| Ford Mustang er amerikansk, 
							meget amerikansk, faktisk så amerikansk, at den er 
							skabt med en noget anderledes tilgang til power end 
							vi europæere er vant til. For i USA er der 
							fartgrænser overalt. Dér betyder acceleration det 
							hele, og når man så udvikler en GT-version af den 
							fuldt elektriske Mustang Mach E med op til 487 
							hestekræfter (358 kW), kan den godt nok køre 
							hurtigt, men accelerationen er alt, hvad det drejer 
							sig om. 
 
							 
 Den havde vi ikke lige tygget 
							i os, da vi tidligt i testforløbet havde anledning 
							til at køre nogle omgange på FDM Sjællandsringen. 
							Normalt kan en så powerfuld bil nå omkring 200 km/t 
							for enden af banens korte langside, også selvom man 
							bremser tidligt som konsekvens af ikke eksisterende 
							afkørsels område. Men Mach-E GT nåede ikke meget 
							over 150 km/t, som den så til gengæld nåede i en 
							fart.   0-150 km/t på meget kort 
							tid Faktisk kan man nå 100 km/t 
							på blot 3,7 sekunder. Det passer meget godt i 
							virkeligheden, og få sekunder senere er man så oppe 
							omkring de 150 km/t. Siden tillod langsiden ikke 
							meget højere fart, selvom bilen officielt kan køre 
							200 km/t – for accelerationen går simpelthen i stå. 
							Man kan nemlig alene opnå 5 sekunders fuld 
							acceleration og kun fire gange i træk – derpå skal 
							man vente 15 sekunder, før den er klar igen. Derved 
							skånes batteriet bedst muligt, oplyser man hos Ford.   Efter nærmere eftertanke 
							giver det jo egentlig god mening. I Danmark må man 
							heller ikke køre meget hurtigere end i USA, og 
							ligeud på en motorvej er ofte kedsommeligt, uanset 
							hvor megen effekt, man har til sin rådighed. Så 
							handler det om dragrace ned ad tilkørselsrampen til 
							motorvejen, da rammer Mach-E GT plet.   500 km officiel rækkevidde Og derpå vil man kunne 
							tilbagelægge 500 kilometer på et fuldt batteri (WLTP 
							tal, i praksis ofte noget kortere – også uden 
							dragrace). Gennem kurverne bærer den hurtige 
							elektriske Mustang præg af den store vægt, for man 
							slæber rundt på 2273 kg. Så måske er det meget godt, 
							at der økonomiseres med kræfterne. Og det er bestemt 
							også godt, at GT-modellen er udrustet med en 
							MagneRide automatisk justerbar undervogn, for den 
							kompenserer så godt den nu kan for 
							power-belastningen på de fire trækkende hjul såvel 
							som den uundgåelige krængning.   Ford Mustang GT er med andre 
							ord ingen sportsvogn. Den er en kraftfuld 
							amerikaner-SUV, 1,62 meter høj, dog med en beskeden 
							frihøjde på 14,5 cm, og så har den altså også et 
							stort batteri på 99 kWh, i den prøvekørte version, 
							som grundliggende er placeret i vognbunden, men med 
							en del vægt også under bagsædet.   Kolossalt drejningsmoment Dens mange kræfter udtrykkes 
							også gennem det kolossale drejningsmoment. Bilens to 
							elmotorer producerer tilsammen 860 Nm – hvilket i 
							øvrigt er 15 procent mere ned sportsvognen, Ford GT. 
							Det store drejningsmoment leveres efter et halvt 
							sekund, hvilket opleves som en anelse tøven, inden 
							de fire hjul griber fast i asfalten. Derved undgår 
							man en ubehagelig start, som ellers let ville kunne 
							tage kontrollen fra den urutinerede fører.   Ford Mustang Mach-E kan også 
							betegnes som et gedigent stykke legetøj. Man kan fx 
							vælge mellem forskellige køreindstillinger, hvor 
							alene betegnelserne ”dømmer leg”. Active, Whisper, 
							Untamed og Untamed Plus – navnene siger næsten sig 
							selv. 
 
							   
							   
							 
 Omfattende udstyr Udstyret omfatter bl.a. en 
							100 liter frunk up-front, 245/45-20 hjul, 385 mm 
							Brembo bremser, performance sportssæder iklædt 
							ruskind, et skræddersyet B&O anlæg med 10 højtalere, 
							350 grader kamera og håndfri bagklap.  Med til forståelsen af Fords køremaskine hører også, at 
							den kan lynlades med 150 kW, så man kan opnå fra 10 
							til 80 procent af batterikapaciteten på 45 minutter 
							og indenfor samme interval få 97 kilometers kørsel 
							på bare 10 minutter. Så skal der blot opstilles 
							lynladere for hver 400 km på Route 66 – så er man 
							parat til turen på tværs af det store land, eller 
							det, der ligner under hjemlige breddegrader. 
  
 
  |