| 
							 …men fy, fy, den har også en 
							stor, grim dieselmotor, siger nogle. Havde det ikke 
							været for den offentlige mening, ville alle 
							formentlig ellers kunne enes om at skamrose den 
							velvoksne GLE fra Mercedes-Benz. Men et lille pip 
							fra undertegnede inden de næste skamrosende linjer: 
							Diesel er ikke grimt, ikke i de moderne biler, i 
							hvert fald, og med syntetisk CO2 neutral 
							”diesel”olie i sigtekornet, vil den kunne blive helt 
							grøn. 
							  
							Nu skal dette ikke være en 
							debat om, hvilke mobilitetsgenstande, der er mest 
							skånsomme i forhold til miljø og natur. Det er 
							komplicerede regnestykker, der ligger til grund for 
							at fastsætte det samlede klimaaftryk, og ingen har 
							vel endnu for alvor fundet de vises sten. Herhjemme 
							har man satset meget på udbredelsen af elbiler, og 
							det passer vel langt hen af vejen også til vores 
							miniatureland. Men dels er der, trods vedvarende 
							støtte fra statskassen, fortsat en majoritet af 
							ikke-elbiler på vej ud af bilforhandlernes 
							udstillingsvinduer, dels er der god grund til at 
							skue ud over landets grænser, for dér er tingene 
							godt i gang med at tage en drejning. 
							 
							
							  
							 
							Rentabel bilproduktion 
							uden el 
							Syd for den dansk/tyske 
							grænse har man i hvert fald åndet lettet op, da EU’s 
							2035-målsætning blev justeret ind i tråd med den 
							manglende vished om fremtiden. Det giver plads for 
							en fortsat rentabel produktion af også prisbillige 
							køretøjer, der primært betjener sig af energi i 
							flydende form, og selvom Mercedes-Benz har bygget 
							udmærkede elektriske biler, er der ingen af dem, der 
							matcher en bil som den prøvekørte GLE med den 
							”grimme” dieselmotor. 
							  
							Sidstnævnte, altså 
							dieselmotoren, er årsagen til en brandbeskatning, 
							som gør det umuligt for særlig mange danskere at 
							anskaffe en GLE 450d. Især ikke med firehjulstræk, 
							luftaffjedringen og hele pakken af ekstra 
							luksusudstyr, som flytter den op i en prisklasse, 
							hvor 1,9 millioner kroner kun lige akkurat slår til. 
							Det er mange penge, og da kan diesel-modstanderne 
							glæde sig over at klimaaftrykket bliver minimalt, 
							for der er ikke gigantisk efterspørgsel efter biler 
							i den prisklasse. 
							  
							Diesel udleder mindre CO2 
							Så er der dem, der udmærket 
							ved, at dieselolie ikke er slet så skadeligt og 
							belastende som benzin. Der bruges ganske enkelt 
							mindre brændstof til at køre en given afstand, hvis 
							man kører på diesel, frem for på benzin. Og derved 
							udledes tilsvarende mindre CO2, som jo er udnævnt 
							til en af de store klimasyndere. Fylder man så oven 
							i købet bilen op med mennesker, og i den rummelige 
							GLE er der plads til i alt 7, bliver udslippet pr. 
							person endnu lavere end i en 5-personers benzinbil. 
							Forudsat motorerne i det store hele er 
							sammenlignelige. Og det er da også en svær øvelse at 
							drage den sammenligning. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							  
							
							   
							 
							I en Mercedes-Benz GLE 450d 
							betjenes man af en 3-liters 6-cylindret turbodiesel, 
							en rækkemotor, der yder op til 367 hestekræfter og 
							750 Nm. Desuden kan man få et lille boost på 20 
							ekstra hk og 200 ekstra Nm, fordi maskineriet 
							inkluderer en 48 Volt elmotor, der samarbejder med 
							et lille bitte 0,9 kWh batteri, som, når elmotoren 
							ikke skal bidrage til topeffekten, hjælper til at 
							reducere brændstofforbruget. Den store bil kører 13 
							km/l, hvilket er et pænt tal. 
							  
							Underspillet potentiale 
							Inden vi liner det 
							funktionelle op, så kast lige et blik på billederne 
							af bilen. I undertegnedes optik ligner den på ingen 
							måde en stor SUV. Tommestokken og badevægten 
							afslører dimensionerne, 4,92 meter i længden, 2,01 
							meter i bredden og 1,80 meter i højden, og vægten er 
							2330 kg. Men ser den sådan ud? Faktisk underspiller 
							designet bilens potentiale og virker mindre 
							provokerende. Det har vel også sine fordele i en 
							moderne verden. 
							  
							Og så er der praktikken. 7 
							sæder, let adgang, fordi elektriciteten benyttes til 
							også at servicere dem, der rent faktisk benytter 
							bilen. Designet indvendigt er ikke bare smukt, men 
							byder også på mange gode løsninger, og det er 
							fortsat ingen dårlig idé at kunne betjene menuerne 
							på den store skærm via en touch-pad imellem sæderne, 
							fremfor at skulle sidde og fægte med fingrene på en 
							berøringsskærm på instrumentbordet. 
							 
							
							  
							 
							
							
							  
							Testbilen var udrustet med 
							smalle forhjul end baghjul. 
							
							  
							 
							Herlig drivline 
							3-liters dieselmotoren er en 
							drøm, hvor elmotoren udligner de uregelmæssigheder, 
							der er uundgåelige, når automatgearet skifter mellem 
							de 9 trin, eller kraftværket skal startes op. 
							Kræfterne overføres til underlaget via 315/40-21 
							hjul bagtil og 275/45-21 hjul fortil (i hvert fald 
							på den prøvekørte udstyrsversion). Det er med til at 
							sikre en god køredynamik, som ellers let ville kunne 
							forsvinde ned i den trods alt store vægt, der på det 
							nærmeste bringer GLE’en på niveau med mellemstore 
							elbiler. 
							  
							Prikken over i’et sætter 
							luftaffjedringen, som også er tilkøbt, for den 
							sikrer en affjedring, der er helt i overensstemmelse 
							med de aktuelle kørselsforhold og køremåder. Det 
							fungerer bare så godt og det er ikke uvigtigt i en 
							bil, der trods alt kan nå 100 km/t på 5,6 sekunder 
							og siden køre 250 km/t, hvad vi ikke har prøvet. Og 
							som må trække op til 2,7 tons. 
							  
							Forventninger og luksus 
							En bil som GLE 450d, 
							udrustet med premium-pakken, har 4 zone klimaanlæg, 
							adaptiv regulering af undervognen og ventilation i 
							sæderne. Resten af udstyret er trivialiteter i en 
							bil i denne prisklasse, hvor selv Head-up Display 
							ikke er ualmindeligt i biler, der koster en 
							sjettedel af prisen på den prøvekørte GLE. 
							  
							Når det så er sagt, kan en 
							GLE også anskaffes for under 1,2 millioner kroner, 
							men da skal man ikke forvente at få al den luksus 
							med, som man ellers naturligt forestiller sig, når 
							der investeres så mange penge i en bil. 
							 
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							  
							  
							
							  
							 |