- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet

Hybrid 6MT FWD Adventure


Moderniseret allround-bil med Sahara-touch


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrømmet, det dér med Sahara-touch er lidt en tilsnigelse (forklaring følger), men det er et faktum, at den nye Suzuki S-Cross, som fabrikken kalder en ”helt ny bil” og den danske importør med ægte beskedenhed betegner som en ”kraftig ansigtsløftning”, er så moderniseret, at man godt kan forstå, at fabrikken mener at den er ny.

 

Ser man på detaljerne, kan man godt genkende en del, selvom det populært sagt kun er taglinjen, der er fastholdt fra den hidtidige model. Fronten er ny, bagpartiet ligeså – og et er helt nyt, det er ikke bare lygterne, der har fået en anden form. Cockpittet er også gennemgribende fornyet, der er kun lidt med sæder, dørpaneler og bagagerum, der ikke er ændret så meget ved, men hvad gør det, når det egentlig ikke var nødvendigt at gøre det anderledes.

 

Hybrid drivline

Og så har S-Cross fået en ny drivline. Den er ny i S-Cross, men allerede for at par år siden stiftede vi bekendtskab med den i den lidt mindre Vitara, og ved den lejlighed beskrev vi, hvordan den fungerer – det er helt ens på de to biler, så suppler gerne læsningen af denne test med info fra dengang (læs om Suzuki Vitara Hybrid hér >>>). Og alligevel er der forskel, for designet er blevet optimeret, selvom funktionen er identisk.

 

Den større S-Cross (den er faktisk hele 12 cm længere end Vitara) er en smule lettere end Vitara. Den er et par cm lavere, frihøjden er 1 cm lavere og så gætter vi på at drivlinen er afstemt lidt anderledes. Resultatet er i hvert fald, at fart præstationerne er stort set de samme – S-Cross kan endda køre en smule hurtigere på toppen – men S-Cross kan køre 18,9 km/l mod 17,5 i Vitara – dengang i 2020. For i mellemtiden er benzinøkonomien for Vitara også forbedret til 18,5 km/l. I disse tider med stigende energipriser er de små forbedringer ikke uden betydning.

 

God plads også på bagsædet

S-Cross er selvsagt den mest rummelige af de to, hvad det angår er der ikke sket nogen ændringer. Og så er det lille 350 Wh litium-ion batteri anbragt under passagersædet mens konverteren findes under førersædet – det giver god mening, især fordi det ikke umuliggør, at man som bagsædepassager kan få fødderne ind under forsæderne. I forvejen er benpladsen ved bagsæderne i er glimrende, bilens længde på 4,30 meter taget i betragtning.



Hybridteknologien harmonerer godt med S-Cross. Den lille 13 hestes elmotor gør kørslen smidig og gearskiftet ligeså. Den prøvekørte bil havde en 6-trins manuel gearkasse, hvilket i sig selv er usædvanligt i en hybridbil, der ofte vil have en CVT automatgearkasse – men den kan også købes med automatgear. Eller i hvert fald bestilles, for i skrivende stund kan Suzuki tidligst levere en automatgearsbil i efteråret 2022. Merprisen vil da være i øvrigt være 25.000 kroner.

 

Det handler om udstyr

Den billigste S-Cross er prissat til 245.000 kroner. Den har præcis samme drivline som den prøvekørte Adventure-version, der er 50.000 kroner dyrere, så det handler alene om udstyr – og faktisk er selv den billigste udgave ganske veludstyret. Eksempelvis er Fuld LED forlygter standard på alle versioner, det samme er adaptiv fartpilot, 17” alufælge med 215/55-17 dæk, el-sideruder for og bag og bakkamera.


 


I Adventure versionen får man desuden Rear Cross Traffic alarm, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, justerbare bagsæderyglæn (men nu ikke særlig meget) samt læder/kunstlæder sæder, elektrisk panorama soltag med lyst solpanel-gardin, 9” berøringsskærm med bl.a. 360 grader kamera og navigation.



Og så var der lige det der med Sahara...

 

Sand fra Sahara

I sagens natur er Suzuki S-Cross ikke optimal til at køre med i Sahara. Men på den anden side vil den givet vis kunne klare sig bedre end de fleste, dels på grund af frihøjden, dels fordi affjedringen er gjort lidt blødere end på forgængeren – uden at det i nævneværdig grad har påvirket køreegenskaberne på plan asfalt, som er ganske glimrende. Den absorberer ganske enkelt ujævnhederne fortræffeligt og den kan også godt køre i sand. Vi prøvede det lidt i dansk sand, for desværre var der for langt til Sahara for at prøve det der, og så hjalp det ikke at Sahara gjorde alt for at hjælpe os.

 

Præcis i den periode, S-Cross’en var til test, opstod det sjældne, men dog ikke ukendte vejrfænomen, at kraftige storme over Sahara blæste hundrede tusind tons sandkorn op i de jetstrømme (Boosterjet-strømme, for nu at benytte et Suzuki begreb???), der er smalle vindbælter i toppen af troposfæren og blæser med hastigheder på op til 400 km/t (jf Niels Bohr Instituttets fysikleksikon).



Sandet blev blæst mod nord og en del deraf blev strøet ud over Danmark, samtidig med at det regnede. Billederne her på siden siger mere end mange ord – for det havde da været synd, at gøre bilen ren, når nu den var dækket med et tyndt lag ægte Sahara-sand. Et kuriosum, som ikke har det fjerneste med prøvekørslen at gøre, men alligevel, hvis ikke vi kan komme til Sahara, må Sahara komme til os. Og S-Cross’en led ikke derunder...


Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Kort test: Ny Suzuki S-Cross Hybrid >>>

On-board videotest: Suzuki S-Cross Hybrid

Den kraftigt faceliftede Suzuki S-Cross ser ikke bare ny ud, den har også fået mange nye features og ikke mindst en ny økonomisk og kraftfuld hybrid drivline. Vi har prøvet den - se selv. Fuld HD.





Model:

Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid Adventure 6 M/T FWD

Listepris

Kr. 294.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,4 ltr turbo benzinmotor, el-motor (13 hk 50 Nm), Systemeffekt: 129 hk. 235 Nm/2000-3000 omdr./min. 6 M/T. FWD.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,5 sek, 195 km/t, 18,9 km/l, 120 g/km.

Længde:

4,30 meter

Anhængervægt: 1500 kg

Bagagerum:

430-1230 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED med aut. fjernlys. 17” alufælge, 215/55-17 dæk. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Læder/kunstlædersæder. Adaptiv fartpilot. 9” touch screen. 360 grader kamera. Rear Cross Traffic Alert. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt