- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Jaguar F-PACE P400e

PHEV AWD R-Dynamic S


Den lille forskel med den store betydning


Af Søren Clauding – november 202

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I foråret prøvekørte vi den nye Jaguar F-PACE P400e Plug-in Hybrid. Den prøvekørte bil var imidlertid versionen med et 11,5 kWh batteri, vel vidende at batteriet havde fået en smule vokseværk, sådan at den bil, man som kunde senere ville få leveret, hvis man dengang bestilte en P400e, ville være med det større batteri på 17,1 kW. Derved ville den elektriske rækkevidde stige fra 53 til 62 kilometer, men der var andre fordele, der var endnu vigtigere, især set med danske øjne.

 

I Danmark sker der nemlig et skred i registreringsafgiften, hvis CO2 udledningen pr. kørt kilometer overstiger 50 g. Aparte danske afgiftsregler har man selvsagt ikke fokus på hos en global spiller som Jaguar, men heldigvis var udledningen på en P400e dengang på 49 g/km, og derved holdt Jaguar F-PACE plug-in’en sig præcis under de magiske 50 g/km. I praksis betød det, at i stedet for at betale fuld afgift for personbiler, kunne man nøjes med at betale 55 procent deraf.

 

Knap en million kroner

Derved landede den billigste P400e dengang på en pris lidt under 1 million kroner. Havde CO2 udledningen være højere end de 50 g/km, ville bilerne rundt regnet være steget 600.000 kroner i pris.

 

Imidlertid er CO2 udledningen ikke et typegodkendt model-fixeret tal. Det er baseret på en individuel beregning for hver bil med udgangspunkt i WLTP målemetoden. Derfor kan tallet variere, alt efter eksempelvis hvor meget udstyr, en given bil er udrustet med. Det betød i praksis, at købte man en F-PACE plug-in med forskelligt ekstraudstyr som fx et soltag, ville den beregnede CO2 udledning passerer de 50 g/km, og så ville prisen eksplodere. Og 600.000 kroner er godt nok mange penge for et soltag, selv i en Jaguar…

 

Høj pris for et soltag

Resultatet var med andre ord, at ønskede man at købe en Jaguar F-PACE plug-in, måtte man affinde sig med standardudstyret, og køber man biler i denne kategori, er man som regel også interesseret i at tilvælge forskelligt individuelt udstyr. Men naturligvis ikke, hvis det ville udløse en grænsende til det absurde merpris.

 

Det problem er man ude over i den nye version med 17,1 kWh batteri og en effektiviseret strømforsyning. Eksempelvis holder den nu prøvekørte bil sig på blot 37 g CO2/km, listeprisen er nu 980.619 kroner – og så kan man godt tilkøbe ekstraudstyr som fx et panorama-soltag på 96x95 cm, der godt nok koster 21.300 kroner, uden at udløse den eksplosive prisstigning til 1,6 millioner kroner. Testbilen var da også udrustet med Head-up Display til 8.800 kroner, som er alle pengene værd, samt Driver Assist pakken til 11.500 kroner.


 


Plug-in’er stiger til januar

Men så er der også lige en anden krølle på den sag, som relateres til den lovbestemte forøgelse af registreringsafgiften, som træder i kraft ved indgangen til 2024. Da stiger prisen på den prøvekørte bil med 40.000 kroner (de før nævnte 55 procent stiger til 60 procent af personbilsafgiften for biler, der udleder under 50 g CO2/km). Jaguar har biler på lager til øjeblikkelig levering. Får man tag på en af dem, er der med andre ord en del penge at spare.

 

Hvordan så med køreegenskaberne? I forhold til 11,5 kWh versionen og den med 17,1 kWh batteri er der en mindre vægtforøgelse, men fordi bilen i forvejen med sine 2,2 tons er forholdsvis tung, er forskellen i dens vejgreb og dens styreegenskaber næsten uændrede.

 

Avanceret teknik - avancerede køreegenskaber

Batteriet ligger over bagakslen under bagagerumsgulvet, og mervægten giver faktisk en smule bedre vægtfordeling. Og så har Jaguar teknikkerne finjusteret affjedringen i de i forvejen sublime dobbelte wishbone hjulophæng, som F-PACE har både for og bag, så køreegenskaberne er noget af det bedste, vi har oplevet i en stor firehjulstrukken SUV.

 

Den er så god, at den på det nærmeste fornemmes som en luftaffjedring, forbavsende komfortabel af en stor SUV at være, og styrepræcisionen sætter i den grad prikken over i’et. Man har virkelig skabt en bil, der forener sportslige underholdende kørefærdigheder med kørekomfort på højt niveau. Se videoen her på siden, hvor vi med vilje har koncentreret os om kørefornemmelsen og sprunget let hen over spørgsmålet om rækkevidde og energiforbrug.

 

Kolde temperaturer og hurtig opladning

Det ville nemlig også have været en smule urimeligt, at gøre det til et fokuspunkt, for med temperaturer tæt ved frysepunktet, vinterdæk og på mange måder svære forhold for biler, hvor batteriet står for hele eller dele af energi leverancerne, bliver billedet urealistisk. Især i koldt vejr har kørselsmønstret stor betydning for energiforbruget, og et batteri kan som bekendt ikke yde så meget, når det er koldt, fordi den indre modstand i batteriet forøges, samtidig med at det bliver koldere.

 

I den forbindelse er det vigtigere at bemærke muligheden for 38 kW hurtigopladning – det er noget, kun meget få plug-in hybridbiler tilbyder og det ikke utænkeligt, at den reelle mulighed for meget elektrisk kørsel vil være højere end for de plug-in’er, der eksempelvis kun kan lade ved 3,7 kW, for nu at nævne den anden yderlighed.



På den måde tilføjer Jaguar F-PACEe plug-in hybrid endnu et stærkt element i betegnelsen premiumbil: Den er ikke ”kun” en bil, der kører fremragende on-road såvel som off-road, giver en lækker kabineoplevelse og mange infotainment-raffinementer. Den er også et stykke teknik på højt niveau, hvilket blandt meget andet underbygges af, at hybrid drivlinen er en sammenbygning af en bi-turbo benzinmotor og en elmotor, der samlet leverer kræfterne efter behov til de fire trækkende hjul via en 8-trins automatgearkasse.



Motoren er der ikke ændret på - den yder fortsat 404 hestekræfter, hvoraf elmotoren står for de 143.

 

 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem her >>>
On-board videotest: Jaguar F-PACE P400e
Vi har prøvet den kraftfulde F-PACE Plug-in hybrid med over 400 hestekræfter. Den er en velvoksen SUV, men hvor godt kører den egentlig? Fuld HD.




Model:

Jaguar F-PACE P400e PHEV AWD R-Dynamic S

Listepris:

Kr. 959.900

Motor og transmission (2023-tal):

Plug-in hybrid. 4 cyl. 2,0 Bi-turbo benzin, 290 hk. System: 404 hk (297 kW/4400 omdr./min). 640 Nm/1500 omdr./min. El-motor: 143 hk (195 kW), 275 Nm. All Wheel Drive. 17,1 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ elektrisk rækkevidde (2023 tal):

5,3 sek./ 240 km/t/ 128,4 km/l /37 g/km/ 62 km.

Længde:

4,75 m

Frihøjde: 21,3 cm

Bagagerum:

793-1842 liter

Værd at bemærke:

19” alufælge. Matrix LED. Fjernbetjent centrallås. El-sideruder for og bag.  El-justerbare forsæder. Læderindtræk. 2-zone klimaanlæg. Ratvarme. El-bagklap.


Link til importøren



19" fælge er standard.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt