- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Hyundai Kona Electric Essential

Harmonisk letkørt elbil


af Søren Clauding - marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede sidste efterår kunne vi første gang berette om den nye fuldt elektriske udgave af den nye Hyundai Kona i forbindelse med de første internationale testkørsler. Den gav et godt og balanceret indtryk, men kan den stå for den hårde konkurrence, der bare i den grad præger elbils-markedet lige nu? Svaret er: Ja, det kan den nok, men man skal værdsætte en let tilgængelig, ukompliceret elbil med komfortable køreegenskaber.

 

Priserne på elbiler er jo i den grad blevet uforudsigelige. Ude omkring i Europa er elbilsalget faldet drastisk, aktuelt venter alle med spænding på de seneste opgørelser, men bilfabrikkerne har det ikke let, og slet ikke dem, der ensidigt har satset på elbiler. Og Teslas næsten ustandselige ageren på markedet, som var det tilbudsvarer i Netto eller andre steder i dagligvarer handlen, man befandt sig, gør det ikke lettere.

 

Pris-amok

I Danmark ikke mindst er priserne gået amok på ny, da Tesla i januar præcis som i fjor satte priser ned. Aktuelt har de netop forsøgt at få kunder til at købe Model Y ved at sætte priserne og varsle prisforhøjelsen på forhånd. Samtidig importeres der elbiler fra det sydlige udland i rå mængder, direkte eller gennem de officielle danske importører. Også brugtbilsmarkedet er presset, til gavn for de bilkøbere, der stadig har ambitioner om at køre elektrisk og ikke har en elbil, de skal af med først.

 

Uden de helt store dybdegående analyser virker det oplagt, at mange elbils-købere i lande, der måske ikke har satset så meget på den elektriske drift som Danmark, hurtigt opdager, at det er en ganske anderledes oplevelse at eje en elbil. I lille Danmark kan vi i det store hele køre på tværs af landet i en elektrisk bil, og hvis den prismæssigt holder sig et stykke under den halve million, betales der næsten ikke registreringsafgift om overhovedet. Det har gjort elbiler konkurrencedygtige i forhold til konventionelle biler, og for mange danskere kan køb og brug af elbiler fortsat være en god ide, om end man nok ikke skal regne med, at det er en investering, der forrenter sig på den lange bane.

 

Harmoniske køreegenskaber

Alt det sætter Hyundai Kona Electric i et særligt lys. Også fordi Hyundai har valgt, ikke at udruste Kona Electric i de pristilgængelige udgaver med voldsomme drivline, der hos kollegerne ofte opleves disharmoniske, fordi deres vejegenskaber ikke står mål med deres kræfter. Og fordi samspillet mellem iblandt flere motorer, ofte af forskellig teknisk konstruktion og under alle omstændigheder måden, hvorpå kræfterne leveres til vejbanen, ikke altid er lige vellykket, fordi den direkte styres af bilernes computere.

 

Men i Kona Electric har man valgt at udruste den med en 217 hestes elmotor, der trækker på forhjulene. Bilens vægt er holdt nede på 1700 kg. Det har gjort det muligt, at give den en tilgivende affjedring, og dermed er den ret komfortabel at køre.

 

Det betyder også, at man har kunnet give den rimeligt agile kørefærdigheder - trods kørekomforten - og det efterlader et indtryk af en ret velkørende bil, præcis som vi allerede oplevede det ved de første internationale prøvekørsler.

 

Hyundai kan det hele

Hyundai var tidligt ude med at fremstille biler med forskellige drivliner. Kona findes også med forbrændingsmotorer, og som sådan er den også indrettet som konventionelle biler. Ikke alt styres via berøringsskærmen, og det, at man kan tilkoble sæde- og rat varme i samme øjeblik, man sætter sig ind i bilen ved tryk på en knap, er herligt på en kold vinterdag.

 

Siden kører man bare som man plejer: Trykker på startknappen, sætter i D og træder på speederen. Man kan endda opnå en vis 1-pedal funktion ved at benytte palerne bag rattet og derpå er bilen meget, meget letkørt.

 

Økonomisk

Den er oven i købet ret økonomisk med et forbrug på 14,7 kWh pr. 100 km (WLTP), men så skal man selvsagt lade være med at udnytte muligheden for at nå 100 km/t på de 7,8 sekunder, den kan. Rækkevidden med det moderate 65,4 kWh batteri er over 500 kilometer, og derved udfordrer den biler med langt større batterier, som ikke er nær så godt kørende som Kona Electric. Hurtigladning kan ske med op til 100 kW. AC ladning med 10,4 kW.

 

Den billigste udgave er prissat til 280.000 kroner, og den prøvekørte version er 30.000 kroner dyrere. Det genspejles i udstyret, hvor man er godt klædt på, også med traditionelle løsninger, som alle kan forholde sig til: 12 Volt udtag side om side med diverse USB forbindelser. Muligheden for V2L, så man kan oplade el-løbehjulet under kørslen, 2-zone varmepumpe baseret klimaanlæg, nøglefri betjening - og bilen er også bemærkelsesværdigt lydløs.

 

Oven i det kommer god praktik i den 4,36 meter lange bil, bl.a. et bagagerum på 466-1300 liter - plus en frunk på 27 liter, hvor man passende kan opbevare ladekablet, som også skal benyttes oppe fortil, hvor ladestikket er placeret. Og pladsudnyttelsen er gjort fleksibel med et tredelt bagsæderyglæn.






Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Gevaldigt løft med ny elektrisk Kona



Model:

Hyundai Kona Electric Essential

Listepris

Kr. 309.995

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor: 217 hk, 255 Nm. 65,4 kWh batteri. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,8 sek./ 172 km/t/ 14,7 kWh/100 km, 513 km.

Længde/Højde:

4,36 meter/ 1,58 meter

Bagagerum/ Frunk:

466-1300 liter/ 27 liter.

Værd at bemærke:

Alufælge. Tagræling. 215/60-17 hjul. Sædevarme. Ratvarme. 12,3" touchscreen. Varmepumpe. 2-zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Bakkamera. Navigation på dansk. V2L. 12V udtag. 40:20:40 bagsæderyglæn. Ladestik fortil.











Egentlig burde ladekablerne have ligget i frunken...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt