| 
							 Nu skal man passe på, ikke at 
							drage forhastede konklusioner. Men med det i 
							baghovedet, at Ford til dels har rullet sin 
							elektrificerings strategi tilbage, og også agter at 
							producere biler med forbrændingsmotorer ind i 
							2030’erne, er det ikke nødvendigvis det sidste brøl, 
							vi kommer til at høre fra den legendariske Ford 
							Mustang. 
							  
							Det er også godt, for i 
							blandt er det rart at føle en sådan frihed. Præcis 
							som det kan være, at opleve rockbands fra udendørs 
							scener. Og hvis man synes 8,1 km/l er lidt i 
							overkanten, så kør lidt mindre... hvor svært kan det 
							egentlig lige være. 
							  
							OK, det kan være svært at 
							køre mindre, for er man til en ægte 
							amerikaner-sportsvogn med 10 automatgear, en 
							5-liters V8 med op til 453 ægte benzin-heste og 
							tilhørende acceleration til de magiske 100 km/t på 
							4,4 sekunder, så har man lyst til at køre i den, til 
							at føle den – og måske også iblandt at dele ikke 
							mindst lyden med de andre. 
							  
							Dark Horse 
							Eller udseendet. Det var 
							nemlig den særlige Mk7 Dark Horse version, vi havde 
							fingre i, og den er god at komme i snak med folk om. 
							Og ikke et eneste negativt ord har vi hørt om larm 
							og benzinforbrug. Verden er ikke af lave endnu. Men 
							naturligvis må man ikke bare lade festen vare ud i 
							det uendelige, og det gør man så heller ikke. 
							 
							
							  
							 
							Hvis man nu benytter den 
							selvsamme syntetiske benzin, som Ford anvender i 
							kampen om verdensmesterskabet i rally (indrømmet, 
							den kan være lidt svær at få fat i – endnu, i hvert 
							fald), så kan man have samvittigheden i orden. For i 
							rally-VM bruger man benzin, som ikke sender mere CO2 
							ud i atmosfæren end der optages til fremstilling af 
							benzinen. Det giver god mening, og så må man gerne 
							brøle lidt engang imellem. 
							  
							Anderledes heste 
							Set i elbilernes lysskær 
							lyder 453 hestekræfter ikke af så meget. Det samme 
							gælder det maksimale drejningsmoment på 538 Nm 
							(sådan cirka to tredjedele oppe ad 
							omdrejningsskalaen). Og der findes også elbiler på 
							markedet, der kan nå de 100 hurtigere – de har til 
							gengæld vanskeligt ved at køre 250 km/t, og hvis de 
							kan, gør de det ikke ret længe før næste 
							opladningspause indtræder. 
							 
							
							  
							Bemærk de kraftige 
							forstærkninger, der populært sagt holder 
							støddæmpertårnen fra hinanden. 
							 
							Men der er en verden til 
							forskel på den måde, hvorpå kræfterne når asfalten i 
							en Mustang V8 i sammenligning med for den sags skyld 
							fabrikkens egen fuldt elektriske Mach-E. I 
							førstnævnte, som i øvrigt udmærker sig ved at være 
							næsten 500 kg lettere end Mach-E, leveres kræfterne 
							med den præcision og den eftergivenhed, som mere end 
							60 års erfaring har medbragt. Og ja, Dark Horse er, 
							så vidt vi kan se, skabt netop til at markere 60 
							året for den amerikanske superbil. 
							  
							Fænomenalt vejgreb 
							Bagtil er den udrustet med 
							275 mm brede 40 procent lavprofildæk på forholdsvis 
							beskedne 19” alufælge. Fortil er de 255 mm brede. 
							Men det er rigeligt til at styre bilen sikkert 
							gennem kurverne, også hvis man med et solidt tryk på 
							gaspedalen leger lidt med bagenden. Hvis nogen er i 
							tvivl, er en Mustang V8 baghjulstrukken. Man er godt 
							hjulpet af et Torsen sports-spær, og hvis man vil 
							justere lidt på drivlinen, kan man vælge mellem en 
							række indstillinger (seks i alt) af mere eller 
							mindre sportslig karakter. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							Mustang’en har for øvrigt 
							manuel håndbremse, men det er mest til brug, når man 
							sætter den i drift-mode – noget som ikke kan 
							anbefales at gøre, endsige eksperimentere med på 
							offentlig vej. Man er vel lidt civiliseret, selvom 
							motoren brøler. 
							  
							Naturligt og unaturligt 
							brøl 
							Det sidste kan i øvrigt 
							reguleres, så den har enten sit naturlige brøl eller 
							et par grader af mere ustyrlige lyd tilkendegivelse. 
							Det er helt mekanisk og styres via et såkaldt aktiv 
							ventilstyrings system. 
							  
							Mustang V8 er også på flere 
							andre måder klar til leg. En særlig bagakselkøler 
							sikrer, at det ikke går helt galt, hvis man fx på en 
							racerbane kontinuerligt benytter motorkræfterne. Den 
							har også en letvægtskøler, som medvirker til at 
							sikrer en fornuftig vægtfordeling. Den har større 
							krængningsstabilisatorer, hvilket giver god mening i 
							en bil med et sportslig snit, kraftigere front 
							støddæmpere og en lavere frontkofanger, der sammen 
							med såvel en vinge som en defuser ude bagtil holder 
							bilen på asfalten. 
							  
							Forbavsende civiliseret 
							Hvad angår den generelle 
							køreoplevelse er den forbavsende civiliseret – måske 
							lige bortset fra støjen. Komfortabel er ikke det 
							rette ord, men næsten. Nej, det er den altså ikke. 
							Og det med støjen gør installationen af B&O sound 
							lidt mærkelig. Men det er nok fordi, at sådan gør 
							man i en Ford. Men der skal godt nok skrues op for 
							lyden, med mindre man altså vælger at holde stille, 
							slukke for V8’eren og nyde en udsigt over snart sagt 
							hvad som helst: Da kan lidt god lyd i kabinen af en 
							ganske anden slags være helt på sin plads. 
							  
							Prisen: Tja, ingen 
							elbilsrabat her – 1,2 millioner. Den billigste 
							ikke-elektriske Mustang er prissat til 950.000 
							kroner. Men så får man også underholdning af en helt 
							speciel slags for alle pengene (altså udover dem, 
							man sponserer den danske stats elbils-rabat med…). 
							 |