- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mazda CX-60 e-Skyactiv AWD PHEV

Premium-køreegenskaber i Mazda flagskib


Af Søren Clauding – februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ind imellem kan det virke som en smule dobbeltkonfekt, at prøvekøre en bil i Danmark, som allerede tidligere har været prøvekørt i udlandet. Når det alligevel ofte sker, er det fordi bilerne kan være forskellige, fordi man ved en dansk prøvekørsel har mere tid til at afdække bilernes egenskaber, udstyret og motoriseringen kan være forskellig, og så er der vejret ikke mindst. Men i Mazda CX-60 e-Skyactiv var der endnu en ting.

 

Vi prøvekørte første gang Mazdas nye flagskib, deres første erklærede entré i premium-klassen, i maj måned 2022. Det skete i Portugal, på snoede, kuperede veje vest for Lissabon og ved sommerlige temperaturer. Bilerne var topbestykkede versioner af den helt nye plug-in hybrid, foruden CX-60 døbt e-Skyactiv PHEV, med 8-trins automatgear og permanent all-wheel-drive. Men nok så væsentligt: Der var tale om såkaldte pre-produktionsbiler, dvs. biler som ikke var taget ud af et allerede kørende samlebånd, men specialproduceret til de første testkørsler.

 

Lydhør for tilbagemeldinger

Det indebærer, at de ikke nødvendigvis er helt identiske med de senere seriefremstillede biler, og samtidig er man hos Mazda lydhør for de tilbagemeldinger, man får, baseret på testkørslerne. Vi havde ingen ankepunkter som sådan, udover at affjedringen føltes unødvendig stram.

 

Det er altid en balancegang, bilfabrikkerne går, når de skal forene det sportslige med det komfortable, og det sikre med bekvemme. Den udfordring er stor for moderne halvstore SUV’er som de 4,75 meter lange 2 tons tunge CX-60 plug-in’er. Ikke at vægten er anderledes end det, kollegerne i branchen præsterer, for det er stort set det samme, og en hybrid-drivline med tilhørende batteri, i Mazdas tilfælde på 17,8 kWh, vejer nu engang.

 

For stram

Men stor vægt fordrer en mindre tilgivende affjedring. Men så stram, som vi oplevede CX-6’eren i Portugal, var måske lige i overkanten. Det er blevet anderledes, sådan som det oplevedes i den i Danmark prøvekørte mellemudstyrs model med tilnavnet Humura. Men indrømmet, det var ingen let opgave at separere affjedringen fra alle de ydre påvirkninger, som også blander sig i en bils køreegenskaber.



Hjulstørrelsen var godt nok den samme (225/50-20), men det var stort set også det eneste, der var ens. Temperaturerne var rundt regnet 15 grader koldere, vejene var fugtige og i stedet for sommerdæk var bilen fornuftigt nok påmonteret vinterdæk. Men tilfældet (eller klimaforandringerne) ville som bekendt, at vinteren ikke temperaturmæssigt har været særlig kold, så vi kørte typisk i Mazda’en i 6-8 graders varme, altså lige på grænsen mellem vinterdæk og sommerdæk.

 

Blødere

Vinterdækkene var naturligt nok varmere, end hvis det havde været under nul grader. Og varmere dæk bliver også blødere, både i bæreevnen og i gummiet. Det er egentlig meget godt for grebet i underlaget, men styringen bliver lidt løsere og det gør den del af affjedringen, som varetages af dæksiderne, lidt mere tilgivende.

 

Alligevel vil vi vurdere, at affjedringen var mere komfortabel i den nu seriefremstillede bil end i pre-produktionsbilerne. Og det har bilen kun haft gavn af. Nu oplever man nemlig en premium-følelse i overensstemmelse med det, Mazda ville opnå med den nye bil.

Og så var det en kærkommen anledning til også at tjekke bilens benzinforbrug, når batteri-niveauet ikke blev reduceret. Vi endte op med omkring 14 km/l - et tal, der formenlig ville være endt på over 15 km/l, hvis det havde været varmere og dækkene havde yder mindre gnidningsmodstand.


 


Meget bil for pengene

Aktuelt er CX60 e-Skyactiv PHEV Homura prissat til 516.000 kroner. Den billigste version koster 485.000 så forskellen er beskeden. Det er den også opad i pris, hvor topversionen Takumi koster 527.000 kroner.

 

Bilen er indgående beskrevet sidste år i maj. Hér skal mest fastslås, at Mazda ikke er gået på kompromis med udstyrsforventningerne til en bil i den kategori. Foruden de store 20” hjul har man udvendigt også matrix LED-lys og indvendigt eksempelvis head-up display, som en række producenter har fravalgt, formentlig for at holde prisen nede. Nøglefri betjening er standard og det samme er hele striben af kørehjælpemidler.

 

Kabinen er udført i læder og forsæderne indstilles elektrisk ligesom rattet. Forsædevarme er standard men der er også varme i bagsæderne. Og så er forsæde-køl også standard. Det bagud-vendte kamera er ultra skarpt og billedet ses klart på den 12,3” store touch-skærm i midterkonsollen. Desuden har bilen den pudsige egenskab, at den kan genkende førerens ansigt (hvis den altså er blevet bedt om det) og derpå kører de mange indstillinger fx af sæder, spejle og head-up display i position.




Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 1 >>>

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 2 >>>

Ny Mazda CX-60 præsentation >>>

First World videotest: Mazda CX-60 PHEV

Mazda har bygget en helt ny model, CX-60, en velvoksen plug-in hybrid, Mazda's første, med masser af kræfter og premium-følelse. Vi har kørt en af de første, endnu inden bilen er sat i serieproduktion. Hvordan det gik, ja, se selv... Fuld HD.





Model:

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Humura

Listepris:

Kr. 45.000.

Motor og transmission:

4 cyl. Skyactiv-G 2,5 l benzinmotor. 192 hk, 261 Nm. El-motor: 175 hk, 270 Nm. System: 327 hk, 500 Nm. 8 A/T. AWD. 17,8 kWh batteri, 355 Volt.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning/ EV rækkevidde (WLTP):

5,8 sek./ 200 km/t/ 66,7 km/l /33 g/km/ 63 km.

Længde:

4,75 m

Bagagerum:

570-1726 liter

Anhængervægt: 2500 kg

Værd at bemærke:

20" alufælge. Fuld matrix LED forlys. Nøgleløs betjening. El-førersæde. Lædersæder. 2-zone klimaanlæg. Elektrisk multijusterbart læderrat. 12,3” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Head-up display. Sædevarme for og bag. Sædekøl for. Adaptiv fartpilot. Rear View kamera. El-bagklap.


Link til importøren


 

 

 

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt