- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid 225 hk Performance Line


Designet tæller mest - men resten er også OK


Af Søren Clauding – august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DS er et Pariser bilmærke, et eksklusivt et. Haute Couture på fire hjul og i et design, der er unikt. For i ”byernes by” ved man godt, hvad design betyder. Det tæller mere end resten af bilen, men det kan det også udmærket gøre, for resten er også OK.

 

Når Pariser-mode bliver afgiftsbegunstiget, behøver det ikke være så kostbart at være velklædt. 420.000 kroner er prisen for plug-in hybrid versionen af den nye DS4 med Performance Line look. 390.000 kroner skal man af med, hvis der skal spares på detaljerne, men det giver ligesom ikke mening, når man alligevel er i gang med at spendere.

 

Fra havgus til sommersol

DS 4 E-Tense er elegant. Også når den køres ud af havgusen og ses i sommersolen. Tilfældet ville nemlig, at da vi første gang prøvede den nye kompaktbil fra Stellantis gruppens eksklusiv-mærke, var det ret diset, da bilen skulle fotograferes på kanten af Kattegat. Dér tog den sig forbavsende godt ud, men det gør den så også, når den iklædes en iøjefaldende kobberbeklædning, der understøtter det aggressive look.

 

Klædedragten er på én gang silkeblød og skarp. Det er kontraster, der også emotionelt understøttes af fx detaljer som et panel i karbon-fiber look bygget ind i den nederste del af rattet. En dramatisk tilgang til selv de allermindste finesser som kegleformede ventilationsdyser, der i praksis inkluderer et rensningssystem, som rengør luften udefra – for man kan jo ikke have, at Pariser-moden, som bilens passagerer er iført, snavses til. Ved samme lejlighed undgår man så også, at udsætte sine lunger for uheldige luftarter og andet snavs. Det er en win-win situation, at køre i en sådan bil.



Active Scan Suspension

Det er det i mere end den ene forstand. For når nu bil, farve og udstyr er på plads, er det jo om end sekundært men dog ikke uvigtigt, at sæderne er indpakket i sort Alcantara, og at ruderne er akustisk støjdæmpende, så uvigtig udefra kommende støj ikke forstyrrer kørselskomforten. Og den er så garanteret, hvis man vil, ved hjælp af Active Scan Suspension, hvor støddæmpernes dæmpning justeres individuelt som reaktion på hvad et kamera i forruden ser.

 

Kameraet registrerer kørselsforholdene foran bilen, analyserer og tilpasser siden støddæmperne, så de affjedrer bilen optimalt, når et hjul fx rammer et kloakdæksel eller et hul i asfalten. Da strammes affjedringen op, umiddelbart inden forhindringen passeres, først på det forreste af hjulene og siden på det bageste, hvis der er udsigt til at begge hjul får opgaven. Det virker fortræffeligt, men kun i komfortindstillingen.



Det giver god mening, for skulle systemet også blande sig i de andre køreindstillinger, ville det med stor sandsynlighed iblandt se forkert, og da er det bedre, at det først foretager en justering, når affjedringen selv mærker, at der er brug for det.

 

Gode sikkerhedshjælpemidler

Bag det dragende design med tilhørende påklædning er bilens mange sikkerhedshjælpemidler en klar fordel. Hastighedsbegrænsning foranlediget af skiltegenkendelse er en sikkerhedsfordel, i hvert fald når systemet fungerer efter bogen. Det gør det for det meste, men inter er perfekt, selv ikke i en DS.

 

Bag rattet er den adaptive fartpilot uvurderlig, side om side med 180 graders bakkamera, p-sensorer for og bag samt bekvemlighedsfordele som sæde- og ratvarme. Kun savner man køl i sæderne.

 

Velkendt elektrisk teknik

Og når det nu er en bil og ikke indholdet i en blød gavepakke, kommer man ikke uden om basis-teknikken. Men den er velkendt fra det tidligere PSA: en 4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor, der yder op til 180 hestekræfter samt en 110 hestes permanent magnet synkron elmotor. De to tilsammen leverer op til 225 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm.



Kræfterne underbygger det elegante i køreoplevelsen, fordi de leveres betænksomt og direkte. De 300 kg som plug-in udgaven er tungere end hvis drivlinen var mere konventionel, underbygger kørselskomforten, så længe man ikke vil hurtigt gennem kurverne. Det sætter i hvert fald affjedringen på prøve, hvis man forsøger, men parisisk elegance handler kun om fart, når man deltager i Formel E verdensmesterskabet.

 

Præstationer på vejen

Man må sætte en anhænger på 1400 kg bagpå, men det vil næppe klæde den, sådan visuelt. Uden den nås 100 km/t på 7,7 sekunder, men egentlig er kræfterne mest beregnet til sikkert at foretage overhalinger med civiliseret fart. Om den kan køre 225 km/t ved vi ikke, for vi har ikke prøvet det, men det påstås der.

 

62 kilometer på elektricitet alene er nok også lige i overkanten af forvente, men det er det officielle WLTP tal, og batteriet på 12,5 kWh kan lades med en hastighed på 7,4 kW. Det officielle forbrugstal er 83,3 km/l, men så skal man køre og oplade som testproceduren – det er der nok ikke mange der gør.

 

 På benzin alene er forbruget større end for mange selvopladende hybrider. Vi har ikke et præcist tal, men mon ikke det i praksis ligger på omkring 15 km/l, som tilfældet er for Citroën C5 Aircross, måske endda bedre på grund af et lidt mindre batteri og en lavere frihøjde.


Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Det gnistre i mellemklassen for premiumbiler >>>

On-board test video: DS 4 E-Tense PHEV

Plug-in hybrid versionen af den nye DS 4 E-Tense har en systemeffekt på 225 hestekræfter - men det handler ikke om "performance" og fart. Fuld HD.





Model:

DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid 225 hk 8EAT Performace-Line Pack

Listepris

Kr. 420.000

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 ltr turbo benzin. 180 hk, 300 Nm/3000 omdr./min. El-motor: 110 hk. System: 225 hk, 360 Nm. 8 trins A/T. 12,4 kWh litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP). Elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,7 sek./ 225 km/t. 83,3 km/l. 27 g C02. 62 km.

Længde:

4,40 meter

Frihøjde: 18,8 cm

Bagagerum:

390-1190 liter

Værd at bemærke:

Active Scan Suspension. 19" alufælge. 205/55-19 dæk. P-sensorer bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. 10” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. El-bagklap.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt