- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota RAV4

Plug-in Hybrid GR Sport 4X4


GR Sport fra Lapland til Dannevang


Af Søren Clauding – oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smidighed og alsidighed – og et stænk af sportslighed er kernebegreber, når det gælder GR Sport udgaven af den mellemstore SUV, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Vores første møde med den seneste udgave af verdens mest solgte SUV fandt sted under vinterlige forhold i Lapland. Det næste fandt sted på lune danske sensommerveje og det sidste af møderne var berømt ikke ringere end det første.

 

Over tiden har vi haft anledning til, at køre RAV4 under et utal af skiftende vejrforhold (læs vores test af Toyota RAV4 PHEV GR Sport i Lapland hér >>>) og under skiftende omstændigheder, og er hver gang blevet bekræftet i bilens køreegenskaber, den er uhyre velafstemt.

 

Godt nok har prisen også fået et skud i vejret med den nye version, og dermed stiger også forventningerne. Og for mange mennesker er 650.000 kroner også rigtig mange penge, om end man så kan glæde sig over den danske afgiftsrabat, for uden den ville den være blevet endnu dyrere. Men man får fuld valuta for pengene i GR Sport udgaven.



Passer til det hele

Smidigheden opleves under alle de varierede kørselsforhold, vi kunne opspore i det danske landskab i testperioden. OK, ingen off-road for den er ingen off-roader, men selv på ujævn dansk asfalt (se on-board videoen) klarer den opgaven. Den er ingen komfortabel flyder, men det er ikke det enkleste i verden at kombinere 1910 kg med over 300 hestekræfter – og samtidig at skulle være en ”GR”. Ikke desto mindre er det lykkedes forbilledligt.



Stor motoreffekt kræver en stiv affjedring, hvis bilen skal være sikker, når kræfterne udnyttes, og det forventer man, at de vil blive i en GR Sport. Tilsvarende skal en tung bil også håndteres fast og bestemt med en spændstig undervogn. Desuden har en bil med en højde på 1,70 meter, og en pæn stor frihøjde på 19 cm også brug for en stram affjedring. Men ”3 gange stram” giver ”meget stram”. Og det er lig med ukomfortabel affjedring.

 

Tre modsvar

Så galt er det imidlertid ikke gået i GR Sport varianten. Recepten på de gode køreegenskaber indeholder nemlig mindst tre vigtige modsvar: De mange kræfter fordeles med hovedvægten lagt på forhjulene. Dvs. baghjulene får tilført maksimalt 54 elektriske hestekræfter, hvilket er nok til et godt afsæt, når man skal op i fart fra stilstand. Og siden hjælper effekten til at stabilisere bilen ved høj fart.



Affjedringen inkluderer en dobbelt wishbone baghjulsophængning, som i den grad er en gevinst for bilen. Den minimerer det arbejde, som faste dæksider ellers skulle håndtere, og derfor har man kunnet montere forholdsvis brede 235/55 lavprofildæk på 19” fælge. Det er en kompleks, men ret elegant måde at kombinere vejegenskaber med affjedringskomfort på.

 

GR Sport modellen er fortsat stivere end de øvrige versioner, men det kan helt og aldeles tilskrives forventningerne til en bil, der bærer Gazoo Racing prædikatet, og den har udmærkede kurveegenskaber, vægten til trods.

 

God trods højere pris

Plug-in hybridbilerne har haft kronede dage i Danmark. Det har de i et vist omfang også fremover, selvom afgifterne igen stiger ved indgangen til 2024. De har fået en tand opad i de sidste par år, ud fra en politisk tanke om, at afgiftsbegunstigelsen af elektrificerede biler skulle reduceres over en årrække. Så RAV4 PHEV i enhver udgave bliver næppe billigere (det gør konkurrenternes heller ikke), men bilerne er fortsat meget fine. Hvis man oven i købet sætter en ære i at køre meget på elektricitet, tilført fra elnettet, er Toyotas løsning fortsat temmelig god.

 

Når man eksempelvis vælger at fastholde batteriniveauet, fungerer drivlinen som en almindelig selvopladende hybrid, og man kører let 16 km/l, hvilket er ret unikt for så stor en bil. I tilgift kan man også i praksis køre i nabolaget af 75 kilometer på elektricitet alene, dvs. når elmotoren på baghjulene samarbejder med 182-hestes elmotoren i motorrummet.


Højvolts hybridbatteriet på 18,1 kWh kan lades med 6,6 kW, så man hurtigt kan klatlade undervejs.


 Også i praksis forlænger man rækkevidden ved bykørsel, dels gennem mindre forbrug ved lav fart, dels gennem en effektiv rekuperation. Og det er oven i købet sådan, at når man sætter af, sker det alene ved hjælp af elmotorerne, smidigt og elegant. I øvrigt må man trække en anhænger på 1500 kg – det er en del af bilens alsidighed.

 

GR Sport er også udstyr

GR Sport er lig med teknik, kræfter og kørefærdigheder, men det er også lig med et omfattende udstyr. 306-hestes udgaverne af RAV4 er ikke for ingenting flagskibe i Toyotas modelvifte.

 

Udstyret omfatter bl.a. elektrisk førersæde, forrudevarme, JBL lyd, det avancerede såkaldte LED High lys, panoramasoltag, 360 grader kamera, head-up display og meget andet, fx 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag, bi-tone lakering, ratvarme, nøglefri betjening, elektrisk bagklap, tagræling, hele striben af sikkerheds-kørehjælpemidler og 4 års abonnement på Toyota Connect.



Dertil kommer unikke egenskaber som en off-road køreindstilling, der inkluderer et elektronisk spærredifferentiale. Og selvom den er elektrisk, kan man godt køre i op til 50 cm vand. Og så giver Toyota som på alle andre modeller også den serviceaktiverede fabriksgaranti på op til 11 år minus en dag eller 185.000 kilometer.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport >>>
On-board videotest: Toyota RAV4 GR Sport
Vi har tidligere kørt den nye Toyota RAV4 PHEV GR Sport med 306 hestekræfter under vinterlige forhold i Lapland. Men hvordan klarer Toyotas top SUV sig under danske sommerlige kørselsforhold? Fuld HD.




Model:

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport 4X4

Listepris:

Kr. 649.990

Motor og transmission:

4 cyl 2,5 l. benzinmotor. 185 hk, 227 Nm/3200-3700 omdr./min. El-motor for, 182 hk, 270 Nm. El-motor bag: 54 hk. System: 306 hk. 18,1 kWh 355 V litiumion batteri. e-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

6 sek./ 180 km/t/ 100 km/l/ 22 g/km. 75 km.

Længde:

4,60 m.

Bagagerum:

500-1355 liter

Værd at bemærke:

19” letmetal fælge. 255/55-19. LED High. Rear Cross Brake. Nøglefri betjening. Forrudevarme. Head-up display. El-førersæde. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat med varme. 10,5" skærm. P-sensorer for og bag. JBL Lydanlæg. Panorama soltag. El-bagklap. 


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt