- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

NIO ET5 Touring er den mindste af de tre NIO modeller, vi satte under lup.


Biltests: 3 gange NIO: ET7, EL6 og ET5 Touring


Bye-bye Nomi… eller måske på gensyn?


af Søren Clauding - marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var på ingen måde planen, men det skulle vise sig, formentlig at blive det indtil videre sidste udkald, da vi kastede os ud i at prøvekøre tre NIO’er på stribe. Men efter at NIO medio marts trak stikket til det danske marked delvist ud, kommer her et slags sammendrag, som trods alt ikke er ligegyldigt, For i et vist omfang vil man fortsat være til stede i Danmark, men øjensynlig uden dansk import organisation.

 

Men hvad er egentlig historikken? I begyndelsen af efteråret 2022 blev NIO lanceret herhjemme med prompt og pragt og store ord. Det kinesiske luksusmærke mente at have så mange kvaliteter, at man slet ikke kunne forestille sig, at projektet ikke skulle lykkes.

 

Forpligtelserne

Og lad det da også hurtigt være sagt: NIO står ved deres forpligtelser, hedder det sig i hvert fald, i forhold til at servicere de efter sigende små 60 biler, der har fået danske nummerplader siden lanceringen, så helt død er organisationen ikke. I øvrigt tilhører en stor del af de indregistrerede biler NIO selv, så forpligtelsen er formentlig til at overskue.

 

Men den danske salgsorganisation er væk, uden varsel og uden officiel udmelding. Tingene er nu samlet i Sverige, og så skulle der efter sigende være nogle få medarbejdere i Danmark til at tage sig af det praktiske. Ønsker man at købe en NIO, er det formentlig fortsat muligt, men vi har ingen anelse om hvordan. Hvad det angår bliver man nok klogere i den kommende tid.

 

Siden lanceringen af den ultimative NIO, den fuldt elektriske ET7, har man fulgt trop med to andre modeller plus et par modelvarianter. Vi udsatte oprindeligt regulær testkørsel af bilerne, vel vidende, at biler, der rykker ind på et nyt marked, ofte har en vis tilpasningstid, fordi bilkunder nu engang er forskellige. Men nu var tiden der, og det var så at sige lige på falderebet, indtil noget nyt måtte ske. Det vidste vi dog først, da testkørslerne var forbi.

 

Op til 900.000 kroner

Helt overordnet hører bilerne til i den dyre ende af elbils-markedet. Ikke mindre end 900.000 kroner kostede ET7 i den sidste tid i den prøvekørte version med et gigantisk 100 kWh batteri og potentielt over 650 hestekræfter. Den billigste af det prøvekørte trekløver var ET5 Touring til 637.000 kroner.

 

Priserne er de samme, som man kan købe velvoksne europæisk byggede luksusbiler for, elektriske som ikke elektriske, og så fik NIO jo også del i de danske afgiftsrabatter på elbiler. Forskellen var helt tydeligt, at europæerne kan deres kram på et ganske anderledes niveau. Ikke, at NIO bygger dårlige biler, men det er andre værdisæt, der fungerer på vore breddegrader.

 

ET7 er det ultimative eksempel: En bil, der er 5,10 meter lang med et bagagerum på 360 liter. Den går ikke, selvom der er masser af luksuøs plads på bagsædet. Og 650 hestekræfter i en usædvanlig kombination af en permanent magnet synkron motor på 245 hestekræfter fortil og en induktionsmotor bagtil på over 400 hestekræfter. Det var måske gået med færre hestekræfter, men det er næsten u-kontrolerbart i så kraftig en sammensætning.

 

Formel E erfaringer

Det burde man også vide hos NIO, der trods alt vandt Formel E mesterskabet i mesterskabets første sæson. Men siden sejren for 10 år siden var det frit fald, og i fjor trak man sig også ud af den leg og afhændede teamet, som selv i ny opsætning fortsat klarer sig utrolig dårligt.

 

Dertil kom bilens basale køreegenskaber, Det, man med et godt og beskrivende engelsk ord kalder “handling”. ET7 kører ikke i nærheden af så godt, som den burde med den effekt og til den pris. Luftaffjedringen er lidt en redning, men slet ikke tilstrækkeligt. For en 2,5 tons bil, som man forsøger at give en komfortabel affjedring, skal man være BMW eller Mercedes for at lykkes med.

 

Basis konstruktionen ser på papiret godt ud, med en multilink baghjulsophængning og oven i købet et 5-leds forhjulsophæng. Det er dog en usædvanlig løsning og måske en årsag til, at køredelen ikke blev god nok.

 

EL6

Den store SUV, EL6, til 667.000 kroner, har ingen luftaffjedring. Til gengæld er affjedringen bedre konfigureret og man har begrænset motoreffekten til i alt 490 hestekræfter. Det skaber en bedre harmoni, og en rækkevidde på over 500 kilometer, som oven i købet virkede realistisk selv i koldt vejr, tæller klart på positiv siden.

 

Bagagepladsen er også markant bedre, bilen er 25 cm kortere end ET7 og køreoplevelsen er også mere rigtig. Men i forhold til konkurrencen og vel vidende, at den danske stat også dér giver en klækkelig afgiftsrabat, står NIO EL6 ikke højt. Og så mangler den handskerum ligesom alle tre modeller gør det. Et stort rum i midterkonsollen skulle kompensere derfor, men det er utilgængeligt og indholdet falder ud, hvis man f.eks. foretager en undvigemanøvre. Lander det så oven i købet i førersiden under pedalerne, er det decideret farligt.

 

ET5 Touring

Det samme kan siges om den lidt billigere ET5 Touring, som er en stationcar og i vores optik den mest vellykkede i trekløveret. Med en længde på 4,79 meter er bagagerumskapaciteten dog for ringe, man benytter også her det usædvanlige 5-leds forhjulsophæng og det store batteri. Listeprisen er 667.000 kroner, og her er luftaffjedring også sparet væk.

 

Resultatet er ikke desto mindre blevet bedre end de to førnævnte, og permanent magnet synkron motoren er, som i øvrigt også i EL6, flyttet ned på bagakslen. Tror vi nok, for teknikken er så indkapslet, at vi ikke ved selvsyn kunne konstatere særlig meget. Her må man stole på de tekniske specifikationer og den hidtidige danske organisations oplysninger.

 

Alle de nævnte priser er inklusive 100 kWh batteri. Bilerne har også kunnet anskaffes med et udskifteligt batteri, som man har på abonnementsbasis. Det har givet en prisreduktion på omkring 150-200.000 kroner i købsøjeblikket.

 

Bye, bye Nomi

Udstyret i de tre biler er tidsrigtigt, men ikke usædvanligt. Mest usædvanligt er den lille stemmestyret robot, kaldet Nomi, der med øjne og forskellige “ansigtsudtryk” personificerer bilen. “Hendes” veloplagte stemme (i ET modellerne) var en sjov feature, men ”hun” talte og forstod kun engelsk, trods løfte om andet. Hende kommer vi til at savne. Så indtil videre: ”Bye, bye Nomi”. Måske på gensyn – hvem ved…

NIO prøvekørsler - find dem hér >>>
NIO ET7:







NIO EL6:





NIO ET5 Touring:




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt