
sat gang i storproduktion af E-Fuel, vil det også
kunne ske, uden at rykke ved den globale CO2
balance.
”I” forbeholdt elbiler
Det er samme princip, som
Toyota i flere årtier har understøttet gennem deres
hybrid-tankegang. Og egentlig kunne BMW have gjort
det samme, men det ville i givet fald have krævet et
større batteri end det lille 48 Volt 0,9 kWh
litium-ion batteri, som indgår i 120-modellens
drivline.
Det er i øvrigt nyt at
notere sig, at det velkendte “i” i BMW’s
modelbetegnelser, nu er forbeholdt fuldt elektriske
køretøjer, BEV (Battery Electric Vehicle). En 120
kører altså på benzin, så er den ikke længere.
Mild Hybrid drivlinen
Kernen i drivlinen er en
kompakt 1,5 liters rækkebenziner kombineret med en
steptronic dobbeltkoblingsgearkasse. Den er så
forbundet med en elmotor, som dels hjælper under
acceleration, men primært medvirker til, at holde
benzinøkonomien og CO2 udledningen i ave.

Strømmen til den lille
20-hestes elmotor, der også hjælper til med ekstra
55 Nm, skaber drivlinen selv. Og i modsætning til
BEV’er, opleves kørslen som var den fuldt mekanisk.
Der mærkes den velkendte moderate motorbremseeffekt,
den glidende overgang fra fremdrift til “friløb”
hvilket er en kolossal fordel, når man kører lidt
friskt i en 120’er, som også den beskedne vægt på
1500 kg godt kan lægge op til.
Mekanikkens fordele
I en typisk elbil har man
ikke alene en større vægt at håndtere, man har også
en computerstyret motorbremseeffekt, som i sig selv
kan være ganske behagelig - blot ikke, når man kører
friskt gennem en kurve, og især ikke ved kørsel med
et uforudsigeligt, stadig skiftende vejgreb. Det er
helt forskelligt i en bil med benzinmotor og
forhjulstræk, hvor det alene er den mekaniske
reaktion på kørselsforholdene, man skal reagere på.
Alt i alt er køreoplevelsen
i en BMW 120 ligeså god som den plejer at være i en
BMW, og den kompakte størrelse - 4,36 meters længde
og 1,46 meters højde - gør det også til en
underholdende fornøjelse, at køre på snoede veje med
uforudsigeligt vejgreb.
Fremragende affjedring
Man har fået plads til et
dobbelt wishbone forhjulsophæng, hvilket er ret
ambitiøst i en forhjulstrukken kompakt til
mellemstor bil, samt multilink nede bagtil.
Vejgrebet var desuden understøttet af 225/40-19 dæk
fra Goodyear. Standard er 225/45-18, så forskellen
er marginal.

Den prøvekørte version var
oven i købet udstyret med adaptiv M-affjedring, som
tilpasser den mekaniske respons på kørebanen, og til
fulde udnytter de par ekstra centimeters frihøjde på
i alt 15,6 cm, som kendetegner den nye BMW 120.
Den nye 1-serie
Den nye BMW 120 er en af de
mindste udgaver af den nye 4. generations 1-serie,
som blev lanceret i efteråret 2024. Fronten er ny,
men dimensionerne er ikke væsensforskellige fra den
hidtidige model. Bagagerummet er på 300 liter, der
kan øges til 1135 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned.
Interiøret genspejler den
nyeste BMW-stil med bredt skærm layout og lækre
detaljer, og i teknisk forstand var den prøvekørte
bil også udrustet med den såkaldte innovationspakke,
som bl.a. inkluderer nøglefri betjening,
el-sidespejle, adaptive LED forlygter med
matrix-fjernlys, fjernlysassistent, Head-up Display
og det mere udbyggede P-assistent Plus system.
Hele herligheden er prissat til 62.500 kroner, som skal
lægges oven i købsprisen på 427.000 kroner. Dertil
kom Harmon Kardon lydanlæg, panorama glastag og den
karakteristiske “Frozen Portimao Blue” lakkering.
Derved løb prisen på den prøvekørte bil op på godt
570.000 kroner. Fundet for de penge? Næh, egentlig
ikke, og alligevel: Alene det, at man nu til dags
kan finde en så velkørende bil på markedet, gør den
til lidt af et fund.

Vinkelen i det iøvrigt behagelig brede greb under
bagkkappen er ikke ideelt til at trækken bagklappen
i.

Der er ekstra plads under bagagerumsbunden.

|