| 
							 Om plug-in hybridbiler er 
							den optimale løsning i det aktuelle trafikbillede er 
							der delte meninger om, som dybest set hænger sammen 
							med forskellige kørselsbehov, gætter vi på. Men 
							Mercedes har i den grad ramt plet, når det gjaldt om 
							at skabe en plug-in hybrid, der er klima-skånende på 
							såvel de lange som de korte ture. Det fik vi især 
							indblik i under testen på snedækkede danske veje. 
							  
							Tilfældet ville nemlig, at 
							sneen lagde sig over Danmark i præcis den periode, 
							vi prøvekørte Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC Coupé 
							med 9GTronic automatgear. For de udfordrende 
							kørselsforhold var ideelle til at afdække eventuelle 
							brister i det avancerede system, der forener 
							kræfterne fra en 4-cylindret 2-liters 
							rækkedieselmotor og en parallelt-monteret synkron 
							elmotor og sender dem ud til de fire trækkende hjul. 
							  
							De gør forskellen 
							De to små bogstaver ”de” i 
							navnet gør GLC’en til den eneste diesel plug-in 
							hybrid på markedet, selvom det ellers i mange 
							tilfælde skulle være den bedste løsning. Med en 
							dieselmotor i stedet for en benzinmotor vil CO2 
							udledningen alt andet lige være langt mindre. Og da 
							elmotoren fødes af et batteri på 31,2 kWh, har den 
							mellemsvære bil en elektrisk rækkevidde på 127 
							kilometer (WLTP), og dermed vil temmelig meget af 
							den daglige kørsel kunne finde sted på elektricitet 
							alene. Elmotoren leverer nemlig op til 136 
							hestekræfter, og tager man det stille og roligt 
							behøver forbrændingsmotoren egentlig aldrig at 
							blande sig. 
							 
							
							  
							
							AC opladning: 
							11 kW. DC opladning: 60 kW. 
							 
							Til gengæld: Fordi en 
							dieselmotor pr. forbrugt liter dieselolie udleder 
							den samme mængde CO2 som en benzinmotor udleder pr. 
							forbrugt liter benzin. Plus det faktum, at man 
							bruger mindre dieselolie for at køre en given 
							strækning end benzin, hvis motorerne er lige stærke, 
							er CO2 udledningen ganske enkelt mindre i en 
							dieselbil end i benzinbil, og det gælder naturligvis 
							også, når en plug-in hybrid kører på diesel i stedet 
							for benzin. 
							Mercedes har også en benzin-plug-in i GLC programmet 
							med næsten samme effekt, og den udleder 20 procent 
							mere CO2. 
							  
							Manglende nuancer 
							Den misforståelse, at 
							dieselmotorer skulle forurene mere end 
							benzinmotorer, er svær at gøre op med. Det gjaldt 
							alene gamle motorer. Moderne forbrændingsmotorer – 
							benzin såvel som diesel – er udrustet med 
							forskellige filtre, som både opfanger partikler og 
							kvælstofilter. Ingen af dem forurener længere 
							nævneværdigt. Men hvad den klimabelastende CO2 
							udledning angår, er diesel for det meste bedst, 
							selvom politikerne øjensynligt er umulige at råbe op 
							hvad det angår. Der mangler en noget mere nuanceret 
							tilgang til spørgsmålet. 
							 
							
							  
							Dieseltanken rummer 62 
							liter. 
							 
							Men hvorfor har mange 
							bilfabrikker så fuldstændig fravalgt dieselmotorer 
							og dem alle, bortset fra Mercedes, i forbindelse med 
							plug-in hybrid løsninger? Svaret er ikke entydigt, 
							men kort opsummeret er en dieselmotor på mange måder 
							mere kompliceret end en benzinmotor, den er dyrere 
							at producere, om der udledes mere CO2 i 
							produktionsprocessen skal være usagt, men foruden de 
							forhold, er en dieselmotor også først for alvor 
							CO2-venlig, når den er varm. 
							  
							En nuanceret tilgang 
							efterlyses 
							Og man kan godt forestille 
							sig situationer, hvor elmotoren iblandt har brug for 
							en hjælpende hånd fra dieselmotoren. Den er dermed 
							kold, når den kommer på arbejde, og det er ikke 
							optimalt hvad angår CO2 udledningen. Hvad dét angår, 
							er en kold benzinmotor mere skånsom. Med andre ord: 
							Kører man mange lange ture, hvor dieselmotoren 
							vedvarende er varm, er diesel-løsningen optimal. 
							  
							Imidlertid fordrer Mercedes’ 
							løsning også, at batteriet er forholdsvis stort, for 
							at sikre at man i princippet kun kører elektrisk på 
							de kortere strækninger. Og i dagens billede er 
							litium-ion batterier fortsat ret kostbare, de 
							forbruger mange af jordklodens knappe ressourcer, de 
							er CO2 belastende at producere – hvortil kommer de 
							humane forhold, der er forbundet med udvindingen af 
							råstofferne til litium-ion batterierne og hele det 
							geopolitiske spørgsmål. Tingene er altså ikke så 
							sort/hvide, som mange lidt populistisk gør dem til. 
							  
							Parring af to uens 
							maskiner 
							Dertil kommer den tekniske 
							udfordring, der er forbundet med at få en 
							momentstærk (op til 440 Nm) dieselmotor til at 
							spille sammen med en ligeså momentstærk (også 440 
							Nm) elmotor, som oven i købet leverer 
							drejningsmomentet over hele omdrejningskurven. De to 
							motortyper har væsentligt forskellige 
							omdrejningsmønstre. 
							  
							Det kan man dog ”sagtens”, 
							så længe bilen blot skal køre på tør vej med 
							konstant friktion, men når vejen skifter friktion og 
							karakter, noget som bliver helt tydeligt, når den 
							belægges med sne, udfordres systemet. Og på det felt 
							bøjer vi os i det tilsneede støv, for det har 
							Mercedes gjort rigtig godt. De to kraftværker, der 
							er sat sammen i drivlinen inden kræfterne føres 
							videre gennem 9-trins automatgearkassen, slås ikke 
							om at være hovedleverandør af kræfter. De tilpasser 
							sig hinanden, og siden at kunne præstere op til 336 
							hestekræfter og 750 Nm er bare rigtig flot. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							235/55-19 hjul foran. 
							255/50-19 hjul bagpå. 
							
							  
							 
							Komfortabel og velkørende 
							Oven i det er hele 
							køreoplevelsen ualmindelig stilfærdig. Kun når 
							dieselmotoren er helt kold, kan den godt knurre 
							lidt. 
							  
							Fartpræstationerne taler 
							deres eget sprog (se faktaboksen), og den såkaldte 
							selv-nivellerende komfortaffjedring er fremragende 
							til, selvom den ikke er udpræget spændstig, at sikre 
							stabil kørsel ved dansk motorvejsfart såvel som et 
							godt og sikkert vejgreb i uvejsomt terræn. Også den 
							er ualmindelig vellykket og suppleres af god 
							affjedring i dækkene, hvor man i øvrigt har sat 2 cm 
							bredere dæk bagpå end foran. Det skal tilføjes, at 
							med en frihøjde på 15,8 cm er GLC Coupé ikke en 
							regulær SUV – trods det permanente 4MATIC 
							firehjulstræk. 
							  
							
								
								Pladsforholdene er gode, trods den i øvrigt ret 
								elegante coupé profil, og Mercedes har i kabinen 
								skabt en god harmoni mellem de rustikke og de 
								elegante designelementer. Skærmen rummer et 
								bredt udvalgt af menuer og funktioner, men da 
								den seneste opdatering ikke havde fundet sted, 
								går vi ikke yderligere i dybden dermed. 
							 
							
							 |