- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Peugeot 2008 Allure PureTech 130 EAT8


Ingen kineserier, ingen el – men ret brugbar endda


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ind imellem næsten befriende, at skulle prøvekøre en bil med en benzinmotor, og hvor det største, batteriet kan hoste op med, er 12 Volt. Og så en bil, der alligevel er moderne og ikke mindst særdeles velkørende. Sådan en er Peugeot 2008.

 

Den fortsat ret iøjefaldende kompakte crossover, som desuden er europæisk i sit ganske sind (vi garanterer dog ikke for, at der ikke har sneget sig en kinesisk komponent ind et eller andet sted – øjensynlig er fx de fleste af vores mobiltelefoner bestykket med stumper, der er fremstillet i det gigantiske land derovre i Asien, uden at vi ved det), men det gør så i bund og grund heller ikke noget, så længe det er muligt for staterne, at samarbejde på tværs af geopolitik og regionale stridigheder.

 

Grænserne er rykkede

Men det er tankevækkende, hvor meget elektrificeringen af bilmarkedet har skubbet til grænserne, og hvor meget, det der foregår andre steder på kloden, har indflydelse på de firehjulede tingester, som vi mennesker er så afhængige af i vores daglige liv.

 

Peugeot 2008 fremstår som ærkefransk. Designet er fænomenalt, og motoren er konventionel. Designet har dog fået et makeover, kraftig visuel tilretninger af især frontpartiet, men også gode funktionelle fornyelser som fx, at gearvælgeren er forvandlet fra at være en gearstang lignende løsning til en nedfældet pal, placeret lige foran grebet til den elektriske håndbremse. Så nu stikker intet op af midterkonsollen og er i vejen under kørslen. Den slags detaljer er med til at gøre betjeningen mere moderne.



Mere af det kendte

Peugeot 2008 har dog fortsat en 10” berøringsskærm, som suppleres af tangenter til de mest gængse funktioner, og det innovative i-cockpit er, som det plejer at være, heldigvis. Via skærmen har man også adgang til et 360 grader kamera, i hvert fald i den prøvekørte Allure version.

 

Og så er der motoren. Vi har tidligere prøvet den kompakte 3-cylindrede 1,2 liters turbo-benzin motor (kaldet PureTech) med op til 130 hestekræfter, (så læs også artiklen fra dengang). Men det var med den i øvrigt udmærkede manuelle 6-trins gearkasse. Vi har også prøvet en automatgearsversion med GT Line udstyr (læs om GT-Line versionen hér), men det var i kombination med en 130-hestes turbodieselmotor. Begge versionerne var selv sagt inden det nylige facelift.



Gnidningsløs drivline

Kombinationen af den kompakte benzinmotor og EAT8 gearkassen var for os ny, og den er en vinder. Den formidler kræfterne til forhjulene gnidningsløst og præcist, og Peugeot’en kører let de 16,7 km/l, som det officielle WLTP tal angiver. Dog ikke samtidig med, at man bruger kræfterne til fx at nå de 100 km/t på de 9,1 sekunder, som den kan.

 

I sammenligning med den manuelle version, som blev prøvekørt for temmelig nøjagtigt tre år siden, er automatgears udgaven endda mere end et halvt sekund hurtigere oppe på de 100 km/t. Og topfarten er 198 km/t vs 196. Begge dele hænger angiveligt også sammen med de designmæssige tilretninger.

 

Lav vægt og forøget frihøjde

Ifm. den aktuelle test, hvor vi tilbagelagde nogle hundrede kilometer i det danske landskab, var det forbavsende lave støjniveau en positiv del af oplevelsen. Og da efterårsregnen satte ind, havde vi stor glæde af såvel den beskedne vægt på 1300 kg og frihøjden på 16,5 cm, som er lidt højere end GT-Line udgavens 16,0. Det er i sig selv en fornøjelse at køre en bil, som ikke vejer så meget som de elektriske alternativer.


215/60-17 aluhjul er standard på Allure udgaven.


Affjedringen er gjort så tilgivende, at man har et rigtig godt greb i underlaget på de våde og ujævne veje. Det skyldes også, at bilen trods alt ikke har SUV-højde, men klarer sig med 1,55 meter. Det hele fungerer harmonisk og turen på en grusvej (se videoen her på siden) var også helt tålelig. Der er trods alt ikke tale om en bil i premium-kategorien.

 

Prissætningen

Prismæssigt er den prøvekørte model placeret fornuftigt. Den koster 300.000 kroner og det tager ikke halve, hele eller mange flere timer at få ekstra kilometer på rækkevidden. Et stort plus. Den billigste 2008 koster 230.000 kroner, og det er så de to, man kan købe, hvis ikke de skal være fuldt elektriske.

 

Det er et alternativ, vi vender tilbage til senere. For i elbilernes hellige navn kommer man ikke uden om, at en E-2008 også kunne være et alternativ for nogle. Prismæssigt ligger E-bilerne lidt over ICE-versionerne, men dels er udstyret højere, dels er den mest markante forskel naturligvis drivlinen.

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: Peugeot 2008 130 EAT8
Vi har prøvekørt den faceliftede Peugeot 2008, som til trods for, at batteriet ikke er større end 12 Volt, og er en helt og aldeles benzin-dreven bil, er ganske god. Ikke mindst på ujævne og våde danske veje. Se selv. Fuld HD.




Model:

Peugeot 2008 Allure PureTech 130 hk EAT8

Listepris:

299.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. turbobenzin. 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 8 trins A/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,1 sekunder/ 198 km/t/ 16,9 km/l/ 133 g/km.

Hjul, for / bag:

215/60-17

Længde:

4,30 m

Frihøjde:

16,5 cm

Bagagerum:

434-1467 liter

Égenvægt/ anhængervægt 1298 kg/ 1200 kg

Værd at bemærke:

17" alufælge. Adaptiv fartpilot. Nøglefri betjening. i-Cockpit. 10" tourchscreen. 360" kamera. Elektrisk håndbremse. Klimaanlæg. El-ruder for og bag. Sædevarme for. Mørktonede ruder bag.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt