- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Cupra Formentor High

1,5 TSI 7 DSG FWD


Cupra Formentor er helt sin egen


Af Søren Clauding – oktober 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Væk er SEAT navnet, væk er ”Leon”, men den historiske tilknytning er der dog fortsat. Alligevel opleves en Cupra Formentor som værende er helt sin egen. Mest iøjefaldende, hvis man sammenligner den med fx søskende-bilen, VW Tiguan, er det markant anderledes design. Et design, man dog allerede fik en smagsprøve på ifm. Cupra Leon modellen.

 

Cupra Formentor findes i flere versioner. Vi er gået under lakken på udgaven med en konventionel 1,5 liters 150-hestes TSI motor og High udstyr samt 7-trins DSG gear, som med en listepris på 420.000 kroner koster næsten det samme som plug-in hybrid udgaven med 204 semielektriske hestekræfter. Spørgsmålet er, om de ekstra hestekræfter er værd at gå efter, for med TSI motoren kører man omkring 15 km/l.

 

Kørselsmønster er ofte afgørende

Plug-in versionen har vi til gode at prøve, men vi har tidligere kørt en Cupra Leon plug-in med 245 hk, og den kørte i nabolaget af 13 km/l, når man ikke kørte elektrisk. Det handler meget om kørselsmønster, men på to konkrete punkter har TSI’en forhånd.

 

For det første er pladsforholdene bedre. Til trods for det coupéagtige design har man et bagagerum på 450 liter i TSI-udgaven, hvor batteri og hybridteknologi snupper over 100 liter deraf i PHEV’en. For det andet er den blot 1400 kg Formentor 220 kg lettere end plug-in hybriden. Og igen, uden at have prøvet sidstnævnte, har vi en klar forventning til, at TSI’en er væsentlig mere agil og underholdende at køre sportsligt i.

 

Sportslig

Cupra betyder som bekendt ”Cup Racing”, og selvom det vil være forkert, at karakterisere Cupra Formentor som en ”racerbil”, lægger den op til sportslig kørsel. Udstyret med 19” fælge (testbilen) og pæne fartpræstationer er den både underholdende at køre og efterlader en vis følelse af sportyness. Det understøttes af avanceret teknik som et multilink baghjulsophæng og det elektroniske XDS differentialespær.



Cupra Formentor læner sig i teknisk forstand op ad VW Tiguan, og den har da også en lettere forøget frihøjde på i alt 17 cm. Det har i praksis betydet, at man på den ene side ikke har behøvet at stramme affjedringen væsentligt op (højden er dog også blot 1,53 meter). Og på den anden side har haft mulighed for, at gøre affjedringen mere blød.

 

Motoren er kvik, omdrejningsvillig og stilfærdig. DSG gearet er som det plejer, hurtigt i opskift og noget mere uforudsigeligt, når der skal skiftes ned i gear.



Underlaget spiller ind

Derved bliver den ikke stenhård på ujævn asfalt, hvilket underbygger sportsligheden. Det er en ofte misforstået opfattelse, at en sportslig affjedring skal være hård. Det gælder alene på tør og meget jævn asfalt. Så snart asfalten er ujævn eller savner greb, fx på grund af vand eller sne – eller blot løst grus på vejen – er en blødere affjedring en fordel. Og sådan er Cupra Formentor. En god sportslig ”kørebil” til varieret og uforudsigeligt underlag.

 

Instrument-betjeningen i en Cupra Formentor foregår for størstedelens vedkommende på 10” skærmen i midterkonsollen. Det er ikke lige præcis undertegnedes kop te, for det trækker opmærksomheden væk fra kørslen (og kørebanen), at man iblandt skal gennem flere menupunkter for at betjene simple funktioner. Og de vandrette streger til temperaturreguleringen, der er anbragt under skærmen og som også er af touch-typen, er ikke overbevisende.



Sæder og udstyr

Sportssæderne i High udgaven er gode, men som altid er det et punkt, vi ikke går dybt i her på Motorsiden, simpelthen fordi menneskers kropsfacon er så forskellig. Når betegnelsen ”gode” benyttes, skal det ses i lyset af sæderne i tidligere generationers SEAT’er, som ikke var gode…

 

High udstyret omfatter foruden en vifte af kørehjælpemidler også varmeisoleret frontrude, tagræling, sæde- og ratvarme, bakkamera, 3-zone klimaanlæg, og nok så praktisk: et 230 Volt udtag i bagagerummet.

 

Sidst, og egentlig også mindst: Formentor er navnet på en øgruppe, der ligger nord for Mallorca, så en smule spansk historie er der gemt i bilen. Det har ikke meget med bilen at gøre, men er da lidt sjovt…

Andre Cupra prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test video: Cupra Formentor 1,5 TSI
Vi har prøvet den seneste udgave af Cupra Formentor med 150-hestes 1,5 liters TSI benzinmotor. Den overrasker på mange måder. Fuld HD.




Model:

CUPRA Formentor High 1,5 TSI 7 DSG FWD

Listepris:

419.190

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. TSI Turbobenzinmotor. 150 hk/5000-6000 omdr./min., 250 Nm/1500-3500 omdr./min.7 trins DSG automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)

8,9 sek./ 203 km/t/ 14,9 km/l, 151 g/km.

Længde:

4,45 m.

Bagagerum:

450 liter

Hjul: 245/40-19

Værd at bemærke:

Fuld LED, 18" alufælge (standard). Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 3-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Sædevarme og ratvarme. Tonede bageste sideruder. Coast-to-coast bageste LED lys. 10" touch screen. Tagræling. 230 V udtag.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt