- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BMW 120 M Sport

Økonomisk, kraftfuld og velkørende


af Søren Clauding - juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benzinbilernes tid er ikke forbi endnu. I Danmark synger de måske på sidste vers, i hvert fald så længe samfundet favoriserer anskaffelsen af fuldt elektriske biler. Men ligeså god en oplevelse, det kan være at køre elektrisk, ligeså befriende er det, at køre en potent og velkørende benzinbil, der dog i BMW 120 tilfældet også har fået en elektrisk indsprøjtning.

 

Det sidste indebærer, at man trods en effekt på op til 170 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 280 Nm ikke behøver brænde den fossile energilagring af i lyntempo. Faktisk kan man, også i praksis, køre 18,5 km/l. Og når man får sat gang i storproduktion af E-Fuel, vil det også kunne ske, uden at rykke ved den globale CO2 balance.

 

”I” forbeholdt elbiler

Det er samme princip, som Toyota i flere årtier har understøttet gennem deres hybrid-tankegang. Og egentlig kunne BMW have gjort det samme, men det ville i givet fald have krævet et større batteri end det lille 48 Volt 0,9 kWh litium-ion batteri, som indgår i 120-modellens drivline.

 

Det er i øvrigt nyt at notere sig, at det velkendte “i” i BMW’s modelbetegnelser, nu er forbeholdt fuldt elektriske køretøjer, BEV (Battery Electric Vehicle). En 120 kører altså på benzin, så er den ikke længere.

 

Mild Hybrid drivlinen

Kernen i drivlinen er en kompakt 1,5 liters rækkebenziner kombineret med en steptronic dobbeltkoblingsgearkasse. Den er så forbundet med en elmotor, som dels hjælper under acceleration, men primært medvirker til, at holde benzinøkonomien og CO2 udledningen i ave.



Strømmen til den lille 20-hestes elmotor, der også hjælper til med ekstra 55 Nm, skaber drivlinen selv. Og i modsætning til BEV’er, opleves kørslen som var den fuldt mekanisk. Der mærkes den velkendte moderate motorbremseeffekt, den glidende overgang fra fremdrift til “friløb” hvilket er en kolossal fordel, når man kører lidt friskt i en 120’er, som også den beskedne vægt på 1500 kg godt kan lægge op til.

 

Mekanikkens fordele

I en typisk elbil har man ikke alene en større vægt at håndtere, man har også en computerstyret motorbremseeffekt, som i sig selv kan være ganske behagelig - blot ikke, når man kører friskt gennem en kurve, og især ikke ved kørsel med et uforudsigeligt, stadig skiftende vejgreb. Det er helt forskelligt i en bil med benzinmotor og forhjulstræk, hvor det alene er den mekaniske reaktion på kørselsforholdene, man skal reagere på.

 

Alt i alt er køreoplevelsen i en BMW 120 ligeså god som den plejer at være i en BMW, og den kompakte størrelse - 4,36 meters længde og 1,46 meters højde - gør det også til en underholdende fornøjelse, at køre på snoede veje med uforudsigeligt vejgreb.

 

Fremragende affjedring

Man har fået plads til et dobbelt wishbone forhjulsophæng, hvilket er ret ambitiøst i en forhjulstrukken kompakt til mellemstor bil, samt multilink nede bagtil. Vejgrebet var desuden understøttet af 225/40-19 dæk fra Goodyear. Standard er 225/45-18, så forskellen er marginal.



Den prøvekørte version var oven i købet udstyret med adaptiv M-affjedring, som tilpasser den mekaniske respons på kørebanen, og til fulde udnytter de par ekstra centimeters frihøjde på i alt 15,6 cm, som kendetegner den nye BMW 120.

 

Den nye 1-serie

Den nye BMW 120 er en af de mindste udgaver af den nye 4. generations 1-serie, som blev lanceret i efteråret 2024. Fronten er ny, men dimensionerne er ikke væsensforskellige fra den hidtidige model. Bagagerummet er på 300 liter, der kan øges til 1135 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Interiøret genspejler den nyeste BMW-stil med bredt skærm layout og lækre detaljer, og i teknisk forstand var den prøvekørte bil også udrustet med den såkaldte innovationspakke, som bl.a. inkluderer nøglefri betjening, el-sidespejle, adaptive LED forlygter med matrix-fjernlys, fjernlysassistent, Head-up Display og det mere udbyggede P-assistent Plus system.

 

Hele herligheden er prissat til 62.500 kroner, som skal lægges oven i købsprisen på 427.000 kroner. Dertil kom Harmon Kardon lydanlæg, panorama glastag og den karakteristiske “Frozen Portimao Blue” lakkering. Derved løb prisen på den prøvekørte bil op på godt 570.000 kroner. Fundet for de penge? Næh, egentlig ikke, og alligevel: Alene det, at man nu til dags kan finde en så velkørende bil på markedet, gør den til lidt af et fund.

Vinkelen i det iøvrigt behagelig brede greb under bagkkappen er ikke ideelt til at trækken bagklappen i.


Der er ekstra plads under bagagerumsbunden.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

BMW 120 M Sport

Listepris:

Kr. 426.759

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr benzinmotor. 48V Permanent Magnet Syknrom elmotor (20 hk, 50 Nm). System: 170 hk, 280 Nm. FWD. 7 Steptronic A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinøkonomi, CO2 (WLTP): 

7,8 sek./ 226 km/t./ 18,5 km/l. 121 g/km.

Længde

4,36

Frihøjde 15,6 cm

Bagagerum:

300-1135 liter

Værd at bemærke:

17” letmetalfælge (standard). Testbilen: 225/40-10 aluhjul. Adaptiv LED forlygter. 2-zone klimaanlæg. BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation. 10,25" skærm.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt