- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Lexus NX 450h+

Plug-in hybrid Executive 4X4


Multifunktionel luksus SUV til spotpris


Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det myldrer med nyheder fra Toyota koncernen for tiden. Især i Danmark foregår der meget, og i vores regi handler det også om at præsentere modelpaletten fra luksusmærket, Lexus, der blev relanceret i Danmark sidste efterår. Og dér kommer man ikke uden om NX 450h+. En ægte plug-in hybrid, yderst luksuøs og attraktivt prissat ved hjælp af danske afgiftsrabatter.

 

Det var vores første møde med NX plug-in’en. Og alligevel ikke. For drivlinen er i det store hele identisk med den, vi ved flere lejligheder tidligere har prøvet i søstermodellen, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Dvs. en systemeffekt i Lexus'en på 309 hestekræfter baseret på en 185-hestes Atkinson Cycle benzinmotor på 185 hk, en parallelt monteret permanent magnet synkron elmotor på 182 hk samt en induktionsmotor på baghjulene på 54 hestekræfter. Det hele styret via en eCVT gearkasse.



Luksus koster tid og energi

Fartpræstationerne er i princippet også identiske. Dog vil RAV4 vinde sprintracet mellem lyskrydsene, fordi den ikke i same grad som 450h+ er spækket med udstyr som har et primært mål: at sikre det høje luksuøse niveau, som enhver Lexus skal befinde sig på for overhovedet at give mening. Og så er Lexus 450h+ også en smule større end RAV4, hvilket bl.a. kan ses i fórm af en større bagagekapacitet.


Der kan oplades med 6,6 kW vekselstrøm.


Hvad angår energiforbruget er det egentlig også det samme. 75 km elektrisk rækkevidde i Toyota’en og 70-74 km i Lexus’en. Begrundelsen for forskellen er den samme, som hvad forskellen mellem fartpræstationerne angik. Og hvad angik benzinforbruget, når 18,1 kWh litium-ion batteriet ikke stod for fremdriften alene, kunne vi ikke konstatere nogen forskel – omkring 15,5 km/l på benzin. Et rigtig pænt tal, i øvrigt, som skyldes at Atkinson Cycle motoren er ideel som en del af den selvopladende hybrid, der er tale om, når der ikke strømniveauet på batteriet ikke sænkes. Toyota har ikke for ingenting 25 års erfaring med selvopladende hybridbiler.

 

600.000 kroner

Med afgiftsrabat koster den billigste 450h+ knap 600.000 kroner og den prøvekørte Executive udgave små 60.000 kroner mere. Men fælles for de to varianter er det delikate interiør og det markant anderledes udvendige design, sammenlignet med RAV4.


 


Sjovt nok var bilen udrustet med 18” fælge, selvom større hjul også er en option. De var påmonteret 235 mm brede 60 procent lavprofildæk, som i teorien skulle give en blødere affjedring. Men i praksis er forskellen næppe stor. Måske fordi hjulene trods alt skal bære rundt på over 2 tons – det er omkring 100 kg mere end en RAV4. Frihøjden er også en halv cm lavere end hos Toyota varianten, hvilket kan forklare den stadig lidt spændstige vejkontakt.

 

Harmoni

Ikke desto mindre er affjedringen i harmoni med bilens formåen, og den håndterer udmærket en kraftig acceleration, som virkelig bliver meget direkte pga. firehjulstrækket, hvor 100 km/t kan nås på 6,3 sekunder. I øvrigt er topfarten 200 km/t.



NX 450h+ er yderst velindrettet med god kabineplads og tilsvarende god bagagerumsplads. Man må hægte en 1500 kg anhænger bagpå, og vil man have temperaturen i kabinen tilpasset inden kørslen, kan man via en Lexus app hvor som helst igangsætte og programmere varmepumpen, der også er den primære varmekilde under kørslen. I kraft af frihøjden på 18,5 cm og elmotoren på baghjulene er fremkommeligheden også fortræffelig. Den er ingen off-roader, men lettere terræn kan man godt forcere.

Executive udstyret

Executive udstyret omfatter Mark Levinson premium lydanlæg med 10 højtalere, 2-zone klimaanlæg med fugtighedskontrol, 8-vejs justerbare forsæder, Fuld LED lys og bakkamera såvel som 360 grader kamera, der kan se helt tæt på bilen. Der er varme i lædersæderne både for og bag, og forsæderne er også ventilerbare. Ratvarme er standard ligesom nøglefri betjening, navigation, elektrisk bagklap og meget andet.

 

Men head-up display er ikke standard. Det var monteret i testbilen og tilkøbes for 15.000 kroner og omfatter da også fjernlysassistent og såkaldte Quad LED forlygter, som er en slags segmentinddelt forlygter. Virkningen er fremragende.

 

Sidst men i disse tider især måske ikke mindst kan 3-års fabriksgarantien frem til 10 år fra første indregistreringsdato udvides med 1 år pr. år ved simpelthen at lade bilen tjekke på et autoriseret Lexus værksted en gang om året. Kører man meget, skal man dog lige være klar over at der er en kilometerbegrænsning på 160.000.

Hattehylden er meget let og kan foldes væk, når man ikke har behov for den.

Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus NX 450h+ First World Test >>>

On-Board videotest: Lexus NX450+ Executive

Vi har tidligere prøvekørt plug-in hybrid udgaven af Lexus NX i top-udgaven med adaptiv affjedring. Executive udgaven er mere moderat udstyret og har en konventionel affjedring. Vi har prøvet på ujævne grusveje hvad forskellen egentlig er. Fuld HD.





Model:

Lexus NX 450h+ Plug-in hybrid Executive 4X4

Listepris:

Kr. 655.500

Motor og transmission:

4 cyl 2,5 l. benzinmotor. 185 hk, 227 Nm/3200-3700 omdr./min. El-motor for, 182 hk, 270 Nm. El-motor bag: 54 hk. System: 309 hk. 18,1 kWh 355 V litiumion batteri. e-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

6,3 sek./ 200 km/t/ 90,9-111 km/l/ 20-25 g/km. 70-74 km.

Længde:

4,66 m.

Bagagerum:

545-1436 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 17” letmetal fælge. 205/50-17. Fuld LED forlygter. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat.


Link til importøren



En elegant detalje - når man skal åbne dørene indefra trykker man på det lyse greb midt i billedet, så åbnes døren elektrisk og man skubber den blot op i smme retning som man trykker. Når man lige har vænnet sig til det, giver det rigtig god mening.


Der er rigtig god plads på bagsædet bl.a. fordi man ikke har en kardantunnel i bilen men blot en lav kanal, der forbinder teknikken fortil med teknikke bagtil.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt