- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Skoda KODIAQ Style 1,5 TSI 150 hk DSG7 FWD


Skabt til tidsrigtig ferie-mobilitet - helt uden el


Af Søren Clauding – august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mobilitet handler om at flytte sig, at kunne flytte sig og gør man det tidsrigtigt, når det er ferietid, så tog rigtig mange mennesker for få år siden flyveren derhen, hvor man nu ville feriere. Men så kom pandemien og den internationale usikkerhed. Og nu er bilferien tilbage, den er blomstret op igen, og til den lange køretur er Skoda Kodiaq ideel.

 

Den er nemlig stor, rigtig stor. Den kan også fås med 7 sæder, men så er kabinepladsen beskeden. Vi har prøvet den med fem siddepladser og en 1,5 liters helt almindelig turbobenzinmotor. Ingen hybrid, ingen elektricitet – udover det på 12 Volt – ingen avancerede drivliner. Og alligevel kan den store bil holdes nede på et benzinforbrug på 14,1 km/l. Det er faktisk pænt.



Fordele uden strøm

Det er det set i lyset af at mange plug-in hybridbiler i samme størrelse kører kortere på literen, når de er løbet tør for strøm. Og kører man fra Danmark til Sydeuropa på et døgns tid eller to må man nok regne med at der ikke køres mere på strøm end det, de første 50-60 kilometer forbruger.

 

På resten af turen kan man glæde sig over, at bagagepladsen ikke optages af et stort batteri med tilhørende elektriske aggregater inklusive en elmotor. Næh, den kan bruges til bagage. Og der er nok af pladsen dertil i en Kodiaq: 720 liter med de fem siddepladser i brug. Og bagagekapaciteten med nedfældede bagsæder er ikke mindre end godt 2 kubikmeter.



Vil man også have en campingvogn med sig, kan man disponere over op til 1800 kg trækkraft. Men så garanterer vi ikke for benzinøkonomien, som ellers udmærket kan holdes på de førnævnte 14,1 km/l, hvis man har en blid speederfod.

 

Hurtig, men ikke SÅ hurtig

Og det er der ingen grund til ikke at have. For en Kodiaq lægger ikke op til race. 100 km/t kan godt nok nås på under 10 sekunder og topfarten er over 200 km/t, men selvom affjedringen er forholdsvis fast, er den næsten 1,7 meter høje bil med en frihøjde på næsten 20 cm kun beregnet til ørkenrace, hvis den skal køre race. Og dér vil den nok også kapitulere, for den prøvekørte version har alene træk på forhjulene.

 

Det skal man nu ikke være ked af, med mindre firehjulstræk er et uomtvisteligt behov. For dels er køreegenskaberne stabile nok, med multilink baghjulsophæng bl.a., dels holdes anskaffelsesprisen nede. Med Style udstyr er den prøvekørte variant prissat til 483.000 kroner, og det inkluderer også et af VW-gruppens velkendte 7-trins DSG gear, som gør arbejdet udmærket.

 

Kørselsmæssigt er det ikke kun en benzinøkonomisk fordel, at bilen ikke er så tung, som havde den været en plug-in. Den vejer 1600 kg og det er typisk det en bil i den størrelse med konventionel teknik vejer. Fordelen er også, at den føles mere agil, uden dog at nærme sig det sportslige.

 

Skamrost plads med et meningsløst minus

Kabinepladsen skamroste vi allerede så langt tilbage som for fem år siden, den første og i øvrigt eneste gang, vi rent faktisk har prøvekørt den dengang store nye Skoda. Nu var anledningen et kraftigt facelift, som virkelig har givet bilen meget mere karakter. Pladsen er ikke blevet mindre og den forhjulstrukne versions eneste minus i forhold til den firehjulstrukne udgave er den gigantiske kardantunnel, som fylder alt for meget ved bagsæderne. Den er nemlig i en forhjulstrukken SUV helt uden mening.

 

Kardantunnellen giver mening i en firehjulstrukken bil, men ikke i en forhjulstrukken udgave. Det er en lidt billig løsning, ikke at gøre bilerne forskellige, som måske også er med til at holde prisen nede. Men så burde man måske hellere i disse moderne tider have forvandlet det optionelle firehjulstræk fra at være en konventionel løsning til en løsning med en elmotor på baghjulene. Men det kan jo være, det følger med næste generation.

 

Godt udstyr

Udstyret i en Kodiaq Style inkluderer bl.a. Fuld LED forlygter, nøglefri betjening og 235/50-19 aluhjul. 3-zone klimaanlæg er også standard, hvad bagsædepassagererne nok vil sætte pris på, adaptiv fartpilot er ikke til at komme uden om, især når man skal på langfart, bakkamera og p-sensorer er altid en fordel, især i en stor bil og især med fuld oppakning og en kabine fyldt med passagerer.

 

Ved vintertide er ratvarme rigtig godt, sædevarme naturligvis også og sprinklerdyser, der er opvarmede, gør det lettere at sikre udsynet fremad. Og så er den obligatoriske Skoda-paraply naturligvis på plads i døren, hvor den drypper af, når den har været i brug.

 

Sidst, men ikke mindst: Skoda er som de fleste biler efterhånden også ”connected”, altså forbundet til Internettet, hvilket har mange fordele, både rent infotainment-mæssigt og med forskellige tilknyttede services. Men det virker lidt tarveligt, at man selv skal sørge for abonnementet allerede efter et år. Indrømmet, det er små penge, det drejer sig om, men måske netop derfor.

Andre Skoda prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Skoda Kodiaq Style 1,5 TSI 150 hk DSG7 FWD

Listepris:

Kr. 482.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 turbo-benzin. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sek./ 204 km/t/ 14,1 km/l /162 g/km

Længde:

4,68 m

Frihøjde:

19,3 mm

Bagagerum:

720-2065 liter

Værd at bemærke:

19” alufælge. Fuld LED. Nøglefri betjening. 3 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Adaptiv Fartpilot. Rat- og sædevarme. P-sensorer for og bag. Bakkamera.





Bagagekrog med indstillingsmuligheder, 12 Volt stik til køleboksen og betjeningsgreb til bagsæderyglænene samt et godt lys er noget af siden i bagagerummet byder på.




Bagsæderne kan skydes frem og tilbage og ryglænshældningen reguleres. Midterarmlænet har flere flaskeholdere.


Ruminddelingen under bagagerumsgulvet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt