- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Opel Grandland Plug-in Hybrid

Autobahn-proofed med kilometerbegrænsning


Af Søren Clauding – maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lidt modstridende, at bygge en bil, der er 4-500 kg tungere end de tilsvarende ”ICE”-versioner og så tilpasse den Autobahnkørsel, vel vidende at det ikke er mange elektriske kilometer, man når ved topfart. Men faktisk er der også en gevinst at hente ved at anskaffe en Opel Grandland med plug-in hybrid drivline – og den er ikke kun af økonomisk art.

 

Faktisk spiller økonomien en mindre rolle. For en Opel Grandland kan i Danmark erhverves for blot 385.000 kroner og med indkalkuleret afgiftsrabat havner plug-in hybridudgaven på 415.000 kroner. Men for merprisen får man både en god portion ekstra udstyr og ikke mindst en drivline, der kan præstere op til 225 hestekræfter.

 

Gode Autobahn-egenskaber

Og så får man en ting til: Forbavsende gode køreegenskaber, når man kører på Autobahn, eller i hvert fald på en velasfalteret dansk motorvej. Det hænger direkte sammen med den større vægt. For Grandland (uden X i den faceliftede version) er meget stabil ved dansk motorvejsfart og sidevindsfølsomhed er der heller ikke meget af.



Den er moderat affjedret og stabiliteten håndteres også af 225/55-18 hjul. Derved bliver motorvejsoplevelsen ganske god, og det er vel egentlig mest det, der ligger i at være ”Autobahn-proofed”, som man gerne selv kalder det hos Opel. Og det til trods for, at bilen både er høj (1,63 meter) og har en stor frihøjde (20 cm).

 

Rækkevidden

At man så ikke kommer langt på elektricitet alene på en motorvej er en helt anden sag. Batteriet er på 13,2 kWh og det rækker iht. WLTP til 62 kilometer ved blandet elektrisk kørsel. Det kræver en vis portion genopladning fra bilens rekuperationssystem undervejs, men vi nåede aldrig at få en kalkuleret rækkevidde på mere end godt 40 kilometer – trods lunt vejr og ved 50 procent batteriniveau.



Siden fastholdt vi batteristanden ved 20 kilometers rækkevidde (som, beregnet af bilens computer, var knap 50 procent) og konstaterede et gennemsnitligt benzinforbrug på 12,5-13 kilometer – det svarer nogenlunde til, hvad man kan forvente, når batteriet er kørt tør for strøm. Og med garanti: Det sker hurtigt ved Autobahnfart.

 

To dele af festen

Men det gør nok heller ikke så meget, for der er ligesom to dele af festen: Den ene er, når man til daglig pendler ind og ud af storbyen i sin plug-in hybridbil og lader den op hver eneste aften med billig strøm. Den anden er, når man så netop tager en tur på tværs af landet eller ned gennem Europa med et tempo, som måske endda overstiger dansk motorvejsfart. Så stiger energiforbruget, men det gør det i alle biler, elektriske som ikke elektriske – man har måske blot ikke været så bevidst om det tidligere.



De 225 hestekræfter gør bilen underholdende at køre til daglig, blot man ikke skal for hurtig gennem kurverne. De hentes ud af en parallelhybrid drivline bestående af en 4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor, der yder op til 180 km/t, samt en 110 hestes permanent magnet synkron elmotor på op til 110 hestekræfter. Sidstnævnte kan drive bilen uden hjælp fra benzinmotoren og gør det også gerne, så længe man kan klare sig med de 110 hk og ikke træder for meget på speederen.

 

Drivlinen kendes naturligvis fra søstermodellerne hos det tidligere PSA, dvs. Citroën, Peugeot og DS og i kombination med 8-trins automatgearkassen har man en oplevelse af en velfungerende kraftformidling til de to trækkende forhjul.

 

Vellykket ansigtsløftning

Den prøvekørte plug-in hybrid var også vores første møde med det facelift, som Grandland har undergået. Den er blevet tilført den såkaldte Vizor-front (en betegnelse der givet vis er inspireret af ordet Visir, som en heldækkende frontflade der inkluderer grill og lygter), der både er klædelig og visuelt giver bilen sin egen karakter. Men også indvendigt er designet strammet op. Det er blevet mere skarpt, mere i overensstemmelse med de ydre linjer.

Bagtil må man undvære omkring 125 liter bagageplads, som benyttes til batteriet, der delvist er placeret under bagsædet, og vil man have en anhænger med, må man klare sig med 1250 kg, hvilket er 300 kg mindre end i ICE-versionerne.


 


Udstyret i Opel Grandland Plug-in Hybrid i den prøvekørte Ultimate version omfatter en 10” skærm i et ganske andet design end i forgængeren. Den projekterer bl.a. billederne fra såvel 360 grader- som bakkameraet. Bilen har også læderrat med varme, ægte AGR-designede sportssæder, som Opel har det for vane, night-vision (med advarsel for dyr på kørebanen, når de er indenfor 100 meters afstand, så den holder altså ikke på autobahn’en ved topfart), matrix-LED lys (så man selv kan spotte dyret uden hjælp fra night-vision) og ikke mindst opladningsmulighed på op til 7,4 kW.

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>



Model:

Opel Grandland Plug-in Hybrid FWD Ultimate 8 EAT

Listepris:

Kr. 414.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. Turbo benzinmotor 180 hk. El-motor, 108 hk. System: 225 hk. 300 Nm/3000 omdr./min. 8 A/T. 13,2 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,7 sek./ 225 km/t/ 71,4 km/l/ 32 g/km. 62 km.

Længde:

4,48 m.

Bagagerum:

390-1528 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. 18” letmetal fælge. Matrix LED forlygter. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 10” touchscreen. Bakkamera. Navigation. El- bagklap. Night vision. 7,4 kW opladning.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt