- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG4 Electric Luxury

Komplet og smart elbil til fornuftspris


Af Søren Clauding – april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er i skrivende stund næsten umuligt, at tale elbiler, uden at have Teslas voldsomme prisnedsættelser i årets første måneder i tankerne. Men der findes mange alternativer på markedet, og det er fortsat sådan, at biler, der var attraktivt prissat inden Tesla-kampagnen for mange elbils-købere, stadig vil være attraktive. Det gælder ikke mindst MG4.

 

Udover at det er tankevækkende, at det øjensynligt var nødvendigt for Tesla at reducere priserne så kraftigt, for at kunne sælge deres biler. Og udover, at det må være lidt af en bet for Tesla-ejere, der kort forinden har betalt meget mere for deres bil, pludselig at se en lige så markant forringelse af brugtvognsværdien, var det dog forventeligt, at prisreduktionen måtte komme.

 

”Brand-værdi” og ”first movers”

Tesla har været dygtig til, at indbygge en såkaldt brand-værdi i deres produkter. Det vil sige, at køberne anskaffer bilen, simpelthen fordi det, at eje en Tesla, i sig selv har en værdi. Men al markedsøkonomisk erfaring siger også, at på et eller andet tidspunkt er det slut, og så må prisen sænkes. Præcis ligesom et banebrydende nyt TV efter få år sælges for det halve, for så er markedet for de såkaldte ”first-movers” mættet. Det har taget længere tid for Tesla, på grund af den høje brand-værdi – er det undertegnedes gæt.

 

Så bilbranchen har formentlig set det komme, og kollegerne har da også hver på deres måde været hurtige til at reagere. Nogle har regulært sænket priserne på eksisterende produkter, andre har skabt nye varianter, hvor det til syvende og sidst er op til kunden at afgøre, hvor meget hun/han vil betale for deres nye køretøj.

 

MG4 er fortsat billig

Hvad MG angår, har man benyttet den sidste metode på den nye MG4 model. Klogt nok, for i forvejen var MG4 meget attraktivt prissat, hvilket i øvrigt var en medvirkende årsag til, at MG4 i november 2022 kun var marginaler fra at opnå titlen som ”Årets Bil i Danmark 2023”. Om den ville have stået ligeså stærkt efter Tesla prisnedsættelsen er svært at svare på, men hvorfor ikke?

 

Selv den dyreste MG4, som vi denne gang sætter under lup, er fortsat billigere med en listepris på godt 293.000 kroner og oven i købet 7 års garanti oven i hatten. Og så har MG produceret en Nordic Edition udgave til blot 240.000 kroner, som er endnu mere pris attraktiv. Den vender vi tilbage til lidt senere.

 

Hvad får man for pengene i en MG4?

Fremfor alt får man en meget komplet og smart elbil, og altså fortsat til en fornuftig pris. Egentlig burde MG navnet også have en høj brand-værdi, hvad det måske også har, for MG er jo et legendarisk britisk bilmærke gennem mange årtier, som med kinesisk kapital har fået mulighed for at videreudvikle sig.

 

Men på ét punkt især, gør MG4 sig særlig godt, ikke mindst i sammenligning med den amerikanske konkurrence: Den har rigtig gode køreegenskaber – den ligger ganske enkelt rigtig godt på vejen, sådan lidt populært sagt. Indrømmet, man skal med 204 hestekræfter på baghjulene bruge nogle få sekunder mere (7,9 sekunder) på at nå de magiske 100 km/t, end hvis man havde dobbelt så stor effekt. Men mon det ikke ret beset rækker for de fleste. Og topfarten er begrænset til 160 km/t, hvilket også for de fleste giver god mening, hvis man mener det alvorligt med at spare på verdens begrænsede energi ressourcer, når man kører elbil.


Meget af elektronikken ligger dér, hvor man traditionelt har en motor, altså ude fortil. Elmotoren ligger bagtil og medvirker derved til en god vægtfordeling i bilen.


Let, agil og underholdende

På positiv siden tæller i den grad også, at der benyttes en permanent magnet synkron elmotor, der med stor præcision leverer kræfterne til kørebanen. Og det forhold, at man har begrænset batterikapaciteten til 64 kWh, indebærer, at den 4,29 meter lange bil blot vejer 1685 kg, hvilket gør den agil og underholdende at køre. I Nordic Edition versionen er batteriet oven i købet mindre, hvilket har reduceret rækkevidden fra 435 til 350 km, men den er både hurtigere og lettere – det må gøre den endnu bedre at køre, hvilket vi ikke har prøvet endnu. Det vender vi som nævnt tilbage til.

 

MG4 er iøjefaldende og flere forbipasserende kunne ikke afholde sig fra, at spørge ind til bilen i testperioden. Forståeligt nok, for den er en rigtig god elbil. Se videoen her på siden og forstå hvordan den kører, men også dens indretning og generelle pladsforhold er attraktive.

 

Lav og vel affjedret

Batteriet er kun 11 cm højt, hvilket giver en lavere højde, end hvad der er typisk for elbiler (1,50 meter), trods en frihøjde på 15 cm. Den er benyttet til, at give bilen en komfortabel affjedring uden at gå på kompromis med vejbeliggenheden – også ved frisk kørsel, som bilens udstråling lægger op til. Adaptiv fartpilot er standard ligesom vognbaneassistent. Sidstnævnte kan dog føles lidt for aggressiv, så kørsel uden vil i hverdagen for mange nok være at foretrække.



Det var koldt i testperioden, og det påvirkede naturligvis rækkevidden, men ikke mere end hvad der er almindeligt for elbiler. Omvendt kan man hurtigoplade med 135 kW, så 10-80 procent af batterikapaciteten klares på 35 minutter. 11 kW AC-opladning er også på niveau med det normale for elbiler.



Udstyret er righoldigt. 17” alufælge (215/50-17 dæk), Fuld LED lys, tonede ruder, varmepumpe, mikrofiber kunstlæderrat, el-justerbart førersæde med varme, nøglefri betjening, trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, rear-cross-traffic alert, 360 grader kamera, p-sensorer bag, en 10,25” touch skærm og Vehicle-to-Load, så man kan bruge strømmen fra batteriet til andet end blot at drive bilen.


Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

MG4 Electric Luxury

Listepris:

Kr. 293.380

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 204 hk, 250 Nm. 63,0 kWh litiumion batteri. Baghjulstræk. Hurtigopladning: 135 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,9 sekunder/ 160 km/t/ 16,6 Wh/100 km/ 435 km.

Længde:

4,29 m

Frihøjde:

15,0 cm

Bagagerum:

350-1165 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Fuld LED.  Hold-funktion. Sædevarme. Klimaanlæg. Varmepumpe. Adaptiv fartpilot. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. 10,25" touch skærm. V2L. 7 års garanti.


Link til importøren



På det forreste midterarmlæns forside er et praktisk ned småting. MG4 byder på flere af den slags praktiske løsninger.


Der er god plads ved bagsæderne.



Bagagerummet er forbavsende rummeligtbilens størrelse og coupé form taget i betragtning.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt