- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Opel Mokka e 100 kW Ultimate FWD

Tysk elbil med franske gener


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel er ligeså tysk som fx Peugeot er fransk. Den påstand holder nok ikke helt nu om dage, for i en globaliseret virksomhed som Stellantis bliver tingene godt mixet sammen. Heldigvis, for derved får bilkøberne i princippet det bedste fra alle de verdener koncernen repræsenterer, og ofte til en mere favorabel pris. Som sådan er også den elektriske Opel Mokka e blevet en fuldgyldig tysk bil med favorable franske gener.

 

Man kan også sige det på den måde, at ægteskab på tværs af landegrænser og kulturer ofte bærer noget positivt med sig. For Opels vedkommende, at udover at fabrikken i det hele taget kunne overleve den økonomiske nedtur for få år siden, kunne man nu på Opel-fabrikken i Rüsselsheim koncentrere sig om at bygge en ny hel-tysk elbil. Vel vidende, at det der med drivlinen, det var på plads.

 

Designet i Opel-land

Sådan er det blevet. Designet så vi allerede sidste forår, da den nye Opel Mokka blev introduceret i Danmark. Siden har vi også prøvekørt bilen med en 3-cylindret 1,2 liters 130-hestes turbobenzinmotor med gener i direkte linje til den tidligere PSA-gruppes motorfabrikker. Men designet havde de skabt i Opel-land, inklusive den karakteristiske Vizer-front. Helstøbt Opel. Sådan en bil ville Citroën, Peugeot eller i nyere tid for den sags skyld Fiat, Jeep eller Alfa Romeo aldrig have vedkendt sig.

 

Heldigvis er det sådan, for ikke mindst i det knald-grønne antræk er Opel Mokka e en ”eyecatcher” uden sidestykke. Der blev kikke efter den, hvor den kom frem, der blev spurgt til den. Og heldigvis sikrer den udmærkede elektriske drivline siden, at den bevæger sig vævert i trafikken med hurtig og direkte acceleration, når det kræves.

 

Halveret rækkevidde

Man skal dog ikke lade sig friste for meget i den retning, hvis rækkevidden betyder noget. Det officielle WLTP tal siger 318 kilometer på et fuldt batteri. Da batteristanden i instrumentpanelet viste 50 procent, havde Mokka’ens board-computer regnet ud, at der nu var 75 kilometers rækkevidde tilbage på batteriet. Der skal ikke den store kugleregneeksamen til at beregne, at ved de cirka nul grader Celcius, som hærgede Dannevang i den del af testperioden, var rækkevidden stort set halveret.

 

Vi havde endda i testperioden i det store hele alene benyttet Eco-indstillingen, som reducerer max-effekten fra 136 hestekræfter til 80 hk. Det var nok meget heldigt, for ellers ville vi vel være kørt ”tør”. Men vi afprøvede ikke computerens algoritmeberegning til sidste Watt, så måske ville den reelle rækkevidde trods alt have været længere. Vi havde dog undervejs noteret os, at ved omkring 10 grader var den realistiske rækkevidde nok omkring 280 kilometer, så det var jo egentlig ikke så galt.

 

Og så ser det hele jo nok ganske anderledes ud til sommer.



Fastere affjedring

Som elbil er Opel Mokka e dog en smule dårligere stillet end fx søstermodellen Peugeot 2008. Mokka’en har 2 cm mere frihøjde, lidt større luftmodstand og lysten til at køre hurtigere gør det heller ikke helt fair. For det tyske indslag inkluderer også en fastere affjedring, som simpelthen lægger op til frisk kørsel. Den er ”Autobahn-godkendt” til høj fart, men med en topfart på 150 km/t er det nok mest gjort, fordi man satser på, at kunderne forventer at en tysk bil kører sådan. Det er da også helt OK, og netop kørefærdighederne er for mange bilkøbere en vigtig del af beslutningsgrundlaget.

 

Mokka-designet er unikt. Interiør-designet følger meget godt med. Ingen ville gætte på, at bilen var skabt i et ægteskab på tværs af grænserne, men den er da også vokset op i Tyskland. Den har et glimrende udstyr, som bl.a. omfatter Matrix-LED lygter, som Opel var langt med i udviklingen inden PSA kom ind i billedet. Bakkamera, nøglefri betjening og 10” berøringsskærm er standard på ”Ultimate” niveauet, som udløser en listepris på 280.000 kroner.

 

Lidt mindre er også godt

Prisen inkluderer også klimaanlæg via energi-effektiv varmepumpe, sædevarme og Android+Apple CarPlay tilkoblingsmuligheder. Allerede for 20.000 kroner mindre er 2-farvet lak, adaptiv fartpilot, navigation og 100 kW DC-lader standard. Men man skal nok helst holde sig fra den billigste version til 230.000 kroner, med mindre man har god tid til den én-fasede opladning.


 


Mokka e har batteri på 50 kW placeret mellem akslerne. Vejgrebet blev i testbilen fastholdt af 245 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18” fælge. Men derude bagtil må man give afkald på 40 liter bagageplads i forhold til ”ICE”-udgaverne. De 310-1105 liter, man trods alt disponerer over, række vel ret beset også udmærket til by-livet, for alt andet lige er det beboere i periferien af storbyerne, der vil have størst glæde af en Mokka e. Til de fleste af dem rækker rækkevidden året rundt, opladning fra hjemmeopladeren er problemløs, affjedringen passer godt til byernes ofte opkørte og ujævne asfalt og fx i København parkerer man gratis i gadeplan.

 

Sidst og egentlig ret sekundært: Mokka’en har en pladskrævende ”kardantunnel”. Spørg os ikke, hvad den bruges til, for vi bliver da svar skyldig… Men vi gætter dog på, at den er en del af den fælles CMP platform, som Mokka e er baseret på.




Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Opel Mokka First Test >>>
On board videotest: Opel Mokka-e Ultimate
Vi har prøvekørt den nye fuldt elektriske version af den ligeså nye Opel Mokka. Opel er helt sin egen, dog med et touch af et eller flere "PSA-gen". Se selv. Fuld HD.




Model:

Opel Mokka e 100 kW Ultimate FWD

Listepris:

Kr. 279.990

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 100 kW. Forhjulstræk. 50 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP):

9 sekunder/ 150 km/t/ 318 km/ 177 Wh/km

Længde:

4,15 m

Frihøjde: 18 cm
Vægt: 1598 kg.

Bagagerum:

350-1105 liter

Værd at bemærke:

Matrix LED forlygter. DC opladning 100 kW. 18” alufælge. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbane assistent. Varmepumpe baseret klimaanlæg. Foldbare el-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme.  10" touch-skærm. Navigation. Bakkamera. Regnsensor.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt