- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG4 Electric Luxury

Extended Range RWD


Minimal rækkeviddeangst og ekstra store muligheder


af Søren Clauding - december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er som om, at elbilers rækkevidde spiller en alt for afgørende rolle i debatten om fuld elektrisk drift. Men udover en vis form for tryghedsbehov med tilhørende rækkeviddeangst er der andre parametre, der for mange burde have større opmærksomhed. Opladningshastighed, for eksempel, bilens køreegenskaber og i det hele taget muligheden for at kunne parkere bilen.

 

Det og meget andet synes imidlertid at være optimeret i en MG4 Electric Extended Range. Prisen spiller vel ret beset også en væsentlig rolle. Og trygheden i købet - og så er det vel fortsat heller ikke ligegyldigt, hvordan en bil ser ud. Igen et pletskud fra MG.

 

Dansk import

I Danmark importeres MG, som nu til dags er kinesisk ejendom, af den velrenommerede danskejede Nellemann koncern, der også forestår importen af KIA. Man giver da også som på KIA bilerne 7 års garanti på en MG. Ikke dårligt for en bil, der kan købes for blot 220.000 kroner. Den model hedder MG4 Nordisk Editon og er en smule sparsomt udstyret, men de fundamentale egenskaber er identisk med de dyrere versioner. Batteriet er i den udgave på 51 kWh, hvilket rækker til 350 kilometer på et fuldt batteri.

 

Der findes også en Long Range udgave med et 64 kWh batteri og 435 kilometer rækkevidde. Hvis det ikke er nok, kan man nu også erhverve en topudstyret udgave med 77 kWh batteri og en rækkevidde på 520 km. Alle tallene er WLTP værdier, med rimelige temperaturer omkring sig holder de også næsten i praksis.

 

Dermed kan man i princippet køre på tværs af landet på en opladning, og vil man være på den sikre side, er der jo en hel stribe hurtig-ladestationer på Fyn og nærmeste omegn. Det er da heller ikke uden betydning, at Exteded Range udgaven kan oplades med op til 144 kW, så med et halvt fyldt batteri er man med godt og vel et kvarters tids lade-stop undervejs på turen sikret mod, ikke at løbe tør for energi. Det gør el-driften helt brugbar, så længe man bliver i Danmark, altså. Syd for grænsen er det en lidt anden sag.



Kompakt design

Men når destinationen måtte befinde sig i en by, da har den prøvekørte langtrækkende MG4 endnu en fordel: Den måler blot 4,29 meter i længden, og er derved meget lettere at finde en parkeringsplads til end en gigantbil på 5 meter, der måske godt kan mønstre en tilsvarende rækkevidde, men i øvrigt er meget dyrere i drift. Listeprisen er da krøbet op på 300.000 kroner, men det er nok en pris, man kan forvente holder et stykke tid, nu hvor finanslovsaftalen for det kommende år har udskudt den planlagte afgiftsforhøjelse til 1. januar 2026.

 

Men hvordan kører MG4 Extended Range så over de mange kilometer? Faktisk forbavsende godt. Det hænger sammen med, at man hos MG har kombineret mærkets tradition for velkørende biler med en beskeden vægt på 1751 kg, som blot er omkring 75 kg mere end Long Range versionen. Hvad angår bilens vejegenskaber er de optimerede, så den er komfortabel på plan asfalt, og ikke stikker helt ved siden af på ujævnt underlag.

 

Underholdende og agil

Det indebærer, at bilen både er underholdende at køre og føles ret agil. I tilgift får man også en helt nye elektrisk drivline, som tager det bedste ud af en elmotors kraftpotentiale og leverer op til 245 hestekræfter samt 350 Nm. Det er mange kræfter lagt ud på de trækkende baghjul, og det underbygger behovet for vinterdæk eller i hvert fald helårsdæk, hvad testen på sommerdæk tydeliggjorde. Ingen kan i øvrigt klandres for dækmonteringen, for det kolde vintervejr kom godt nok tidligt og meget pludseligt i år, kun kort tid efter, at sommertemperaturerne på det nærmet forsvandt med et pennestrøg.



De gode vejegenskaber kan i øvrigt også tilskrives en effektiv udnyttelse af bilens forøgede frihøjde, som på ujævne danske byveje med vejbump og høje kantstene iblandt kan være en udfordring at forcere. Det er de ikke i en MG4 Electric.

 

Hurtig

0-100 km/t kan klares på 6,5 sekunder, topfarten er efter sigende 180 km/t, men én ting, har elbilernes fremmarch især lært nybagte elbils-bilister: Fart koster energi, og energi koster penge…

 

Sidst, men ikke mindst: Prisen på den seneste modelvariant inkluderer ikke alene det større batteri og den nye drivline, men også en lang udstyrsliste. Hér er et udpluk: Fuld LED lys, 18” alufælge, sort tag, Autohold, adaptiv fartpilot, varme i forsæder og rat, V2L, mulighed for en-pedal kørsel i et vist omfang, 360 grader kamera, varmepumpe, automatisk aircondition og et 12 Volt stik fortil, hvorfra man kan hente strøm til eksterne apparater, som ikke nødvendigvis er skiftet ud samtidig med anskaffelsen af den nye bil.


Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nye MG4 - nye versioner >>>
On-board test: MG4 Electric Extended Range
Den seneste Extended Range udgave af MG4 Electric har en rækkevidde på 520 km. Men hvordan kører den, trods alt noget tungere bil med det større batteri og 1-pedal funktion. Videoen giver svaret. Fuld HD.




Model:

MG4 Electric Luxury Extended Range RWD

Listepris:

Kr. 299.999

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 245 hk, 350 Nm. 77,0 kWh litiumion batteri. Baghjulstræk. Hurtigopladning: 144 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

6,5 sekunder/ 180 km/t/ 16,5 Wh/100 km/ 520 km.

Længde:

4,29 m

Frihøjde:

16,0 cm

Bagagerum:

363-1165 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge. Sort tag. Fuld LED.  Hold-funktion. Sædevarme. Mikrofiber læderrat med varme. Klimaanlæg. Varmepumpe. Adaptiv fartpilot. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. 10,25" touch skærm. V2L. 7 års garanti. 12 V udtag fortil.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt