- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota C-HR 2,0 Hybrid GR Sport

Gazoo Racing til hverdagsbrug


Af Søren Clauding – december 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gazoo Racing er det brand, hvorunder Toyota deltager i motorsport. Men det er så småt også blevet en etiket, man sætter på biler med et særligt sportsligt udtryk og da typisk i kombination med ordet ”Sport”. Toyota kunne for den sags skyld have kaldt det GR-Line el.lign., som visse af kollegerne gør. Toyota C-HR er også lanceret i en GR Sport version, men hvad betyder Gazoo egentlig?

 

Ikke overraskende udspringer ordet af det japanske sprog. Verdens største bilmærke er som bekendt japansk, om end de er repræsenteret stort set overalt på jordkloden også med produktionsanlæg fx i Nordfrankrig.

 

Gazo betyder billede

Gazoo kommer egentlig af ordet ”gazo”, som betyder billede. Toyota tog ordet i brug, da de for snart 25 år siden etablerede et website for salg af brugte biler. Det var nyt dengang at præsentere billeder af bilerne, men det kunne man på det nye site og det blev derfor kaldt gazoo.com (som i øvrigt stadig eksisterer), baseret på den engelsksprogede stavning af ordet gazo.



Siden tog anvendelsen af ordet en drejning, da det kom til at udtrykke den portefølje af unikke biler, som Toyota står for, i overført betydning parkeret i en garage. Internt i Toyota fik ordet Gazoo samme betydning som ordet garage (som ellers på japansk hedder noget i retning af ”gareji”). På dansk er en garage typisk et sted, hvor man har sin bil parkeret under tag, men internationalt er det også et sted, hvor biler repareres og forbedres, det vi på dansk ville kalde et værksted.

 

Toyota kombinerede siden de to betydninger, altså billede og garage, ud fra filosofien om at det endelige mål for enhver garage var, at skabe bedre biler. Og derfra var vejen ikke lang til at kombinere det med Racing, når det handlede om motorsport.

 

Tilbage til GR Sport og C-HR…

C-HR modellen er designmæssigt klart den mest sportslige af Toyotas Hybrid personbiler. Når vi igen har sat fokus på den, var det mest for at undersøge, hvordan en sådan bil fungerer i hverdagen. Allerede i fjor havde vi anledning til at prøve den samme bil, (men uden GR Sport prædikatet med tilhørende look herunder 19” hjul), ved høj fart på en tysk autobahn. Motoren var identisk og testrapporten kan læses hér >>>.

 

Ved højfartstesten viste affjedringen sig fuldt i stand til at håndtere hastighed og kræfter. Drivlinens unikke karakter fungerer godt sammen med bilen og passer også udmærket til den sportslige oplevelse.



Vellykket kompromis

C-HR GR Sport er ingen racerbil, trods GR-navnet, men visuelt underbygges oplevelsen. De større 19” hjul med 225/45-19 dæk og reduceret affjedring i dæksiderne giver naturligt nok en direkte tilbagemelding fra kørebanens mindre ujævnheder, som er tydelig, når bilen køres på almindelige ujævne danske landeveje (se on-board videoen). Men affjedringen er god til at håndtere de støre ujævnheder, som indebærer at bilen ikke er ukomfortabel.

 

Derved har man opnået et vellykket kompromis mellem sport og hverdagsbrug, hvilket var den grundliggende indgangsvinkel til testen. Det er fortsat ret unikt, at kunne opnå en benzinøkonomi på 19,2 km/l, som oven i købet kan blive bedre, hvis man ikke er alt for aggressiv med speederfoden – samtidig med at man disponerer over 184 hestekræfter og det store elektriske drejningsmoment, som supplerer Atkinson Cycle benzinmotorens 190 Nm med yderligere 202 Nm. Det er foruden benzinøkonomien en central grund til at man fx kan nå 100 km/t på blot 8,2 sekunder.



Hurtig og præcis speederrespons

Toyota anvender en permanent magnet synkron elmotor i hybriddrivlinen. Den er ultrahurtig og derved får man en meget hurtig og præcis respons på speederbevægelsen, som en benzinmotor normalt ikke kan mønstre. Det er også med til at underbygge den sportslige køreoplevelse.

 

GR Sport versionen leverer, foruden de sportslige designelementer, også de nævnte 19” hjul, GR Sport Alcantara sportssæder og tilhørende rat, begge dele med røde syninger. Og generelt er den yderst veludrustet med Fuld LED forlys inklusiv kurvelys, en 8” berøringsskærm, dog uden navigation, 2-zone klimaanlæg med nano-e Ion generator (der renser luften i kabinen og fjerner fugt), adaptiv fartpilot, bakkamera, elruder for og bag, nøglefri betjening, Toyota Safety Sense sikkerhedssystemet med nødbremse, der også registrerer fodgængere og cyklister, rear cross traffic allert og ikke mindst 3 års garanti, der nu kan forlænges helt op til over 10 år (læs om den nye garanti ordning hér >>>).




Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board Videotest: Toyota C-HR GR Sport Toyota C-HR GR Sport er ingen racerbil men sportslig endda. Hvordan er den på en almindelig dansk landevej med 19" hjul. Se videoen og oplev om den kan bruges i hverdagen. Fuld HD.



Model: Toyota C-HR 2,0 Hybrid GR Sport
Listepris: Kr. 404.890
Motor og transmission: 4 cyl. 2,0 ltr. benzinmotor. 153 hk, 190 Nm. Elmotor, 109 hk. 202 Nm. System effekt: 184 hk. e-CVT aut. gear.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 8,2 sek./ 180 km/t./ 19,2 km/l./ 119 g/km.
Længde: 4,40 m
Bagagerum: 358-1600 liter VDA
Værd at bemærke: ABS. EBD. ESC. 19” alufælge. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sportssæder i dellæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. p-sensorer for og bag. Bakkamera. 8” berøringsskærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti + 7 år ekstra ved overholdelse af årlige Toyota serviceeftersyn.

Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt