- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      



Biltest:

Toyota Aygo X 1,0 MT Air Pulse


Vind i hårtoppen og følelsen af frihed


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man savner følelsen frihed, og hader at være klemt inde i en lille bil, er Toyota Aygo X Air Pulse sagen. Man trykker på en knap, og på få sekunder er taget væk, stort set uanset hvor hurtigt man kører, følelsen af frihed opstår helt naturligt, mens vinden stryger gennem hårtoppen – forudsat man har en…

 

Det herlige ved den nye lille Toyota i Air Pulse versionen er frihedsfølelsen ved den åbne bil, men også friheden til selv at styre fornøjelsen. Ligeså hurtigt som det kan åbnes, ligeså hurtigt kan det lukkes igen. Og helt trinløst kan man vælge en hvilken som helst position af åbningen og derved styre præcist, hvor meget luft der skal sendes ned i kabinen. Eller hvor meget støj man vil have indenfor. Og derved også hvor meget, man vil være en del af livet udenfor, for det er jo noget af det, der følger med i en åben eller halvåben bil.

 

Praktisk, funktionel og livs-rigtig

Egentlig er der intet nyt ved et kanvas tag i en kompaktbil. Aygo X forgængeren havde også et kanvas tag som en option. Men med model skiftet kunne det jo ligeså godt være blevet bort rationaliseret. Det blev det heldigvis ikke, hvilket er meget godt i tråd med Toyotas grund filosofi: en bil skal være praktisk og funktionel, men den skal også gerne gøre det muligt at opleve livet fuldt ud.

 

Frihed har man også, når man selv har styringen. Derfor hang det meget godt sammen med, at den prøvekørte Aygo X Air Pulse har manuelt gear, så man ikke er underlagt CVT automatgearets egenrådighed. Det var vores første møde med det manuelle gear i Aygo X, og det kan der ikke siges noget negativt om. Måske, at der mangler et trin, for man har kun 5 gear. På den anden er Aygo X ingen racer, og skiftet sker gnidningsfrit og harmonisk.

 

Sjov, velkørende og appellerende

På fartsiden er der minimal forskel. 0 til 100 klarer CVT-versionerne på 15,5 sekunder. Når man selv står for gearskiftet tager det 15,6 sekunder, hvis man er hurtig på gearstangen. Men hvorfor skal det overhovedet gå så hurtigt… Aygo X Air Pulse er en sjov, velkørende og appellerende cruiser, som giver køreturen sin egen unikke kvalitet.

 

Man kan ærgre sig lidt over den beskedne motoreffekt, som overhales af bilens vejbeliggenhed, men det er lidt en ”noget for noget” situation. Aygo X er generelt ikke meget dyrere end den udgående Aygo model, og man får i samtlige modelvarianter rigtig meget mere for pengene.

 

Bedre kørselskomfort, lavere pris

Det handler som tidligere beskrevet om mere plads, men så sandelig også om mere udstyr. Nyt for os var i øvrigt også 17” hjulene, som med 65 procent lavprofildæk forbedrer affjedringskomforten betragteligt, helt i tråd med resten af køreoplevelsen.



Prisen på Aygo X Air Pulse er 177.000 kroner, altså 23.000 mindre end den Envy version, vi prøvede for nylig. Prisforskellen er først og fremmest givet af gearskiftet, men der er også visse udstyrsmæssige forskelle. Bemærkelsesværdigt er det at det ikke synes som om at kanvastaget koster mere end et fast tag.

 

Bemærk:

På tre områder skal man lige være opmærksom. For det første må man ikke trække en anhænger, hvilket gælder alle Aygo X. For det andet giver kanvas taget ikke den samme isolering som et fast tag, hverken hvad angår lyd eller kulde. I varmt vejr er det omvendt en fordel, fordi man hurtigt kan slippe af med varmen i kabinen.

 

Og sidst, men ikke mindst tilbyder Toyota den helt unikke garantiordning, kaldet Toyota Relax, hvor man for hvert årlige værkstedsbesøg på et autoriseret Toyota værksted kan forlænge fabriksgarantien til op til 11 år minus en dag (efter det 10. serviceeftersyn forlænges garantien for sidste gang med et år), hvilket utvivlsomt falder i ekstra god jord i den usikkerhed, som verden er præget af for tiden.

 

Hvad angår bilens øvrige specifikationer er de ikke væsensforskellige fra de øvrige Aygo X versioner.








Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Aygo X kan booste downsizing >>>

Toyota Aygo er blevet voksen >>>

Ny standard i miniklassen >>>

Meget mere meningsfyldt mini >>>

Stort X ved dansker mini'en >>>



Model:

Toyota Aygo X Air Pulse 1,0 5 MT.

Listepris:

Kr. 176.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,0 benzinmotor, 72 hk, 93 Nm/4400 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

15,6 sekunder/ 158 km/t/ 20 km/l 114 g/km.

Længde:

3,70 meter

Bagagerum:

231-829 liter

Værd at bemærke:

Kanvans foldetag - elektrisk. 17” alufælge, LED forlygter. El-sidespejle. Nøglefri betjening. P-sensorer for og bag. 9” Touch-screen. Bakkamera, Regnsensorer. Læderrat. Klimaanlæg. Bluetooth. Navigation. Trådløs Apple Carplay og Android Auto. Adaptiv fartpilot. Nødbremseassistent med fodgænger- og cyklistgenkendelse. Vognbaneassistent. Skiltegenkendelse. Fjernlysassistent og vejkrydsassistent. 3 års garanti - kan forlænges op til og med det 10. år.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt