- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW X1 xDrive30e M Sport Plus

Dynamisk og harmonisk kompakt SUV


af Søren Clauding - august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW har en udstråling, som er direkte relateret til dens design. Men mere end noget andet forventes en køredynamik, som bringer den i særklasse. Det sidste er ingen let opgave at løse, når man også har sat sig for at kombinere “ICE” drift med el-drift, for det vejer. Rigtig meget, faktisk. Ikke desto mindre er det lykkedes glimrende i den seneste generation af den kompakt til mellemstore X1 SUV.

 

For det første ser den godt ud og har væsentlig mere visuel karisma end forgængerne. Men hvad udseende angår, er smag og behag som bekendt forskellig. Men bemærk især bagpartiet… Hvad køreoplevelsen angår, er udgangspunktet, at en X1 nu om dage er forhjulstrukken. Da BMW valgte den løsning til 1-serien, var der mange, der var skeptiske, men det fungerer egentlig meget godt, også i X1 versionen.

 

3-cylindre med mening

I dag er man så gået endnu et skridt og udstyret maskinrummet med en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor. Så er det som om, at verden ikke står længere. Men det gør den forbavsende nok alligevel.



For det første er det en meget fin og kompakt 150 hestes motor, der også leverer et pænt drejningsmoment på 230 hestekræfter. Men det, der gør forskellen, er hybridteknologien. OK, den er tung, så tung at den prøvekørte X1 xDrive30e vejer 1935 kg. Men dels fordi vægten ligger lavt, og dels fordi elmotoren er placeret mellem baghjulene, har man kunnet få det til at virke.

 

Mere kraft på baghjulene

Elmotoren er nemlig en kraftig kompakt sag, som kan præstere helt op til 177 hestekræfter, og den leverer også ekstra 247 Nm. Dermed har man mere power på baghjulene, når speederen trædes ned, og derved opnår man på det nærmeste kørefærdigheder som en baghjuls-trækker.

 

Det sidste skyldes ikke mindst, at BMW har udviklet et superhurtigt styringssystem, som i dén grad er i stand til at afbalancere kræfterne og deres fordeling på de fire trækkende hjul. Det går så lynhurtigt, at det regulært er umærkeligt. Og derfor påvirker ændringer i kraftfordelingen heller ikke styreegenskaberne. Tvært imod.

 

OK, det skal ikke udelukkes, at ved kørsel på skrid-grænsen på fugtig vej kan systemet blive lidt udfordret, for endnu eksisterer der næppe algoritmer, der kan håndtere alle tænkelige køre-scenarier. Men i forhold til konventionelle systemer er BMW’en sublim.

 

Avanceret hjulophæng

Den hjælpes også på vej af en 3-leds baghjulsophæng, der i sig selv er stabiliserende ved hurtig kurvekørsel, og det er som om at kraftfordelingen også i den situation yder sit til stabilt og sikkert vejgreb. Oven i det hele var testbilen udrustet med en adaptiv M-undervogn, der konstant tilpasser affjedringen til belastning og kørselsforhold. Den har desuden en del plads at give af, for frihøjden er 17,9 cm. Det er lige før den har regulære off-road egenskaber.

 

Systemeffekten er 377 hestekræfter og systemmomentet er 477 Nm. Det er meget, og mindre ville måske kunne gøre det, men på grund af de fine vejegenskaber er det da herligt at vide at den kan, og at opleve 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Men mange vil givetvis også have glæde af træk-evnen på 1800 kg. Trailerkrogen kommer ud ved tryk på en knap, men da har man forinden også måtte lægge små 20.000 kroner ekstra i BMW forhandlerens pengekasse.

 

Rimelig prissat

En BMW X1 xDrive30e er generelt ingen billig bil, men det kunne være værre. Den billigste X1 koster 521.000 kroner, den prøvekørte version er krøbet op på 637.000 kroner og så er der den nævnte trækkrog oven i. Men når det så er sagt, får man også meget andet udstyr med i den såkaldte M Sport Plus-pakke.

 

245/45 dæk er monteret på 19” alufælge, i kabinen sidder man i alkantara/sensatec sæder. Nøglefri betjening er standard, og et spark under bagklappen får den til at åbne for det 490 liter store bagagerum, der kan udvides til 1495 liter.


 


Fuld LED lygter, ratvarme, head-up display, 2 zone klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, og panorama soltag i glas er med på listen. Og op gennem taget kan man så spotte tagrælingen, der er praktisk, hvis der er for lidt plads inde i bilen.

 

Hybridteknologien

Og så er der hybridteknologien, ikke at forglemme, men bortset fra dens betydning for køreegenskaberne er den næste sekundær. Batteriet er på 16,3 kWh, de 14,2 kWh er til rådighed for elmotoren, som i øvrigt helt alene kan drive bilen med op til 140 km/t.

 

Når batteriet er tomt, kan det genoplades fra et AC ladepunkt med op til 7,4 kW, og den elektriske rækkevidde er iht WLTP 88 km. Det er dog et lidt optimistisk tal, hvorimod bilens egen computer er tættere på virkeligheden med en kalkuleret rækkevidde i vores tilfælde på 62 km.

Hvor langt bilen kører på literen, når der ikke længere er andet strøm på batteriet end det, der skal sikre systemeffekten, fik vi ikke et realistisk svar på i testperioden. Men hér kan man læne sig lidt op ad specifikationerne på tilsvarende bilen uden el-drift, hvor dét, der kommer nærmest, nok er en 136-heste 4-cylindret sDrive version, som kører 15,6 km/l.

Andre BMW Prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest: BMW X1 xDrive30e PHEV
Plug-in hybrid udgaven af BMW X1 er fortsat fordelagtigt prissat. Den har også fine egenskaber og en usædvanlig dynamisk drivline. Fuld HD.




Model:

BMW X1 xDrive30e M Sport Plus

Listepris:

Kr. 637.365

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 liter turbo benzinmotor, 150 hk, 230 Nm. El-motor: 177 hk. 247 Nm. Systempower: 326 hk. 477 Nm. 16,3 kWh batteri (14,2 kWh netto). 7 Steptronik A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ Elektrisk rækkevidde:

5,6 sek./ 205 km/t./ 125 km/l. 19 g/km. 88 km.

Hjul standard:

245/45-19

Længde:

4,50 meter

Bagagerum:

490-1455 liter

Værd at bemærke:

19” letmetalfælge. Adaptiv affjedring.  Adaptiv LED. 2-zone klimaanlæg. Ratvarme. Sædevarme. Sportssæder. El-bagklap. Bakkamera. Nøglefri. HUD. Tagræling. Panorama glas-soltag.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt