- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: MG5 Electric Luxury

Velkomponeret elektrisk stationcar


af Søren Clauding - november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjovt nok er stort set alle elbiler sedan’er, crossovere eller SUV’er. Derfor er det helt forfriskende som dansker i stationcar-land, at opleve en ægte fuldt elektrisk stationcar i form af MG5. Den er oven i købet velkomponeret og fornuftigt prissat, så mange vil kunne være med. 300.000 kroner er jo typisk prisen på en kompakt bil og i MG5 får man en regulær mellemklassebil for pengene.

 

MG5 har vi tidligere beskrevet ifm. de første prøvekørsler herhjemme af bilen, så vi skøjter let hen over de tekniske detaljer. Mere afgørende er det, hvordan dens kørselsbehov er, for ofte vil en stationcar blive brugt populært sagt til lidt af hvert. Det kan man selvfølgelig også med en MG5, hvis man blot lige husker på de almindelige elbils-begrænsninger i form af rækkevidde - som egentlig kun er et tema pga. opladningstempoet.

 

God i hverdagen

Med andre ord: Benytter man sin MG5 til hverdagskørsel, og holder sig lidt fra den noget vekslende kørselsmønster-afhængige rækkevidde på et sted mellem 300 og 350 kilometer, og siden kan lade op over natten på vægstanderen derhjemme, er det både økonomisk og komfortabelt at køre MG5. Når man så iblandt måtte have brug for et ekstra skud energi undervejs, kan man hurtiglade med op til 87 kW. Da kan man klare fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten på 40 minutter.


Ladestik i fronten - det er smart.

 

Man får ikke et eneste glimt af elmotoren, når man åbner fronthjelmen.


Vi prøvede bilen ved temperaturer på omkring 10 grader og ville formentlig være kommet tættere på det officielle WLTP tal på 380 kilometer for Luxury versionen, hvis det havde været i lune sommertemperaturer. Men sådan er det med elbiler - rækkevidden holder ofte i sommerperioden og reduceres i vintertiden. Ved man det, og mener at man kan leve med det, et det helt OK.

 

Stabile køreegenskaber

MG5 har forhjulstræk og det giver gode stabile køreegenskaber, som forhjulstræk altid har gjort. Og motoren på 156 hestekræfter rækker glimrende til kvik og levende kørsel, som altid har kendetegnet MG. Bilen er 4,60 meter lang og har glimrende køreegenskaber, vægten på 1562 kg taget i betragtning. Det er trods alt heller ikke voldsomt i sammenligning med visse langt-gående alternativer, der let passerer de 2 tons. I øvrigt må man trække en anhænger på 500 kg.

 

Frihøjden er blot 11,5 cm, hvilket er med til at holde tyngdepunktet lavt og lukrativt for den gode vejbeliggenhed, men man skal blive væk fra de dybe SUV-hjulspor. Bagtil har man et velvoksent bagagerum på 479 liter, der vokser til 1367 liter, når bagsæderne lægges ned. At det ikke er større, skyldes bilens coupeagtige sportslige profil. Designet er ikke ligegyldigt i en MG.


 


Udstyrsniveauet er OK

I elektriske biler er der en tendens til, at man får meget udstyr, som det i dagligdagen viser sig, at man ikke bruger så meget. I MG5 er udstyrsniveauet i orden med nøglefri betjening, klimaanlæg, navigation og 360 grader kamera som standard i Luxury udgaven, der i øvrigt er steget beskedne 5000 kroner i pris siden introduktionen i foråret.

 

305.000 kroner er stadig en attraktiv pris, som dog ikke er opnået uden nogle omend ret få kompromiser. Ratvarme er vigtigt i en elbil, men kan i sagens natur klares med et par handsker, hvilket er nødvendigt – for det har MG5 ikke. Den har heller ikke elektrisk bagklap eller head-up display, men det er der nu generelt ikke mange andre biler, der har i den prisklasse.

 

Oplad løbehjulet til ”last mile”

Til gengæld er 17” alufælge standard, det samme er LED forlys, der selv styrer op- og nedblændingen, foldbare sidespejle, sædevarme og et herligt kørehjælpemiddel i form af Auto Hold, så man ikke behøver sidde med foden på bremsen, når man holder for rødt lys. Og har man elektriske instrumenter med, fx et løbehjul til “the last mile”, kan det oplades undervejs, men indrømmet, det tærer på strømmen.

 

Også regn-sensor, automatisk nedblændeligt bakspejl og elektrisk indstilleligt førersæde er med på udstyrslisten. Det samme er den fulde pakke af kørehjælpemidler, styret bl.a. via en 10,25” skærm i midterkonsollen. Hvad få kan hamle op med, er den unikke garanti, der tangerer garantien på KIA biler, som også importeres af Nellemann koncernen. 7 år eller 160.000 kilometer er fortsat i særklasse - og garantien dækker også batteriet.

 

Sidst, men ikke mindst: Når MG5 skal oplades, sker det fra midten på bilens front. Det er en praktisk detalje, man hurtigt lærer at sætte pris på, når man kører elbil og iblandt kæmper for at få kablerne til at nå ladestanderen.


Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Elektrisk familiecruiser til fornuftspris >>>

First on-board test: MG5 Electric

MG5 Electric er den første mellemstore fuldt elektriske stationcar. Den byder på flere unikke løsninger, god plads og en velafstemt undervogn. Tag med på vores første køretur i den nye bil. Fuld HD.


 


Model:

MG5 Electric Luxury

Listepris:

Kr. 304.995

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor. 115 kW (156 hk), 280 Nm. FWD. 61,1 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ el-forbrug/ rækkevidde (WLTP):

8,3 sek./ 185 km/t/ 179 Wh/km. 380 km.

Længde:

4,60 m.

Bagagerum:

479-1367 liter

Værd at bemærke: 215/50-17 hjul. alufælge. LED forlygter. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Sædevarme, 10,25” touchscreen. 360 grader kamera. Navigation. 11 kW AC-opladning. 87 kW DC-opladning. 7 års garanti.

Link til importøren




Den enkle betjening er både elegant og funktionel.


Tagbøjlerne er parat til at klare den bagage, der ikke kan være i kabinen.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt