- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Kangoo Van Open Sesame Tekno - Aladdins fantasifulde varebil


Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er en kompakt varebil jo blot en rummelig kasse med hjul på og et cockpit på fronten, så man har noget at sidde i, når man skal styre. Hvor svært kan det være. Men det er nu ikke helt rigtig. Betjeningen af varebilen, dens funktion og naturligvis også dens køreegenskaber betyder temmelig meget. Og da kan det være svært – også hvis man gerne vil skille sig lidt ud fra mængden.

 

Nu er mængden godt nok ikke så stor. De større bilproducenter har dog som regel en kompakt van på programmet, men i en tid, hvor flere og flere bilkoncerner slår sig sammen, bliver udvalget af varebiler mere sparsomt. Det stiller krav til designernes kreativitet, det kræver at man forstår sin kundegruppe og løser kundernes dagligdags udfordringer.

 

Aladdin og de forløsende ord

Derfor var det ingen tilfældighed, at Renault Kangoo Van blev Årets Varebil i Danmark 2022. Den var også undertegnedes valg som medlem af juryen under foreningen Danske Motorjournalister. Ikke så meget Kangoo selv, men de muligheder den havde med sig, og som egentlig mest handlede om noget, den ikke har. Men det er der heldigvis råd for, hvis man som Aladdin får fat i lampens ånd og siger de forløsende ord.

 

En Renault Kangoo findes nemlig som en almindelig konventionel van, men den findes også i en særlig ”Open Sesame” udgave, som ikke har nogen B-stolpe. B-stolpen er den adskillelse i karrosserisiden, som eksisterer mellem fordør og resten af bilen, typisk adskillelsen mellem to sidedøre. I Kangoo Open Sesame er den bortskaffet i bilens højre side og da det så var gjort, begyndte kreativiteten hos designerne at blomstre, måske inspireret af historien om Aladdin.

 

Den geniale indretning

I højre side har bilen en konventionel fordør samt en skydedør, der giver adgang til varerummet. Adskillelsen mellem cockpit og varerum er minimeret til det lovpligtige og udgøres af et kraftigt net, og siden kan bilens passagersæde klappes sammen, så man i en samlet længde fra bagdør til instrumentpanel kan disponere over plads til at transportere lange brædder, eller hvad man nu måtte have behov for.


 

 


Men det mest geniale er adgangsforholdene fra bilens højre side til varerummet. Den er stor, det er så let at håndtere indholdet i varerummet, men dér holdt kreativiteten ikke op. Man skulle dybere ind i hulen. For hvorfor ikke indrette den med et reolsystem. Drejbart naturligvis, så man kan svinge det ud og betjene det og dets mindre skuffer og anden opfindsom indretning – når det altså er tørt udenfor. Næste generation må vel have et halvtag indbygget. Og så er det som om, at man har fået godt indkik i Aladdins berømte hule.

 

Det centrale er nemlig ikke så meget den illustrative løsning men derimod, at kun fantasien sætter grænser. Man kan i langt højere grad indrette bilen efter ens behov end man kan med den konventionelle varebil og det giver mening.



Trækker godt med lille motor

Udgangspunktet er en Kangoo Van med en 1,5 liters 95-hestes turbodieselmotor. Den har 6 manuelle gear og er ret økonomisk. Den kører 19,2 km/l og har tilstrækkelig trækkraft, også når man læsser den så meget som man nu kan.

 

Varerummet kan mellem hjulkasserne indeholde to halve Europaller og bagdøren var i den prøvekørte bil sidehængslet, hvor hver fløjdør havde forskellig bredde. Det giver også god mening. Den samlede kapacitet er 3 kubikmeter plus ekstra 300 liter over det nedfældede forsæde. Den indvendige højde er 1,12 meter – og så må man trække en anhænger på 1500 kg. Det er godt, hvis man alligevel løber tør for plads eller skal have en vejrbestandig arbejdsmaskine med på arbejde. Ingen tvivl om at den samlede pakke var med til at overbevise juryen...

 

En Kangoo er med sine 4,49 meters længde forholdsvis kompakt og frihøjden på 16,9 cm indebærer, at der er noget at tage af, når man læsser bilen og frihøjden naturligt skrumper ind.

 

Tilbehøret skal regnes med

Basisprisen for en Kangoo er 189.133 kroner ekskl. moms, den prøvekørte Open Sesame version koster 197.453 kroner, men den er uden den indre tilbygning - dog inklusiv Tekna udstyret. Standard er sædevarme på førersædet og manuel aircondition. Tekna omfatter bl.a. bakkamera (hvordan kan man i den moderne verden leve uden bakkamera i en varebil med blændede sideruder og bagruder - umuligt?). Også fartpilot er med i pakken. Tilkøbe kan man bl.a. adaptiv styring af fartpiloten og automatisk aircondition.

 

Og så har vi med vilje ventet med køreegenskaberne til det sidste afsnit, for de er ikke bilens allerstærkeste side. Den kører OK, men ikke mere end det. Indrømmet: En varebil bør prøvekøres med den vægt, den normalt vil køre rundt med, og det er meget individuelt, men igen: Valgmulighederne på markedet er ikke så mange, og den kreativitet, der er lagt indenbords i en Kangoo Open Sesame er ikke at kimse af.

 

Sesam, sesam luk dig op...

Navnet: Sammenhængen har vel vist sig undervejs i artiklen, men for en sikkerheds skyld: På dansk siger vi i det berømte eventyr: ”Sesam, sesam, luk dig op”, og så slår portene op for Aladdins Hule. Rigdommene derinde må det så være op til den enkelte bruger selv at finde. Kender man ikke historien om Aladdins hule, troldmanden og vidunderlampen, kan man jo passende læse den, når frokostpausen skal afvikles – og man er træt af igen og igen at høre Motorprogrammet i radioen. Velbekomme.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Renault Kangoo Van L1 dCi 95 Open Sesame Tekno

Listepris:

Kr. 197.453 ekskl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbodiesel. 95 hk, 260 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

13,6 sek./ 164 km/t/ 19,2 km/l / 135 g/km

Længde:

4,49 m

Lasteevne

600 kg

Værd at bemærke:

Sædevarme på førersæde. Bakkamera. Fartpilot med begrænser. Drejelig varerumsadskillelse. Skydedør i højre side. Nedklappelig passagersæde.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt