- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Jeep Avenger 156 hk Summit

Ærlig altmulig elbil med Jeep-gener


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen vil vel påstå, at en Peugeot 2008 eller en Opel Mokka er en offroader. En Jeep, selvom den har modelnavnet Avenger, derimod – da vil man undre sig, hvis ikke den er. Når det imidlertid sættes et ”E” på de to førnævnte Stellantis modeller, og bilen med Jeep navnet alene er fuldt elektrisk, befinder vi os, eller snarere de, sig i en grå-zone.

 

En mellemting mellem en off-roader og en almindelig personbil er vel en SUV. Men hér skrider betegnelserne også, for en SUV vil som hovedregel også kunne købes med firehjulstræk, ligesom en off-roader. Det kan Jeep Avenger ikke brøste sig af. Alligevel er den en slags Jeep, for nogle af generne er i behold.

 

Mere sin egen end en Jeep

Egentlig er betegnelsen også mindre vigtig. SUV eller ikke SUV, offroader eller ikke offroader, spørgsmålet er: hvad er en Jeep Avenger, udover at vi jo allerede har røbet det dér med den elektriske drivline.

 

Det korte svar er, at den nok er mere sin egen end den er en Jeep. Den slags har man i alle familier, og de behøver ikke nødvendigvis få prædikatet af at være sorte får. Det gælder også Avenger, for visse gener er intakte, men bestemt ikke dem alle.

 

Helt galt går det ikke

Drivlinen er én ting, den vender vi tilbage til. Men offroader er man ikke uden firehjulstræk, heller ikke fordi man har familienavnet ”Jeep”. Omvendt findes der stribevis af elbiler på markedet med firehjulstræk, som bestemt ikke vil have en chance, hvor asfaltstriben hører op. Dér går det nok ikke helt galt for en Jeep Avenger, for med en frihøjde på 20 cm bliver den i hvert fald ikke i samme grad som mange andre firehjulstrækkere hængende på toppen af hjulspor.

 

Og har man brug for at komme frem andre steder end på den plane asfalt, kan man jo begynde med at udskifte hjulene, eller i hvert fald dækkene. Det er ikke så kostbart og da er man væsentlig bedre stillet, for 18” alufælge med 55 procent 215 mm brede dæk giver ikke optimal fremdrift derude, hvor andre giver op. At det så også ville være synd for de pæne alufælge, at benytte dem i jord og grus, er en anden ting, de holder i hvert fald da hurtigt op med at være pæne.

 

Selec Terrain og nedkørselsassistent

Omvendt lægger udstyret op til at køre væk fra alfarvej. En Avenger er udrustet med nedkørselsassistent, noget som normalt alene er forbeholdt regulære offroadere. Den har også ”Selec Terrain” køreindstillinger, som inkluderer Sand, Mudder og Sne. Men det har vi ikke forsøgt os i under testen af bilen, dels på grund af årstiden, dels af hensyn netop til de fine hjul. Indstillingerne regulerer fortrinsvis formidlingen af kræfterne til de trækkende forhjul, så mere er der ikke i det.

 

Alligevel er den på forskellig vis udstyret i overensstemmelse med Jeep-generne. Beskedent udhæng for og bag er alfa og omega i terrænet, og det har en Avenger. Den er også beskyttet af paneler i princippet hele vejen rundt, så helt lost er man ikke derude, hvor andre giver op. Og havde det ikke været på grund af navnet, er en Jeep Avenger egentlig en meget ærlig bil, hvis man blot tager den for det, den er.

 

Meningsfuldt udstyr

Pænt indpakkede forsænkede matrix-forlygter er en gevaldig bonus, fordi off-road kørsel i mørke kræver godt lys. Og udstyret i bred forstand giver også ret god mening: Skærmen i midterkonsollen er kun på 10,25” – tak for det. Den inkluderer et 180 grader bakkamera – ret godt. Omvendt er p-sensorerne for og bag lige lovligt følsomme. De er faktisk så følsomme, at de genererer advarsels-lyd, hvis blot man er ved at køre ind i en græsstrå…



Der er varme i lædersæderne, nøglefri betjening, varme i forruden, klimaanlæg (der betjener sig af en energibesparende varmepumpe), elektrisk bagklap (som altid er genialt) og så kunne bilen ret beset være meget tungere, den elektriske drivline taget i betragtning. Den vejer blot 1627 kg.

 

Kører godt

Den kunne også være meget højere. Sandt at sige er 1,53 meter i højden ret moderat og med til, at sikre gode køreegenskaber på plan vej. Batteripakken er i øvrigt fordelt under for og bagsæde og ikke mindst inde i det, der i en konventionel bil ligner en kardantunnel. Det giver en god fordeling af vægten og er med til at gøre kørslen mere underholdende og sikker. Og med blot 4,08 meters længde er den ret nem at have med at gøre i bytrafik. Bagagerummet er på imponerende 355 liter, som kan øges til godt en kubikmeter



Og så var der det med drivlinen: Jeep Avenger deler E-CMP2 platformen med bl.a. de førnævnte modeller fra Stellantis gruppen. I princippet er drivlinen også fælles, men i Jeep-tilfældet er den boostet til 115 kW (156 hestekræfter) og 260 Nm. Det giver god mening, især i terræn, om end den ikke er kalibreret til at kunne trække en anhænger.

 

Hurtig og smidig

Drivlinen er til gengæld smidig og gør også bilen rimelig hurtig, i hvert fald op i fart, hvor 100 km/t kan klares på 9 sekunder. 150 km/t er topfarten, men den er sjældent høj på en elbil, og allerede med 130 km/t er Jeep’en ret energiforbrugende, hvilket kan hænge sammen med en luftmodstandskoefficient på 0,33.

 

Omvendt kørte vi længere strækninger ved middelhøje temperaturer med 95-100 km/t, og da holdt WLTP-rækkevidden på 395-400 kilometer pænt. Det officielle forbrug er 15,7 kWh pr. 100 kilometer. Også det føltes meget ærligt. Når man lader, kan det fra en AC-stander ske med 11 kW, og da vil batteriet på godt 51 kWh kunne lades fra 0-100 procent på 5,5 time. Med en jævnstrømsoplader kan 80 procent nås på en halv time med en ladekapacitet på 100 kW.



Er en elektrisk Jeep en god idé?

Det store spørgsmål er imidlertid, om det er en god idé at gøre en Jeep fuldt elektrisk. Svaret har egentlig ikke meget med bilen at gøre, men beror mest på brugeren af bilen, så salget af Jeep Avenger er spændende at følge.



I skrivende stund er prisen 340.000 kroner. Til den pris er der rigtig stor konkurrence på markedet, men få har de funktionelle egenskaber som en Avenger byder på. Det er forståeligt, at det bjergtog den tværnationale sammensatte jury, der tidligere på året kårede Jeep Avenger til Car of the Year i Europa, men omvendt blev bilen ikke af den danske jury nomineret til Årets Bil titlen i Danmark, hvilket måske for nogle kan være tankevækkende.

Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test video: Jeep Avenger Electric
Jeep har skabt en fuldt elektrisk bil baseret på samme Stellantis platform som fx Peugeot E-2008 og Opel Mokka Electric. Er det lykkedes at bevare Jeep-generne, det særlige, der gør en Jeep til en Jeep. Vi giver svaret i videoen. Fuld HD.




Model:

Jeep Avenger Summit FWD

Listepris:

Kr. 339.990

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 115 kW (156 hk), 260 Nm. Forhjulstræk. 54/51 kWh (brutto/netto) litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP):

9 sekunder/ 150 km/t/ 395-400 km/ 157 Wh/km

Længde:

4,08 m

Frihøjde: 20 cm
Vægt: 1627 kg.

Bagagerum:

355-1053 liter

Værd at bemærke:

Matrix LED forlygter. DC opladning 100 kW. 18” alufælge. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbane assistent. Varmepumpe baseret klimaanlæg. Foldbare el-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme.  10,25" touch-skærm. Navigation. Bakkamera. Regnsensor.



For blot 1500 kroner ekstra kan man blive mindet om at bilen er en Jeep med et enkelt blik på fronthjelmen.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt