- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Cupra Formentor VZ5

Civiliseret racer i få eksemplarer


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da SEAT’s sportsbrand Cupra begyndte at udvikle sin egen identitet, var der fokus på sport og design. Formentor modellen er skarp på designet, men det sportslige…jo ultimativt tilgodeses det også, især i den ultrahurtige Formentor VZ5. Men ligeså hurtig som bilen er, ligeså hurtig skal man være på aftrækkeren, hvis man vil have en.

 

Den første Formentor VZ5, som den er døbt (VZ kommer af det spanske ord "Veloz", som betyder "fart"), blev bygget i 7000 eksemplarer. De er alle købt, og den prøvekørte udgave med tilnavnet TAIGA er en af de få, der er på danske nummerplader. Og den kan altså ikke købes som ny længere.

 

BAT på vej

Men der er et lysglimt forude, for Cupra har igangsat en ny serie VZ5. Beskedne 500 eksemplarer vil blive sendt gennem samlebåndet, de har efternavnet BAT, og er i teknisk forstand identisk med TAIGA. Men der kommer kun 500 i alt, så man skal være ret hurtig, hvis man vil sikre sig en.

 

Det man får, er en ”hot crossover” til cirka 850.000 kroner, en bil som har fået motorkraft fra Audi, som selv benytter den 390 hestekræfter stærke 2,5 liters 5-cylindrede turbobenzinmotor i Audi RS3, RSQ3 og TTRS. Med andre ord et kraftfuldt, civiliseret og appellerende køretøj, som skal være med til at understøtte Cupra sports-identiteten i hvert fald for et stykke tid.



Elektrificeringsprocessen

Operationen gav god mening. For i en tid, hvor elektrificeringen optager stor plads og suger meget til sig af VAG koncernens kapacitet, og hvor ventetiden på syntetiske alternativer til fossile brændstoffer står lidt hen i det uvisse (selvom koncernens halvsøskende fra Porsche arbejder på højtryk i Chile), vil det sportslige image nok blive gjort mere elektrisk i de kommende modeller fra både Cupra og Audi.

 

Som sådan er Cupra Formentor VZ5, uanset ”efternavn”, måske noget af det sidste af sin slags, man kommer til at opleve fra den navnkundige bilkoncern med tyske og spanske rødder.

 

Benzinbiler sælger fortsat

Den er også unik. Alene det, at levere en bil med så kraftig en benzinmotor, i det aktuelle tidsbillede, gør den til noget særligt. At kunderne er der, er der ingen tvivl om, for salget af benzinbiler er stadig meget højere end salget af elbiler. Og det kan man gætte på, ikke vil ændre sig meget i de kommende år, når virkeligheden, hvad angår de nødvendige ingredienser til batteriproduktionen begynder at diktere markedets størrelse, godt bakket op af den verserende geopolitiske ubalance.

 

Men indrømmet: En bil, der kører omkring 10 km/l, og kun gør det, hvis man undlader at udnytte dens kraftpotentiale, er måske ikke præcis et spejl af tidsånden. På den anden side: Hvis man reducerer sin kørsel med fx 20-30 procent, bliver den samlede udledning af CO2 og andre skadelige stoffer reduceret tilsvarende. Kørselsplanlægning er måske en del af det fremtidige bidrag til at reducere belastningen af klimaet.

 

Benzin i blodet

Har man lidt benzin af den ene eller den anden slags i blodet, kan det dog være en svær opgave at overbevise sig selv om at gøre i en bil, der kører så godt. For ligeså civiliseret en Cupra Formentor VZ5 er, ligeså meget råt race er der indbygget i den kompakte 4,45 meter lange crossover/coupé.

 

0-100 km/t på 4,2 sekunder, leveret som kun en forbrændingsmotor kan gøre det, en topfart på 250 km/t, som vel fuldt elektrisk groft set kun kan overgås af Cupras Formel E racerbil. Det har i sig selv en wow effekt, som underbygges af en motorlyd, der kan synes herlig, hvis ikke man helt har kapituleret og underkastet sig elbilernes stilfærdige kræfter.

 

Glimrende sports-affjedring og 4WD

VZ5 har også træk på alle fire hjul. Drivlinen styres af en 7-trins DCT gearkasse, der er så selvtænkende, at den giver mellemgas ved nedgearing, så man ikke splitter mekanikken i frontrummet ad. Og så følger vejegenskaberne heldigvis med.



VZ5 har en glimrende affjedring, hvor man udnytter den lettere forøgede frihøjde på cirka 16 cm (som er godt 1 cm lavere end i de trods alt mere civiliserede Formentor-versioner) til dels at sikre et godt vejgreb også på ujævn vej, og dels at gøre kørslen komfortabel nok til, at man ikke efter en i praksis rystende køreoplevelse vælger at køre mindre. Den avancerede multilink baghjulsophængning bidrager også dertil.

 

Kendte racerkørere har medvirket

Bilen er udviklet i samarbejde med de rutinerede racerkørere, spanske Jordi Gené og den mangedobbelte verdensmester og ualmindelig alsidige svensker, Mattias Ekstrøm, som begge i øvrigt boltrede sig på københavnsk asfalt for et par år siden, i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix, hvor de kørte fuldt elektriske Cupra racerbiler. Som et kuriosum er VZ5 den kraftigste seriefremstillede Cupra nogensinde.

 

VZ5 har desuden den fordel, at den med en vægt på 1683 kg er noget lettere end tilsvarende elbiler. Så kom det dertil, havde de to herrer i en VZ5 nok haft mulighed for at køre en omgang på Bellahøj Park banen hurtigere end man kunne med elbilerne. Det er en helt anden ting, men på den anden side en vigtig del af Cupra DNA’et og et klart signal om, dels hvad Cupra vil, og dels, at fremtiden ikke er så ensidigt elektrisk, som mange især uvidende politikere går rundt og forestiller sig.


Andre Cupra prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board road test: Cupra Formentor VZ5
Den er et statement, en dokumentation af, hvad man kan med en Cupra, og hvad Cupra vil. Med næsten 400 hestekræfter under motorhjelmen, firehjulstræk og en sportslig affjedring sidder den lige i øjet. Den er mere end en hot hatch. VZ5 hedder den. Hvordan fungerer den dér, hvor den befiner sig mest. Se videoen og få svaret. Fuld HD.




Model:

CUPRA Formentor VZ5 TAIGA 4WD

Listepris:

ca. kr. 850.000

Motor og transmission:

5 cyl. 12,5 ltr. Turbobenzinmotor. 390 hk/5700-7000 omdr./min., 480 Nm/2250-7000 omdr./min.7 trins DSG automatgear. Firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)

4,2 sek./ 250 km/t/ 10,2 km/l, 230 g/km.

Længde:

4,47 m.

Bagagerum:

410-1465 liter

Hjul: 255/35-20

Værd at bemærke:

Fuld LED, 20" alufælge Nøglefri betjening. 360 grader Bakkamera. Adaptiv fartpilot. 3-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Sædevarme og ratvarme. Tonede bageste sideruder.12" touch screen. Tagræling.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt