| 
							 I EU har man blot et års tid 
							efter beslutningen om, at alle nye biler i 2035 
							skulle være fuldt elektriske, omgjort den. 
							Beslutningen rettes nu til, så nye biler skal være 
							CO2 neutrale. Den målrettede udvikling af CO2 
							neutral E-Fuel, ikke at forveksle med det svenske 
							Biofuel, har givet nyt liv til 
							forbrændingsmotorerne. Dermed er en bil som 
							Mercedes-Benz E 220d sikret en fremtid, som den i 
							den grad har fortjent. 
							  
							At biler skal være CO2 
							neutrale indebærer, at de fx skal kunne køre på 
							syntetisk benzin eller diesel, bl.a. fremstillet på 
							grundlag af CO2 capturing, hvor man forbruger af den 
							CO2, som findes i luften omkring os. Når CO2en er 
							forbrugt i de velkendte benzinmotorer og 
							dieselmotorer, der findes i næsten samtlige af de 
							1,6 milliarder biler, som aktuelt kører på 
							jordkloden, er der godt nok udledt CO2 gennem 
							udstødningsrøret. Men mængden, der udledes, er den 
							samme som indgår i produktionen. Hvis produktionen i 
							øvrigt er drevet af fx vindmøller eller via 
							solceller, er E-Fuel CO2 neutralt. 
							  
							Rækkevidde over 1000 
							kilometer 
							Det vil mange sikkert være 
							glade for, ikke mindst de, der glædes ved at køre så 
							avanceret en dieselbil, som den prøvekørte E 220d. 
							For selvom hjertet i en sådan bil er en avanceret 
							dieselmotor med mild hybrid teknik, er friheden ved 
							at fylde tanken op og køre langt over 1000 kilometer 
							på en opladning (undskyld…, tankfuld), ganske 
							tiltalende. Og samtidig er en E-klasse, også med 
							dieselmotor temmelig avanceret og fuldt udstyret, 
							som det sig hører og bør i en bil fra den anerkendte 
							tyske producent. 
							  
							Og en ny E-klasse har 
							Mercedes så kunne bringe på banen, bl.a. med en 
							diesel drivline, som har alle de dyder, som har 
							kendetegnet de solide og luksuriøse premium-biler. 
							En 2-liters turbo-motor, der yder op til 197 
							momentstærke hestekræfter, bakket lidt op af en 
							23-hestes 48V elmotor i et mild-hybrid samspil, hvor 
							elmotoren både bidrager til at booste den samlede 
							drivline, så den øges fra 440 til 645 Nm, og til at 
							sikre en fremragende brændstoføkonomi. 
							  
							20,8 km/l 
							20,8 kilometer pr. liter 
							brændstof og 126 g CO2 udledning pr. kilometer er 
							fremragende, især sat i forhold til, at den 
							velvoksne 4,95 lange bil også vejer 1915 kg (og det 
							holder i det store hele i praksis, selv på en kold 
							vinterdag, når motoren er varmet op - hvilket ikke 
							tager lang tid). Men selv den vægt er jo moderat i 
							en tid, hvor tilsvarende elbiler let havner på i 
							nærheden af de 2,5 tons. Og i øvrigt ved samme 
							lejlighed forbruger en stor del af den ellers så 
							priste fordel ved energieffektive elmotorer - hvad 
							nytter det, at elmotorerne er energieffektive, hvis 
							fordelen reduceres ved at transportere den ekstra 
							vægt…? 
							  
							Al respekt for elbiler. De 
							elektriske biler har mange fordele, bl.a. at de ikke 
							udleder skadelige stoffer i nærmiljøet. Dér står en 
							bil med forbrændingsmotor fortsat lidt tilbage, om 
							end filtre og katalysatorer reducerer forureningen 
							til et minimum. Men hvad støjen angår, er den nye 
							E-klasse diesel meget støjsvag. Og den støj, der 
							skyldes vindmodstand og dækstøj, er faktisk mindre 
							på dieselbilen. Luftmodstandskoefficienten er 
							beskedne 0,23, og fordi den ikke ustandselig øger 
							friktionen mod kørebanen, fordi den skal regenere 
							store mængder af strøm, er støjen derfra også 
							lavere. 
							  
							Hurtig – og så styrer den 
							godt 
							En E 220d er også hurtig. 
							Hjulpet på vej af et 9-trins automatgear når man 100 
							km/t på 7,6 sekunder og topfarten er 234 km/t. Da 
							holder energiforbruget nok ikke det lave niveau, men 
							det gør det ikke i nogen bil, der kører så hurtigt 
							(og vi har i øvrigt kun kørt bilen ved dansk 
							motorvejsfart). 
							  
							Bag rattet er det især den 
							harmoniske, agile køreoplevelse, der i undertegnedes 
							optik falder i øjnene. Mercedes har udstyret 
							E-klassen med et 4-leds multilink ophæng fortil og 
							et 5-leds ophæng bag. Det giver en uforlignelig 
							styresikkerhed, som bringer bilen i en klasse for 
							sig. Det underbygges af en komfortabel men endda 
							bestemt affjedring. 
							  
							Stjerner i universet 
							Den nye E-klasse har fået et 
							moderniseret design, som fastholder det velkendte 
							Mercedes-look, hvis eneste minus er, at man ved 
							flere lejligheder prajes som taxi. Men sådan har det 
							vel egentlig altid været, især når E-klassen er 
							diplomat-sort, så det lever man med og mores over. 
							De nye linjer underbygges af et delikat formgivet 
							kabinedesign i den prøvekørte bil forfinet af en 
							ekstra skærm foran passagerpladsen. Når den ikke er 
							i funktion, kan man glædes over et stjernebillede i 
							bevægelse, der sender tankerne lysår ud i universet. 
							  
							I midten har man en 14,4” 
							skærm, som viser med stor præcision, hvad bilens 
							mange kameraer ser. Bakkamera er standard, 360 
							grader kameraet er ekstraudstyr. På 
							standardudstyrslisten står 2-zone klimaanlæg, 
							sædevarme og -køl, nøglefri betjening og det 
							usædvanlige i en bil med sedan/limousine form: 
							Elektrisk bagklap. 
							  
							4D lyd kan mærkes 
							4D Burmester Surround Sound 
							lydanlæg er en pudsig oplevelse. Ikke blot hører man 
							lyden fra højtalerne, men de mærkes også. Ultimativt 
							gennem fx en kraftig bas i hårdtslående rockmusik, 
							men heldigvis kan niveauet styres individuelt og 
							helt slås fra. Man siger bare til bilen, at man ikke 
							ønsker det, og så replicerer den venligt på dansk og 
							gør, hvad man beder den om, i hvert fald indenfor 
							rimelighedernes grænser. 
							  
							Er man i besiddelse af en iPhone eller et Apple Watch 
							er digital nøgle en option, og 3.parts app skulle 
							også være en mulighed, som vi dog ikke har prøvet. 
							På instrumentbordet er installeret et kamera, som 
							kan benyttes til fx videokonferencer. Og sidst, men 
							på den lange bane ikke mindst, benytter E-klassen 
							kunstig intelligens til at analysere og tilpasse 
							bilens køre-evner ud fra brugerens rutiner. Den del 
							nåede vi dog ikke for alvor at afprøve. 
							  |