| 
							 Det er sjældent, at vejret i 
							den grad arbejder med som det gjorde, da vi satte 
							den velvoksne Mercedes EQE SUV under lup. Det gav 
							oplevelsen ekstra dimensioner, for det er ikke altid 
							lige let på offentlig vej at fremprovokere, hvordan 
							en elektrisk drivline fungerer i ekstreme 
							situationer. Det var herligt at opleve, for selvom 
							elbiler nok skal komme frem, også i glat føre, er 
							det ikke deres ideal-situation. 
							  
							Det er det ikke, hverken med 
							hensyn til det alt dominerende elbils-tema, 
							“rækkevidde”, eller mht. til det computerstyrede 
							vejgreb, som skal håndteres meget anderledes end i 
							biler med konventionelle forbrændingsmotorer. Men 
							sneen blandede sig, tak for det. Og det har Mercedes 
							også grund til at glæde sig over. For hvor EQE SUV i 
							sagens natur bærer rundt på den magnum vægt, som er 
							tildelt de fleste elektriske biler, satte glatte 
							veje og udfordrende kørselsforhold helhedsbilledet i 
							perspektiv. 
							  
							Pris med rabat 
							Mercedes EQE SUV er 
							velkørende, men først det om prisen. På grund af de 
							danske afgiftsforhold er basisprisen for den 
							prøvekørte version med firehjulstræk og små 300 
							hestekræfter blot 810.000 kroner. Med det omfattende 
							udstyr, som testbilen var udrustet med, krøb prisen 
							op på en lille million. Men uden afgiftsrabat ville 
							den nemt være landet mellem 1,6 og 2 millioner 
							kroner. I det lys er den aktuelle listepris virkelig 
							en spotpris. 
							  
							Man kan også sige det på den 
							måde, at hvis en sådan Mercedes SUV er drømmebilen, 
							handler det måske om at slå til, hvis man vil sikre 
							sig den inden politikerne ændrer for gennemgribende 
							på afgiftsreglerne, For bortset fra de særlige 
							elektriske udfordringer, er en EQE SUV helt igennem 
							en ægte Mercedes. Den er funktionel og elegant. og 
							fremfor alt kører den fremragende, af en sådan bil 
							at være. 
							  
							Speeder, rat og bremser 
							Med det mener vi, at den 
							udfordrende opgave, der er forbundet med at styre 
							samspillet mellem de trækkende hjul i enhver elbil, 
							har Mercedes løst glimrende. Udfordringen er kort 
							fortalt, at elmotorer glimrende kan bringe en bil op 
							i fart, og i EQE SUV tilfældet ret hurtigt (0-100 
							km/t på 6,2 sekunder). Men når kræfterne skal 
							tilpasses kørselsforholdene, løses opgaven groft set 
							af computere, og mens de på den ene side kan tage 
							højde for meget varierede kørselsforhold, kan de på 
							den anden side ikke tage højde for det hele. Og da 
							har man som fører ikke meget andet at gøre godt med 
							en speeder, rat og bremser. 
							 
							
							  
							 
							I EQE SUV er det oven i købet 
							fire hjul, der skal kontrolleres, og de har rigtig 
							mange kræfter, der skal håndteres. Op til 292 
							hestekræfter og ikke mindre end 765 Nm er meget. 
							Bilens vægt på over 2,6 kg inkl. undertegnede er 
							ikke det letteste at håndtere, og opgaven bliver 
							meget synlig, når det er glat. 
							  
							Gennemført drivline 
							Se videoen her på siden og 
							fornem hvordan det gik, da vi vimsede rundt med 
							køretøjet på en snebelagt grusvej. Det korte indtryk 
							er: Samspillet mellem de fire trækkende hjul var 
							godt nok til, at fastholde bilen på sporet. Følingen 
							med vejgrebet ville måske være bedre med en 
							konventionel drivline, bl.a. fordi motoren/es 
							reaktion på at speederen slippes, ikke var så 
							forudsigeligt på grund af den beskedne friktion 
							mellem dæk og vej. Men sandt at sige rangerer EQE 
							SUV i den øverste ende blandt elbiler, hvad det 
							angår. 
							 
							
							  
							 
							Det, tror vi, skyldes bl.a. 
							at Mercedes klogt nok ikke er gået på kompromis med 
							motorteknikken. Visse firehjulstrukne elektriske 
							biler på markedet har induktionsmotor foran og 
							permanent magnet synkronmotor på baghjulene. Her 
							bliver control-computeren virkelig stillet overfor 
							en opgave, fordi reaktionsmønstret for de to 
							motortyper er forskelligt. I øvrigt har Mercedes 
							valgt to permanent exitede synkronmotorer, som er en 
							fremragende løsning. 
							  
							Lavtliggende SUV 
							SUV udgaven af EQE har en 
							frihøjde på 15,4 cm, hvilket kunne være højere, men 
							da ville stabiliteten på plan, tør vej formentlig 
							være forringet. Vi oplevede omvendt en velkørende 
							landevejsbil med gode styreegenskaber og ringe 
							sidevindsfølsomhed. Sidstnævnte opleves hos flere af 
							konkurrenterne i næsten 1,70 meter høje biler at 
							være stor, hvad man så har kompenseret for ved at 
							udruste dem med en stiv affjedring eller en regulær 
							adaptiv luftaffjedring. 
							  
							EQE SUV har dobbelte 
							wishbones fortil og multilink baghjuls ophængning, 
							som sikrer følelsen af en agil bil, ret komfortabel 
							og helt uden en adaptiv funktion. Det har man gjort 
							ret godt, hvilket især var tydeligt på de ujævne, 
							snebelagte veje, som fordrer en tilgivende 
							affjedring, 
							  
							God i sneen 
							Bilen var udrustet med 
							255/45-20 hjul, som har en bred berøringsflade mod 
							kørebanen, hvilket er godt, så længe man ikke kører 
							i dyb sne med frossen is under. Og så har EQE SUV 
							fremragende forlys, og den er i det hele taget 
							veludrustet, også inden der spenderes de små 200.000 
							kroner på ekstraudstyr. Når man nu var i gang, burde 
							man dog lige have brugt 4000 kroner ekstra på 
							ratvarme. En elbil uden ratvarme er no-go. 
							  
							Men udover god plads, et 
							bagagerum på over 500 liter i den godt nok også 4,68 
							meter lange bil, og mulighed for at køre med en 
							anhænger på 1800 kg, bemærkedes på den prøvekørte 
							bil især opvarmede sprinklerdyser, el-forsæder, en 
							elegant 12,8” skærm med fornufts-menu, LED forlygter 
							og nøglefri betjening, sædevarme, Burmester 
							surround-sound, elektrisk panorama skydetag, den 
							elegante diamantgril, aktive dørgreb (der supplerer 
							den nøglefri betjening) og varmepumpe. 
							 
							
							  
							
							  
							
							
							  
							 
							Luksusfølelse og 
							rækkevidde 
							Og strømmen - den havde vi 
							næsten glemt, men det er formentlig en for mange 
							bilkøbere afgørende faktor. DC hurtigopladning på 
							170 kW, AC-opladning på op til 22 kW fra udvalgte 
							ladestandere (som oven i købet fungerer helt op til 
							næsten 100 procent). Batteriet er på 89 kWh og 
							WLTP-forbruget 19,1 kWh/100 km. Men i koldt vejr 
							skal man nok, indtil batteriet er godt 
							konditioneret, regne med 35-40 kWh/100 km. 
							WLTP-rækkevidden er 539 kilometer, men den 
							kalkulerede rækkevidde i frostvejr landede typisk på 
							350 kilometer. Der gives op til 10 års garanti / 
							250.000 kilometer garanti på batteriet. 
							  
							Sidst men måske allervigtigst: Luksusfølelsen i en 
							Mercedes i denne kategori kan næsten ikke beskrives, 
							den skal opleves. Lydløs, bekvem, højt æstetisk 
							designniveau. Og så gør Mercedes-stjernen formentlig 
							også sit - selvom bilen er anskaffet til spotpris. 
							  |