- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid GR Sport


Mens vi venter på Godot - eller….


af Søren Clauding - marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilmarkedet er ikke nemt for tiden. Hverken for de, der sælger eller de, der køber. Elbil, skal, skal ikke? Og hvad ender det med at koste? Hvordan får overvejelserne nogensinde en ende? Det fører tankerne over på perspektiverne eller mangel på samme i skuespillet ”Mens vi venter på Godot”. Men heldigvis behøver det ikke at være ligeså udsigtsløst, som i Samuel Becketts absurde sceneshow, for det er jo faktisk muligt, at sætte tingene lidt på stand-by ved fx at lease en bil af den ene eller den anden slags. Og/eller træffe et valg derimellem. En hybridbil hører til den sidste kategori.

 

Efter at have været på markedet med hybridbiler i 27 år, og efter i den grad at have satset på hybridteknologi i det sidste årti, har Toyota vokset sig stor. I fjor var den japanske producent ikke bare størst i verden, men langt den største. Den succes er i høj grad baseret på den teknologi, som man er blevet så dygtig til, og som man til stadighed forbedre: Selvopladende hybridbiler, hvor man ikke lader energien gå til spille, men omformer den bevægelsesenergi, en bil er udtryk for, når den kører, til brugbar energi, når den efter en nedbremsning igen skal op i fart.



Prima energiudnyttelse

De er blevet så gode, at den prøvekørte Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid GR Sport er i stand til at køre 21,7 kilometer på hver liter benzin, og i praksis endnu længere, også når man er på langtur, som en testtur på det danske landevejsnet tydeliggjorde.

 

Det kan den, til trods for at bilen potentielt kan levere op til 196 hestekræfter, hvoraf elmotoren står for de 113. Eller måske netop fordi elmotoren står for så meget. I praksis, hvis man også inkluderer lidt bykørsel i ny og næ, kører man omkring 60-70 procent af tiden på den opsamlede energi, og derved udfordrer man også de nye politiske ideer om, i visse byer kun at tillade kørsel med elektriske biler.



Fremtid og betydning

Heldigvis er det endnu kun fremtid, men politisk skal man nok tage sig i agt for, ikke at komme til at regulere forhold, som man kun har beskeden indsigt i, men det er en lidt anden ting. Og det er det så ikke alligevel.

 

For de fleste bilbrugere, uanset de ejer deres bil eller har leaset den for en periode, er det ikke ligegyldigt, hvad politikerne beslutter. Det påvirker priserne på bilerne, det påvirker forbrugsmulighederne, og derigennem påvirker det også den enkelte bilbrugers dagligdag og liv i bred forstand. Det sidste synes det som om, at mange glemmer.

 

Hybrid alternativ til utopi

For Toyotas vedkommende har man satset målrettet på hybridløsningerne, bl.a. fordi de medvirker til at reducere benzinforbruget på globalt plan og derved reducerer belastningen af klimaet. Men også fordi man udmærket er klar over, at man uden en ny batteriteknologi, og den lader ikke til at være lige om hjørnet, vil beslaglægge så store mængder af de sjældne og værdifulde råstoffer, at det er utopisk at elektrificere mere end en brøkdel af verdens mobilitet.

 

Ved at benytte små batterier på 1 kWh, altså typisk 1/60-1/80 del af størrelsen på et gennemsnitligt elbils-batteri, udvider man antallet af biler, der kan få glæde af en miljøvenlig teknologi. Alt imens vi venter på, at syntetiske brændstoffer og andre CO2 neutrale alternativer bliver produceret så effektivt og billigt, at hverken produktionsprocessen eller den efterfølgende brug belaster miljøet.

 

Og det er en Corolla Hybrid så at sige parat til allerede nu.

 

Beskeden og effektfuld

Vi har tidligere prøvekørt Corolla Touring Sports i udgaven med en 140 hestes hybridmotor. Meget af erfaringen derfra kan overføres på den nye 2-liters version med op til 196 hestekræfter. Men i sagens natur er det en ganske anden oplevelse, at have så meget mere effekt. Det konstaterede vi allerede i forbindelse med de første internationale testkørsler i Spanien for et års tid siden. Men hvordan fungerer bilen under hjemlige kørselsforhold, når man benytter den i hverdagen?

 

Corolla Touring Sports er jo en regulær stationcar, om end den er en af de mere designmæssigt iøjefaldende af slagsen. Den måler blot 1,46 meter i højden, og frihøjden er 13,5 cm, hvilket er grundlaget for gode køreegenskaber. Den er adræt, hvilket også har med en vægt på lige godt halvanden tons at gøre, og man har let ved at afkode vejgrebet og bilens reaktionsmønster, også når underlaget skifter karakter. Desuden var testbilen GR Sport udgaven, som har 20" fælge og en lidt mere spændstig affjedring.


225/40-18 hjul hører til GR Sport udstyret.


Desuden fastslog den aktuelle test, at man kan køre meget økonomisk og klimaskånende med bilen. Over længere strækninger, også udenfor bymæssigt bebygget område, hvor hybridbiler ellers nyder ekstra godt af både den lave hastighed og muligheden for rekuperation, viste den sig, som antydet indledningsvis, at være forbavsende økonomisk. Kørte man bilen fornuftigt, var det muligt, at opnå forbrugstal, der var bedre end WLTP-værdien på de 21,7 km/l, og det må siges, at være rigtig godt af en bil af en vis størrelse som Corolla Touring Sports.

 

Alting har sin pris

Men alting har sin pris, og i Danmark nyder alene biler, der kan oplades fra elnettet, godt af afgiftsrabatter. Taget i betragtning, at man kan køre så meget elektrisk, som tilfældet er, og at man også kan vælge EV-drift, når der er strøm nok på batteriet, burde man tildele en bil som Corolla hybriden en vis rabat. Men indrømmet, hvis det alene er WLTP og de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne, bliver Corolla’en trods alt lidt favoriseret. Men det er alene på grund af den gode benzinøkonomi.

 

Men så kan man jo håbe på, at den lange venten på Godot trods alt giver afkast, at man ikke venter helt forgæves. Med 1,6 milliarder biler på jordkloden, er det i hvert fald på høje tid, at der tages mere omfattende initiativer, end tilfældet hidtil har været.

Bi-LED lyset er frremragende i mørke.


Når den elektriske bagklap skal lukkes, kan man vælge mellem blot at lukke den og også at låse hele bilen, når den er lukket.


Den elektriske P-bremse suppleres af en hold-funktion, der fastholder bilen ved stilstand, uden at man behøver træde på bremsen. Det er rart fx i tæt trafik med mange lyskryds.

Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Mere liv i verdens-étteren >>>

Effektiv hybridbil på langtur >>>

First World on-board videotest:

Toyota Corolla 2,0 Hybrid Touring Sports

Flere kræfter, bedre benzinøkonomi, mindre forurening: Den nye Corolla er bedre end forgængeren. Kør med en tur på de sydspanske veje nær Marbella. Fuld HD.


On-board videotest:
Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid e-CVT
Vi har prøvet 1,8 liters udgaven af Corolla Touring Sports bl.a. på en tysk Autobahn. Se videoen og forstå hvordan den håndterer de højere hastigheder. Fuld HD.




Model:

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid GR Sport e-CVT.

Listepris:

Kr. 449.990

Motor og transmission:

4 cyl 2,0 l. benzinmotor Atkinson Cycle, 112 hk. 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron el-motor, 113 hk, 206 Nm. System: 140 hk. E-CVT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,7 sek./ 180 km/t/ 21,7 km/l/ 104 g/km.

Længde:

4,65 m.

Bagagerum:

596-1430 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 18" alufælge. Bi-LED forlygter. Bi-tone+ metallak. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-bagklap med kick funktion. Forrudevarme. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Sædevarme. El-lændestøtte.  Ratvarme.10,5” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. P-sensorer for og bag. 3 års garanti og 10 års/185.000 km Toyota Relax serviceaktiveret garanti


Link til importøren



Bagsædepladsen er OK, men ikke overvældende. Til gengæld er bagagerumspladsen favoriseret.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt