| 
							 Køber man en Volkswagen Taigo 
							i basisudgaven til 265.000 kroner får man en pæn, 
							men trods den sportslige profil ikke ligefrem 
							iøjefaldende bil, med tilstrækkelig, men beskeden 
							motorkraft på 95 hestekræfter. Lægger man 80.000 
							kroner oven i, er den kompakte crossover-coupé som 
							forvandlet. 
							  
							Læs om vores første møde med 
							VW Taigo for et halvt års tid siden (læs 
							hér >>>), for den artikel pakker modelserien 
							pænt ind. Og se så på billederne, ikke mindst, for 
							da vi prøvekørte L-Line versionen, sådan lidt mere i 
							dybden, strålede solen og temperaturerne var 
							sommerlige. Det var dog ikke hele forskellen. For 
							R-Line versionen ser anderledes ud end basisudgaven. 
							Fronten er anderledes, hjulene er nu 18” 
							letmetalfælge, opkaldt efter den italienske 
							racerbane i Misano, og om natten kan den på afstand 
							kendetegnes ved det avancerede IQ matrix lys. 
							  
							Bredere appeal 
							Fortsætter man indenfor er 
							sportssæderne den sikre indikation af, at denne bil 
							er anderledes. I øvrigt er der tale om sæder, der 
							ikke klemmer sammen om kroppen som sko, der er for 
							små, klemmer sammen om fødderne. Og alene derigennem 
							opnår Taigo i praksis en bredere appeal. R-Line 
							betræk øger den æstetiske oplevelse, der 
							understøttes af det sort loft og siden dokumenterer 
							det omfattende udstyr, at denne bil er trukket i 
							sportstøjet. 
							  
							Udstyret inkluderer adaptiv 
							fartpilot, en (lidt aggressiv, godt nok) 
							vejbaneassistent, automatisk aircondition (2 zone 
							klimaanlæg er ekstraudstyr), men især det 
							elektroniske spærredifferentiale og den adaptive 
							dæmpning har betydning, i hvert fald når man trækker 
							gearvælgeren i Drive og træder speederen i bund. 
							  
							Alsidige køreegenskaber 
							Det elektroniske spær 
							benytter bremsesystemet til at sikre, at kræfterne 
							havner på det hjul, der har bedst vejgreb, og siden 
							sikrer den adaptive dæmpning, at man har en rimelig 
							komfortabel affjedring, når man cruiser og den 
							nødvendige stramme respons, når man bruger de op til 
							150 hestekræfter og 250 Nm, som 1,5-liters 
							TSI-motoren kan præstere. 
							 
							
							  
							 
							Taigo’en har ikke 
							firehjulstræk, selvom kardantunnellen ned gennem 
							kabinen kunne indikere noget andet. Til gengæld 
							holdes vægten nede på godt 1300 kg og det er med til 
							at gøre bilen agil og sjov at komme omkring hjørner 
							med. Det er næsten en lettelse at køre en sådan bil 
							i en tid, hvor hurtige men også temmelig tunge 
							elektrificerede køretøjer fylder meget i det danske 
							verdensbillede. 
							 
							
							  
							 
							Støj og træk 
							Naturligvis er en Taigo 
							R-Line ikke støjsvag som en elbil, især ikke når man 
							vil nå de 100 km/t på de 8,3 sekunder, som den kan 
							vha 7-trins DSG gearkassen. Og næppe heller ved 
							topfarten på 212 km/t, som vi ikke har prøvet. Men 
							ved den fart betyder motorstøjen minimalt – da er 
							det vindstøj og dækstøj, der dominerer og dér er en 
							elbil ikke bedre stillet end en konventionel 
							”ICE”-bil (ICE=Internal Combustion 
							Engine=forbrændingsmotor). 
							  
							Når det så er sagt, er Taigo 
							faktisk forbavsende støjsvag. Og så må den i øvrigt 
							trække en anhænger på 1200 kg, men gør man det, går 
							lidt af krudtet nok af kørslen. Men man må. 
							  
							Mere økonomisk i praksis 
							Kører man pænt, er det ikke 
							svært at nå en benzinøkonomi på 16,4 km/l. Og det er 
							faktisk bedre end det officielle WLTP-tal, som siger 
							16,1 km/l. Det er sjældent, det går den vej og 
							skyldes givet vis den aktive cylinder teknik, der 
							frakobler to af de fire cylindre, når der ikke er 
							brug for dem – og det behøver på ingen måde at være 
							kedeligt at køre sådan, hvilket hænger sammen med 
							gode styreegenskaber. 
							 
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							  
							 
							Dækkene er 215 mm brede, og 
							med 45 procents lavprofil på 18” fælge har man 
							forklaringen på, at bilen godt kan være spændstig, 
							når affjedringen vil det. Omvendt er affjedringen så 
							virkningsfuld, at kørekomforten ikke lider skade. 
							Hvordan det fungerer på våd vej, var der heldigvis 
							ikke mulighed for at prøve. Men dér hjalp 
							erfaringerne fra i vinter os lidt. Bilen vinder i 
							det varme vejr, men det er helt almindeligt for 
							biler i sportstøj, som ikke nødvendigvis er sat op 
							til at være optimale på regnvåde, kolde asfaltveje. 
							 
							
							  
							 |