| 
							 Egentlig er en original 
							Volkswagen ”folkets folkevogn”. Sådan er det ikke 
							helt længere, hvis Folkevogn også betyder ”billig 
							bil til folket”. Men der er ingen grund til uro, for 
							alt imens VW er blevet skubbet opad i pris, har 
							Skoda overtaget rollen som Folkets Bil, og den er nu 
							ikke så ringe endda – tværtimod. 
							  
							Vi har prøvet den nye Skoda 
							Fabia i Style versionen med 110-hestes motor og 
							7-trins DSG automatgear. Der står 240.000 kroner på 
							nær en fem’er på prislisten. For 237.000 kroner kan 
							man købe søstermodellen, VW Polo med 95-hestes 
							motor, manuelt gear og basisudstyret ”Life”. Vil man 
							have en Polo Style med 110-hestes motoren og samme 
							automatgear som Fabia’en er prisen 282.000 kroner. 
							Vi ved godt, hvad vi vil vælge blandt de to. 
							  
							Mere bil for pengene 
							Det skal dog tilføjes, at 
							Style udstyret på de to søsterbiler ikke er 
							identisk. Men det er et faktum, at man får meget 
							mere bil for pengene for de 240.000 kroner ved at 
							vælge Skoda Fabia end basis-Polo’en. Indrømmet, 
							måske klinger navnet ikke helt så attraktivt. Men 
							hvad gør det, hvis det er en bil, man vil have og 
							ikke en prestige-ting. I øvrigt koster basisudgaven 
							af Skoda Fabia blot 155.000 kroner, men da er 
							motoreffekten næsten halveret (til 65 hestekræfter), 
							og man har da alene fem manuelle gear at gøre godt 
							med. 
							  
							Ikke flere ord, direkte om 
							Polo i denne sammenhæng. Den er en glimrende bil, vi 
							har prøvekørt den for nogle måneder siden (dengang 
							var prisen også lidt lavere),
							
							det kan der læses om hér >>>, men selvsagt skal 
							Fabia’en have lidt flere ord med på vejen. 
							  
							Lydløs og sporty 
							Fabia er skabt på samme 
							platform som Polo. De tekniske data kan overføres 
							næsten direkte, omend pladsforholdene i Fabia er 
							bedre. men det er karakteristisk, at Fabia har 16” 
							alufælge med 195/55-16 dæk, hvilket giver en 
							spændstig og direkte berøring med asfalten, men også 
							gør affjedringen en smule mere komfortabel end hvis 
							17” fælge var valgt (erfaringerne fra Polo med 17”). 
							Kørslen er i øvrigt forbavsende lydløs og 
							køreoplevelsen mere sporty end vi umiddelbart havde 
							ventet. De sidste skyldes formentlig også den 
							moderate vægt på omkring 1200 kg. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							Med den kompakte 
							3-cylindrede 1-liters turbomotor kan man nå 100 km/t 
							på 9,9 sekunder og topfarten er 205 km/t, men hvad 
							der er nok så væsentligt kan man med rolig 
							speederfod køre de 17,9 km/l, som de officielle WLTP 
							målinger fastslår. Det er ikke verdens bedste 
							benzinøkonomi, men hæderlig, også set i lyset af at 
							den er opnået uden nogen form for elektrificering. 
							  
							Iøjefaldende til 
							ekstrapris 
							Der er ingen, der skal 
							påstå, at Fabia ikke er iøjefaldende i den 
							prøvekørte farvekombination (Phoenix Orange og 
							Sort/Kobber – merpris: 13.000 kroner), men ser man 
							gennem farven er designet tidsrigtigt og ikke 
							prangende. Det samme kan siges om interiørdesignet. 
							Man får en pæn bil, funktionel og fornuftig til 
							prisen. 
							  
							Billederne her på siden 
							snyder dog lidt. For den prøvekørte bil havde en del 
							ekstraudstyr: 9,2” skærm med bakkamera og 
							navigation, LED forlygter, nøglefri betjening, 
							p-assistent og trådløs opladning af mobiltelefoner, 
							der kan, plus et par andre features. 
							 
							
							  
							 
							Godt grundudstyr 
							Men Style standardudstyret 
							er udmærket: Foruden udstyret i de lavere 
							udstyrsversioner er 16” alufælgene og adaptiv 
							fartpilot standard, det gælder også bakspejl med 
							automatisk nedblænding, 2-zone klimaanlæg, digitalt 
							cockpit, højdejusterbare forsæder med lændestøtter, 
							lysassistent med regnsensor, mørktonede ruder bag og 
							tågeforlygter ikke mindst. Og en vis form for 
							connectivity får man også med i købet. 
							  
							Men selv basisudrustningen i 
							den såkaldte ”Active” version er tidsrigtigt: 
							Standard er hér bl.a. 2 læselamper både for og bag 
							(sjovt nok har visse bilmodeller ikke lys over 
							bagsædet), 2 USB-C porte i midterkonsollen, 
							Bluetooth, aircondition, el-sideruder foran, 
							fartpilot, isskraber på indersiden af tankdækslet og 
							sædevarme. 
							 
							
							
							  
							 |