- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford E-Transit RWD 184 hk Trend 350 L3H2 Van


Elektrisk varetransport i den virkelige verden


Af Søren Clauding – februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forureningsfri varetransport i tæt befolkede byområder. Det lyder tillokkende, og er det egentlig også, men udviklingen i den retning er knap så tillokkende, i hvert fald ikke som den har været til dato. Det blev helt åbenlyst ved et uventet tilfælde, da vi skulle prøvekøre den fuldt elektriske Ford E-Transit.

 

Ford Transit er varebilernes nummer 1. Den findes i et utal af varianter, i flere længder og højder med masser af tilpasningsmuligheder. I moderne tid kan den naturligvis også købes med elektrisk drivline, helt i overensstemmelse med Fords strategi om allerede i 2030’erne alene at bygge elektriske biler.

 

Gentænkning måske

Det er godt nok muligt, at Ford henad vejen kommer til at justere på den målsætning. Ford var eksempelvis den første bilfabrik, der for blot et år siden vandt et VM-rally, nemlig det berømte Monte Carlo-rally, i en plug-in hybrid rallybil, der kørte 100 procent CO2 neutralt. Det kunne den gøre, fordi den benzin, der blev benyttet, ikke indeholdt så meget som et gram fossilt brændstof. Den nødvendige bestanddel af kul var udvundet af luften, og den mængde CO2, der siden blev blæst ud af udstødningsrørene, svarede præcis til den mængde CO2, der indgik i produktionen. Da benzinen desuden var fremstillet ved brug af grøn energi blev mængden af CO2 i luften ikke forøget.

 

Så måske bliver tingene trods diverse forudsigelser anderledes indenfor en overskuelig fremtid. Men kører man på elektricitet alene, er der ingen forurening fra udstødningen, for der er ingen udstødning, og derved forurener man ikke nærmiljøet, hverken med udstødning eller støj.

 

Elektrisk varetransport i byerne

Det gør varetransport med elbiler helt ideelt i bycentrene. Man lader blot bilerne op, og da helst med grøn strøm, når man ikke kan køre længere. Og med 115 kW såkaldt DC-opladning, burde enhver opladning tage langt under en time. I teorien. Men som bekendt: Ét er teori, et andet er praksis.



Prøvekørslen af Ford E-Transit RWD Trend 350 L3H2 Van, som er dens mundrette navn, fandt sted i København. En by, der huser en fjerdedel af Danmarks befolkning. Hér er elektrisk varetransport ideelt. Bilen blev stillet til rådighed i omegnen af hovedstaden. Men der var ikke meget strøm på batteriet, og en stor bil med 184-hestes elmotor og et batteri på 68 kWh – det rækker officielt til 256 kilometer, altså forudsat at batteriet er fuldt opladet og der hersker sommertemperaturer. Sådan var det ikke.

 

Fra ladestander til ladestander

Intet problem, man kører da bare hen til den nærmeste lyn-lader og så er problemet løst på en halv times tid. Men der er ikke mange af slagsen i København. Den nærmeste var optaget, selvom det digitale kort viste, at den var ledig. Den næst-nærmeste ligeså, den tredjenærmeste var i en parkeringskælder, hvor den 2,53 meter høje E-Transit ikke kunne komme ind. OK, tålmodighed er en dyd, ind på nærmeste almindelige, ledige opladningspunkt, og så måtte det jo tage den tid, det tog, for nu var der snart ikke så meget strøm tilbage.

 

Men den gik heller ikke, for en 6 meter lang bil kan ikke overholde parkerings-lovgivningen, som ganske klart siger, at en bil ikke må rage udenfor det afmærkede p-område/p-bås. Vi fandt ikke en eneste, der var tilstrækkelig stor og var til sidst tvunget til at give op, hvis ikke bilen tømt for strøm skulle hentes på et fejeblad.

 

Undervejs

Heldigvis fik vi naturligvis afprøvet dele af bilens funktioner undervejs. Og det er helt forståeligt, at Transit er blevet så populær en varebil. Også som elbil kører den fremragende, den har en logisk indretning og let at betjene sig af. Det er ligesom ikke Fords skyld, at der ikke findes ladestandere i det offentlige rum, der kan klare en velvoksen Transit. Men drømmen om forureningsfri varetransport i bycentrene blegnede en del.

 

Løsningen er naturligvis, at varebilen kan oplades på firmaadressen, og sådan vil virkeligheden nok også være for dem, der trods udfordringerne vælger at køre elektrisk. Men derved er de 256 kilometers rækkevidde, der med fuldt læs og vinterkulde let bliver til det halve, hurtigt brugt op, hvis man også skal bringe bilen hjem igen bliver aktions-radius’en måske blot 60-70 kilometer. Og da skal navigationen ikke begå mange fejlvisninger undervejs.

 

Alsidig

Om selve bilen: Som nævnt en fin bil. Den er udrustet med uafhængige baghjulsophæng (trods baghjulstrækket), der godt kan håndtere såvel de 2687 kg, som bilen med batteri vejer i sig selv, samt nyttelasten på 853 kg. Selvom vi af gode grunde ikke prøvede med opbrugt totalvægt, var der ingen indikationer af, at det ikke også ville kunne klares. Man disponerer over fire køreindstillinger – Normal, Eco og Slippery. Gæt selv, hvilken vi valgte, men der var ikke anledning til at afprøve ”Slippery” skal det hurtigt tilføjes, det burde gøre gættekonkurrencen lettere.

 

Den prøvekørte lange version med forhøjet tag ville fint kunne benyttes som mobilt værksted. Om det da er tilrådeligt, at bruge mange elektriske værktøjer ved hjælp af den medbragte strøm, må man vurdere i det enkelte tilfælde…

 

Omfattende udstyr

Den prøvekørte version var prissat til 432.000 kroner ekskl. moms (kr. 540.350 inkl. moms) og prisen inkluderer bl.a. automatisk klimaanlæg i førerkabinen, Fords infotainmentsystem SYNC4, 12” berøringsskærm, nøglefri start, sædevarme, forrudevarme, varme i sidespejle, vognbaneassistent og 8 års garanti (op til 160.000 km) på batteriet.

 

Testbilen var udrustet med den uundværlige førerassistentpakke, der koster næsten ingenting (3.500 kroner) og inkluderer bakkamera, LED lys ved bagdørene samt LED lys i varerummet til 1200 kroner.




Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Ford E-Transit RWD 350 Trend Van L3 H2

Listepris:

Kr. 432.280 ekskl. moms

Motor, transmission og batteri:

El-motor, 184 hk (135 kW), 430 Nm. 68 kWh litium-ion.

Rækkevidde (WLTP):

256 km

Længde:

5,98 m.

Bagagerum: Kapacitet/ Længde

11.500 liter/ 3,53 meter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 4 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for. Sædevarme. Forrudevarme. Forrudevarme. 12" touchscreen.Ford SYNC4.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt