- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Dacia Jogger TCe 110 7

sæder Extreme


Ekstreme pladsforhold til ekstrem lav pris


Af Søren Clauding – november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan godt være, at Dacia har ambitioner om at udskille mærket i forhold til Renault, så Dacia opfattes som ”sin egen”. Det er der heller ikke noget galt i. Fra at være Renaults billigbil skal Dacia fremover være ensbetydende med ”meget værdi for pengene” (læs mere derom hér >>>). Det ændrer imidlertid ikke på, at vores første møde med Dacia Jogger vidnede om ret meget Renault – men også ret meget værdi for pengene og ikke mindst ret meget plads for pengene.

 

Ekstremt meget plads faktisk, så den prøvekørte bil levede helt op til Extreme-betegnelsen, som dog alene handlede om den aktuelle version. Og endnu var den ikke iklædt Dacias nye designudtryk, men det kommer jo nok. Det os egentlig også lige meget, om den læner sig op ad Renault, for sandt at sige er der i hvert fald ikke en eneste Renault, vi kan få øje på, der ser ud som Dacia Jogger. Med eller uden nyt design. Og et faktum er det, at man hele tiden har fået rigtig meget basal bil-værdi for pengene. Uanset hvad den måtte læne sig op ad.



Fordel for alle

Men ret skal være ret. Dacia har udviklet sig og naturligt nok benytter man sig af Renault tilhørsforholdet, som jo så igen benytter sig af fordelene ved at være en del af Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen. Det har Renault fordel af, det har Dacia fordel af og det har kunderne også.

 

Dacia Jogger går i fodsporene på Dacia Lodgy, som også var en stor, rummelig familiebil med op til 7 siddepladser. Den store forskel er, at Jogger både er meget bedre og langt mere moderne. Alligevel koster den allerbilligste Jogger kun 195.000 kroner, og den prøvekørte ”Extreme” version med 7 sæder er krøbet op på den ekstreme pris af 225.000 kroner, men så er det siden også næsten umuligt at bruge flere penge på bilen.



Let og langt på literen

Selv ikke når den skal tankes er det særlig dyrt. Vi kørte nogle hundrede kilometer på tværs af Danmark, en stor del på motorvejene og endte derfor på omkring 15 km/l. Det officielle tal er 17,5 km/l og det skal såmænd nok kunne nås i praksis, hvis man vil.

 

Vi havde dog ikke fyldt bilen op, og det havde måske gjort en forskel, men det gælder jo alle biler: Jo tungere, jo mere energi forbruges. Husk det, jer der måtte overveje en elbil… Uden last vejer en Jogger kun 1176 kg, det er mere end en halv ton mindre end en elektrisk eller for den sags skyld elektrificeret bil typisk vejer.

 

Og når syntetisk benzin så måtte være en option også i Danmark, kan man også køre med ekstra god samvittighed, for der ligger heller ikke en CO2 tung produktionsproces bag udviklingen og produktionen af en Jogger (gætter vi på, for bilen er ikke et voldsomt kompliceret og avanceret stykke mekanik).


 


Ingen elbil når den

I øvrigt er det stort set umuligt at få en elbil til en Jogger-pris og i Jogger størrelse. Den er 4,55 meter lang og den prøvekørte model havde 7 sæder (den billigste dog blot 5). Der skal dog en vis atletisk smidighed til at bevæge sig ind og ud på 3. sæderække og bag den disponerer man over plads til to stykker håndbagage, som var bilen et fly.

 

Men i samme øjeblik blot det ene af de syv sæder benyttes til andet end at sidde på, øges bagagekapaciteten voldsomt, og er de fem bageste alle ude af bilen, har man over 1,8 kubikmeter bagageplads. Det er ret fint.



Motor med velkendte aner

I maskinrummet ligger en Dacia motor, som er identisk med en 3-cylindret 1-liters Renault turbobenzinmotor, der præsterer op til 110 hestekræfter. Den knurrer lidt, når man accelererer, men at man hører den knurren, har nok mest med en beskeden lydisolering at gøre. Sådan spares der vægt og penge. Og så skal man selv skifte gear, 7 trin har man til rådighed.

 

Jogger er ikke mindre end 1,67 meter høj og den har en frihøjde på 20 cm. Den er imidlertid ingen SUV, dertil har Dacia jo Duster. Derimod en den en reel multibil, der heldigvis er et begreb, den holder liv i, den må trække 1200 kg, men fremfor alt: Den kører udmærket.



Komfortabel og udstyrsrig

Den kører ikke enestående, men den er rimelig komfortabel, stabil og sidevindsfølsomheden er forbavsende ringe. Extreme-versionen har både klimaanlæg, nøglefri betjening, elektriske sideruder for og bag, sædevarme i forsæderne, flyborde på forsædernes ryglæn, Isofix på to af bagsæderne og fartpilot – dog ikke adaptiv. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen.

 

Bagtil har den p-sensorer og minsandten om ikke en pæn, klar 8” berøringsskærm har fundet vej op på instrumentbordet. Og bortset fra nogle få af knapperne er der intet, der ligner en Renault. Dacia Jogger er en bil for dem, for hvem statussymboler intet betyder, hvor det er funktion, praktik og grundlæggende livskvalitet, der tæller. Grim er den da heller ikke. Men den er jo også en Dacia. Heldigvis.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>
On-board video test: Dacia Jogger
Dacia Jogger er med plads til 7 personer temmelig rummelig, den er også yderst fornuftigt prissat. Men hvordan kører den? Fuld HD.




Model:

Dacia Jogger TCe 110 7 sæder Extreme

Listepris:

Kr. 224.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,0 l. turbo benzinmotor. 110 hk. 200 Nm v. 2900-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,2 sek./ 183 km/t/ 17,5 km/l/ 127-130 g/km.

Længde:

4,55 m.

Bagagerum:

160-565-1819 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 205/60-16 dæk. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fartpilot og fartbegrænser. Sædevarme. 8” touch screen. El-sideruder for og bag. Flyborde ved 2. sæderække. P-sensorer bag. 2 x Isofix på 2. sæderække.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt