- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz GLE

450d 4MATIC


Alsidig luksusbil med enestående køreegenskaber


Af Søren Clauding – april 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…men fy, fy, den har også en stor, grim dieselmotor, siger nogle. Havde det ikke været for den offentlige mening, ville alle formentlig ellers kunne enes om at skamrose den velvoksne GLE fra Mercedes-Benz. Men et lille pip fra undertegnede inden de næste skamrosende linjer: Diesel er ikke grimt, ikke i de moderne biler, i hvert fald, og med syntetisk CO2 neutral ”diesel”olie i sigtekornet, vil den kunne blive helt grøn.

 

Nu skal dette ikke være en debat om, hvilke mobilitetsgenstande, der er mest skånsomme i forhold til miljø og natur. Det er komplicerede regnestykker, der ligger til grund for at fastsætte det samlede klimaaftryk, og ingen har vel endnu for alvor fundet de vises sten. Herhjemme har man satset meget på udbredelsen af elbiler, og det passer vel langt hen af vejen også til vores miniatureland. Men dels er der, trods vedvarende støtte fra statskassen, fortsat en majoritet af ikke-elbiler på vej ud af bilforhandlernes udstillingsvinduer, dels er der god grund til at skue ud over landets grænser, for dér er tingene godt i gang med at tage en drejning.



Rentabel bilproduktion uden el

Syd for den dansk/tyske grænse har man i hvert fald åndet lettet op, da EU’s 2035-målsætning blev justeret ind i tråd med den manglende vished om fremtiden. Det giver plads for en fortsat rentabel produktion af også prisbillige køretøjer, der primært betjener sig af energi i flydende form, og selvom Mercedes-Benz har bygget udmærkede elektriske biler, er der ingen af dem, der matcher en bil som den prøvekørte GLE med den ”grimme” dieselmotor.

 

Sidstnævnte, altså dieselmotoren, er årsagen til en brandbeskatning, som gør det umuligt for særlig mange danskere at anskaffe en GLE 450d. Især ikke med firehjulstræk, luftaffjedringen og hele pakken af ekstra luksusudstyr, som flytter den op i en prisklasse, hvor 1,9 millioner kroner kun lige akkurat slår til. Det er mange penge, og da kan diesel-modstanderne glæde sig over at klimaaftrykket bliver minimalt, for der er ikke gigantisk efterspørgsel efter biler i den prisklasse.

 

Diesel udleder mindre CO2

Så er der dem, der udmærket ved, at dieselolie ikke er slet så skadeligt og belastende som benzin. Der bruges ganske enkelt mindre brændstof til at køre en given afstand, hvis man kører på diesel, frem for på benzin. Og derved udledes tilsvarende mindre CO2, som jo er udnævnt til en af de store klimasyndere. Fylder man så oven i købet bilen op med mennesker, og i den rummelige GLE er der plads til i alt 7, bliver udslippet pr. person endnu lavere end i en 5-personers benzinbil. Forudsat motorerne i det store hele er sammenlignelige. Og det er da også en svær øvelse at drage den sammenligning.


 

 

 


I en Mercedes-Benz GLE 450d betjenes man af en 3-liters 6-cylindret turbodiesel, en rækkemotor, der yder op til 367 hestekræfter og 750 Nm. Desuden kan man få et lille boost på 20 ekstra hk og 200 ekstra Nm, fordi maskineriet inkluderer en 48 Volt elmotor, der samarbejder med et lille bitte 0,9 kWh batteri, som, når elmotoren ikke skal bidrage til topeffekten, hjælper til at reducere brændstofforbruget. Den store bil kører 13 km/l, hvilket er et pænt tal.

 

Underspillet potentiale

Inden vi liner det funktionelle op, så kast lige et blik på billederne af bilen. I undertegnedes optik ligner den på ingen måde en stor SUV. Tommestokken og badevægten afslører dimensionerne, 4,92 meter i længden, 2,01 meter i bredden og 1,80 meter i højden, og vægten er 2330 kg. Men ser den sådan ud? Faktisk underspiller designet bilens potentiale og virker mindre provokerende. Det har vel også sine fordele i en moderne verden.

 

Og så er der praktikken. 7 sæder, let adgang, fordi elektriciteten benyttes til også at servicere dem, der rent faktisk benytter bilen. Designet indvendigt er ikke bare smukt, men byder også på mange gode løsninger, og det er fortsat ingen dårlig idé at kunne betjene menuerne på den store skærm via en touch-pad imellem sæderne, fremfor at skulle sidde og fægte med fingrene på en berøringsskærm på instrumentbordet.



Testbilen var udrustet med smalle forhjul end baghjul.


Herlig drivline

3-liters dieselmotoren er en drøm, hvor elmotoren udligner de uregelmæssigheder, der er uundgåelige, når automatgearet skifter mellem de 9 trin, eller kraftværket skal startes op. Kræfterne overføres til underlaget via 315/40-21 hjul bagtil og 275/45-21 hjul fortil (i hvert fald på den prøvekørte udstyrsversion). Det er med til at sikre en god køredynamik, som ellers let ville kunne forsvinde ned i den trods alt store vægt, der på det nærmeste bringer GLE’en på niveau med mellemstore elbiler.

 

Prikken over i’et sætter luftaffjedringen, som også er tilkøbt, for den sikrer en affjedring, der er helt i overensstemmelse med de aktuelle kørselsforhold og køremåder. Det fungerer bare så godt og det er ikke uvigtigt i en bil, der trods alt kan nå 100 km/t på 5,6 sekunder og siden køre 250 km/t, hvad vi ikke har prøvet. Og som må trække op til 2,7 tons.

 

Forventninger og luksus

En bil som GLE 450d, udrustet med premium-pakken, har 4 zone klimaanlæg, adaptiv regulering af undervognen og ventilation i sæderne. Resten af udstyret er trivialiteter i en bil i denne prisklasse, hvor selv Head-up Display ikke er ualmindeligt i biler, der koster en sjettedel af prisen på den prøvekørte GLE.

 

Når det så er sagt, kan en GLE også anskaffes for under 1,2 millioner kroner, men da skal man ikke forvente at få al den luksus med, som man ellers naturligt forestiller sig, når der investeres så mange penge i en bil.


 

Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>
On-board test: Mercedes-Benz GLE 450d
Den er stor, den bliver brand-beskattet i Danmark, også fordi den har dieselmotor, men er den virkelig så slem? Og hvordan kører den så, når man har betalt 1,9 millioner kroner for den store Mercedes SUV? Fuld HD.



Model:

Mercedes-Benz GLE 450d 4MATIC

Listepris:

Kr. 1.494.419 + ekstraudstyr: kr. 1.900.676

Motor, transmission:

3 liters 6-cylindret række turbodiesel. 367 hk/4000 omdr./min. 750 Nm/1350-2800 omdr./min. Mild hybrid 48V elmotor, 200 hk, 200 Nm, 0,9 kWh batteri. Permanent 4WD. 9-trins A/T. 

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføkonomi/ CO2

5,6 sek./ 250 km/t, 13 km/l, 202 g CO2/km 

Længde:

4,92 m

Anhængervægt: 2700
Frihøjde: 20,5 cm

Bagagerum med 3. hhv. 2. sæderække nedfældet:

630-2055 liter

Hjul: 255/45-20

Værd at bemærke inkl. ekstraudstyr:

Fuld LED med adaptiv fjernlysassistent. 19” letmetal fælge (testbilen: 21"). Nøglefri. 4-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. El-forsæder med varme og ventlation. Panorma el-skydetag. 360 grader kamera. El-bagklap. Adaptiv undervogn. Luftaffjedring.

















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt