| 
							Det er i skrivende 
							stund næsten umuligt, at tale elbiler, uden at have 
							Teslas voldsomme prisnedsættelser i årets første 
							måneder i tankerne. Men der findes mange 
							alternativer på markedet, og det er fortsat sådan, 
							at biler, der var attraktivt prissat inden 
							Tesla-kampagnen for mange elbils-købere, stadig vil 
							være attraktive. Det gælder ikke mindst MG4.   
							Udover at det er 
							tankevækkende, at det øjensynligt var nødvendigt for 
							Tesla at reducere priserne så kraftigt, for at kunne 
							sælge deres biler. Og udover, at det må være lidt af 
							en bet for Tesla-ejere, der kort forinden har betalt 
							meget mere for deres bil, pludselig at se en lige så 
							markant forringelse af brugtvognsværdien, var det 
							dog forventeligt, at prisreduktionen måtte komme.   
							”Brand-værdi” og 
							”first movers” 
							Tesla har været 
							dygtig til, at indbygge en såkaldt brand-værdi i 
							deres produkter. Det vil sige, at køberne anskaffer 
							bilen, simpelthen fordi det, at eje en Tesla, i sig 
							selv har en værdi. Men al markedsøkonomisk erfaring 
							siger også, at på et eller andet tidspunkt er det 
							slut, og så må prisen sænkes. Præcis ligesom et 
							banebrydende nyt TV efter få år sælges for det 
							halve, for så er markedet for de såkaldte 
							”first-movers” mættet. Det har taget længere tid for 
							Tesla, på grund af den høje brand-værdi – er det 
							undertegnedes gæt.   
							Så bilbranchen har 
							formentlig set det komme, og kollegerne har da også 
							hver på deres måde været hurtige til at reagere. 
							Nogle har regulært sænket priserne på eksisterende 
							produkter, andre har skabt nye varianter, hvor det 
							til syvende og sidst er op til kunden at afgøre, 
							hvor meget hun/han vil betale for deres nye køretøj.   
							MG4 er fortsat billig 
							Hvad MG angår, har 
							man benyttet den sidste metode på den nye MG4 model. 
							Klogt nok, for i forvejen var MG4 meget attraktivt 
							prissat, hvilket i øvrigt var en medvirkende årsag 
							til, at MG4 i november 2022 kun var marginaler fra 
							at opnå titlen som ”Årets Bil i Danmark 2023”. Om 
							den ville have stået ligeså stærkt efter Tesla 
							prisnedsættelsen er svært at svare på, men hvorfor 
							ikke?   
							Selv den dyreste MG4, 
							som vi denne gang sætter under lup, er fortsat 
							billigere med en listepris på godt 293.000 kroner og 
							oven i købet 7 års garanti oven i hatten. Og så har 
							MG produceret en Nordic Edition udgave til blot 
							240.000 kroner, som er endnu mere pris attraktiv. 
							Den vender vi tilbage til lidt senere.   
							Hvad får man for 
							pengene i en MG4? 
							Fremfor alt får man 
							en meget komplet og smart elbil, og altså fortsat 
							til en fornuftig pris. Egentlig burde MG navnet også 
							have en høj brand-værdi, hvad det måske også har, 
							for MG er jo et legendarisk britisk bilmærke gennem 
							mange årtier, som med kinesisk kapital har fået 
							mulighed for at videreudvikle sig.   
							Men på ét punkt især, 
							gør MG4 sig særlig godt, ikke mindst i sammenligning 
							med den amerikanske konkurrence: Den har rigtig gode 
							køreegenskaber – den ligger ganske enkelt rigtig 
							godt på vejen, sådan lidt populært sagt. Indrømmet, 
							man skal med 204 hestekræfter på baghjulene bruge 
							nogle få sekunder mere (7,9 sekunder) på at nå de 
							magiske 100 km/t, end hvis man havde dobbelt så stor 
							effekt. Men mon det ikke ret beset rækker for de 
							fleste. Og topfarten er begrænset til 160 km/t, 
							hvilket også for de fleste giver god mening, hvis 
							man mener det alvorligt med at spare på verdens 
							begrænsede energi ressourcer, når man kører elbil. 
 
							 Meget af 
							elektronikken ligger dér, hvor man traditionelt har 
							en motor, altså ude fortil. Elmotoren ligger bagtil 
							og medvirker derved til en god vægtfordeling i 
							bilen. 
 
							Let, agil og 
							underholdende 
							På positiv siden 
							tæller i den grad også, at der benyttes en permanent 
							magnet synkron elmotor, der med stor præcision 
							leverer kræfterne til kørebanen. Og det forhold, at 
							man har begrænset batterikapaciteten til 64 kWh, 
							indebærer, at den 4,29 meter lange bil blot vejer 
							1685 kg, hvilket gør den agil og underholdende at 
							køre. I Nordic Edition versionen er batteriet oven i 
							købet mindre, hvilket har reduceret rækkevidden fra 
							435 til 350 km, men den er både hurtigere og lettere 
							– det må gøre den endnu bedre at køre, hvilket vi 
							ikke har prøvet endnu. Det vender vi som nævnt 
							tilbage til. 
							  
							MG4 er iøjefaldende 
							og flere forbipasserende kunne ikke afholde sig fra, 
							at spørge ind til bilen i testperioden. Forståeligt 
							nok, for den er en rigtig god elbil. Se videoen her 
							på siden og forstå hvordan den kører, men også dens 
							indretning og generelle pladsforhold er attraktive.   
							Lav og vel affjedret 
							Batteriet er kun 11 
							cm højt, hvilket giver en lavere højde, end hvad der 
							er typisk for elbiler (1,50 meter), trods en 
							frihøjde på 15 cm. Den er benyttet til, at give 
							bilen en komfortabel affjedring uden at gå på 
							kompromis med vejbeliggenheden – også ved frisk 
							kørsel, som bilens udstråling lægger op til. Adaptiv 
							fartpilot er standard ligesom vognbaneassistent. 
							Sidstnævnte kan dog føles lidt for aggressiv, så 
							kørsel uden vil i hverdagen for mange nok være at 
							foretrække. 
 
							
							
							 
 
							Det var koldt i 
							testperioden, og det påvirkede naturligvis 
							rækkevidden, men ikke mere end hvad der er 
							almindeligt for elbiler. Omvendt kan man 
							hurtigoplade med 135 kW, så 10-80 procent af 
							batterikapaciteten klares på 35 minutter. 11 kW 
							AC-opladning er også på niveau med det normale for 
							elbiler. 
 
							 Udstyret er righoldigt. 17” alufælge (215/50-17 dæk), 
							Fuld LED lys, tonede ruder, varmepumpe, mikrofiber 
							kunstlæderrat, el-justerbart førersæde med varme, 
							nøglefri betjening, trådløs opladning af 
							mobiltelefoner, der kan, rear-cross-traffic alert, 
							360 grader kamera, p-sensorer bag, en 10,25” touch 
							skærm og Vehicle-to-Load, så man kan bruge strømmen 
							fra batteriet til andet end blot at drive bilen.
 
  
 
  |