- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest:

Toyota Yaris 1,5 VVI-i GR Sport iMT


Intelligent og sjov på samme tid


Af Søren Clauding – marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altså, lad os lige slå fast, at en Toyota Yaris GR Sport er ikke det samme som en Toyota GR Yaris. Faktisk er der op til 136 hestekræfter til forskel. Men prisen er også en ganske anden. Ikke desto mindre er lillebror i GR Sport serien både intelligent og sjov. Og som sådan er den alle pengene værd, selvom man selv skal skifte gear.

 

Det sidste er nemlig det, der er det sjove.

 

Udgangspunktet er en Toyota Yaris, en velkørende agil kompaktbil, en af de absolut mest populære biler i Danmark, som vi henad vejen har prøvekørt i utallige varianter. Hybrid teknologi er ofte et tema, når det gælder Yaris, dog ikke i dette tilfælde, for Toyota Yaris 1,5 VVTi GR Sport iMT har en konventionel 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor.



GR specifikationer

Den er dog GR-tilpasset (GR = Gazoo Racing, dvs. Toyotas racer-mærke), og derfor afviger specifikationerne noget fra den anden Yaris med i princippet samme motor. 0-100 km/t på 9 sekunder og 180 km/t på toppen er sejt for en almindelig Yaris, for GR Sport versionen er ikke totalt ombygget som GR Yaris er det.



Det er så heller ikke nødvendigt, for den skal blot kunne håndtere max-effekten på 125 hestekræfter, ikke 261, og med en egenvægt på 1040 kg har man en del af forklaringen på de gode fartpræstationer. Egenvægten smitter heldigvis også af på kurveegenskaberne. Yaris GR Sport er sjov at køre, og designerne har ikke holdt sig tilbage: Den er klædt på efter alle kunstens regler, som var den en ægte racerbil.

 

Kontrol med tingene

Det er den så ikke helt, men sjov endda. For den har et genialt manuelt gearskifte, som gør det til en drøm at skifte gear, hvis man har følelser for det manuelle. Det er der mange, der har, for historisk set har sportslige biler manuelt gear. Så har man selv kontrol over det aktuelle gear-valg, og er ikke underkastet en skifteautomatiks forgodtbefindende. Og det er for mange en god følelse. Men har man nu også kontrol over det gear?

 

Ja, og nej, for teknikken hjælper til. Ikke bare den mekaniske, der sørger for at tandhjulene i de seks trin sidder hvor det skal. Når man skifter, er det hensigtsmæssigt, at man er præcis, for hurtigt gearskifte er en del af spasen. Og i øvrigt nødvendigt, hvis de 100 km/t skal nås, som specifikationerne påstår.

 

Og hvad så, hvis man kikser et gearskifte, eller hvad så hvis man ikke helt har fået tilpasset motor omdrejningstallet til bilens fart. Risikoen er der, og i et konventionelt manuelt gear er det faktisk muligt at splitte gearkassen ad og forårsage skader også på motoren – og det er jo ikke så godt.

 

Intelligent Manuel Transmission

Toyota har opfundet løsningen. Den hedder iMT, dvs. Intelligent Manuel Transmission, og går i al sin enkelhed ud på, at når man skifter ned i gear, og bilens fart måtte være for høj til motorens omdrejningstal, forsinker den ”intelligente” teknik et øjeblik parringen af tandhjulene, alt imens den sørger for at motoren kommer op i det passende omdrejningstal. Og derpå går det hele ganske gnidningsfrit og smerteløst. Og så klarede motoren skærene, eller rette iMT gjorde det, endda på brøkdele af et sekund, sådan cirka.


iMT skal aktiveres ved tryk på en knap, ellers skifter man bare gear som i andre manuelt gearede biler.


Se videoen her på siden, hvor vi flere gange illustrerer, hvordan det opleves i praksis, men husk at have lyd på.

 

Masser af udstyr

Og resten af bilen: den ser godt ud, den er godt bestykket med masser af udstyr, men er naturligvis ikke størrelsesmæssigt forskellig fra andre Yaris’er. Den har 215/40-18 lavprofildæk, som også ser godt ud og som havde et forbavsende godt vejgreb, også under de noget fugtige kørselsforhold, der prægede landet i testperioden. En direkte føling med underlaget, det er OK for en sporty bil og ikke mindst den sporty følelse, drivlinen lægger op til.

 

Udstyret inkluderer også en akustisk dæmpet forrude, der gør at man kan høre motoren i stedet for støjen fra vinden, head-up display, adaptiv fartpilot, bakkamera, LED forlygter, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg og meget mere. Desværre også den søvnige belysning, som gør det umuligt at orientere sig på bagsædet i bilen, når det er mørkt udenfor. Det kan dog til dels klares ved at købe LED-pærer for 30 kroner eller det nabolag, men hvorfor har Toyota ikke gjort det? Mærkeligt.

 

Dyrere i drift

Prisen for herligheden er 272.000 kroner. Den pris er OK, men forvent ikke, at man slipper så billigt om ved driften, for motoren er tørstigere i den konfiguration end den tilsvarende mere ydmyge udgave. 16,4 km/l hævder WLTP. Omkring 15,5 km/l hævder vi. Men det er stadig i orden for en munter oplevelse, hver gang man sætter sig ind i bilen og kører en tur.

 

Hvis man altså er til det. Ellers er det sådan set ligegyldigt.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: Toyota Yaris GR Sport

Toyota Yaris GR Sport har halvt så mange hestekræfter som Toyota GR Yaris. Men den er sjov at køre og det intelligente manuelle gear er både genialt og underholdende, også når vejret er dårligt. Fuld HD.




Model:

Toyota Yaris 1,5 VVT-i iMT GR Sport

Listepris:

Kr. 271.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 l. benzinmotor 125 hk. 153 Nm/4000-5000 omdr./min. 6 iMT

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,0 sek./ 180 km/t/ 16,4 km/l/ 138 g/km.

Længde:

3,94 m.

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 18" alufælge. Head-up Display. 2-zone klimaanlæg. Akustisk støjreducerende forrude. Nøglefri betjening. Sæder i dellæder med røde syninger. Bakkamera. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix. 8” touch screen. Bi-tone (sort tag). Toyota Safety Sense 2.5. 3 års garanti med mulighed for forlængelse op til 11 år minus en dag.


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt