Det er et velkendt fænomen,
at bilfabrikkerne samarbejder, tit endda på kryds og
tværs. Det skyldes ofte, at den ene fabrik er bedre
til den ene, mens den anden er bedre til det andet.
Det giver god mening, for både kunder og producenter
sparer penge, og fabrikkerne er gode til at bibringe
modellerne deres egen identitet. Det gælder også den
nye Suzuki Swace Hybrid.
Den nye C-segment stationcar
fra Suzuki er nemlig udviklet af Toyota. I bund og
grund er den en Toyota Corolla Stationcar, som dog
alligevel har opnået sit eget udtryk, når der står
Swace på bagklappen og andre steder på bilen. Om det
også gælder den modsatte vej, skal vi lade være
usagt, for Suzukis bidrag til den strategiske
samarbejdsaftale, som de to fabrikker etablerede
tilbage i 2018, er mest at finde på de asiatiske
markeder, og dér må undertegnede med skam melde, at
jeg ikke har min daglige gang.
Miljørigtig hybrid motor
Men at det er Toyota, der
leverer varen i Europa, giver også god mening, for
på vore breddegrader betyder det der med
miljøskånende kørsel rigtig meget, og det er et
tema, Toyota har haft direkte fokus på i det meste
af 25 år. Toyota er ”verdensmestre” i
hybridteknologi, og i et samfund, hvor
infrastrukturen endnu ikke er i stand til at gøre
fuld elektrisk drift til en reel mulighed for mange
mennesker i deres praktiske hverdag, er
selvopladende hybridbiler det mest tilgængelige
miljø-alternativ.
Den motor, der ligger i
Suzuki Swace, er da også den mest miljørigtige af
Toyotas aktuelle hybrid-tilbud: En 122-hestes
drivline, der består af en 4-cylindret 1,8 liters
98-hestes Atkinson Cycle benzinmotor på 98
hestekræfter samt en 72-hestes 163 Nm elmotor, hvis
samspil styres gennem en e-CVT automatgearkasse.
WLTP forbrugstallet er 22,2 km/l og man kan ved
bykørsel køre op til 80 procent af tiden på
elektricitet alene.

Forskellene er der
Swace Hybrid er en
stationcar, dvs. en søsterbil til Corolla Touring
Sports, som vi prøvekørte for to år siden.
Forskellighederne er ikke mange, men visuelt er der
en forbavsende stor forskel, selvom det er ligeså
forbavsende få linjer, der reelt er ændret. Hatten
af for Suzukis designere.

Udstyret er en måde, hvorpå
de to bilmodeller adskilles fra hinanden, og derfor
kan de ikke sammenlignes direkte. I skrivende stund
kan man imidlertid købe den prøvekørte Swace med
Exclusive udstyr, der i store træk svarer til Toyota
Corolla med H3 udstyr, for 20.000 kroner mindre. Men
det er vigtigt at nærlæse udstyrslisterne og lade
ens personlige præferencer afgøre valget. Det er dog
bemærkelsesværdigt, at Bi-LED lys er standard i en
Swace, og at begge mærker har 3 års garanti.
Gode køreegenskaber
For undertegnedes vedkommende
var mødet med Swace også en kærkommen anledning til
at fornemme bilen med de 205/55-16 hjul, som er
standard både hos Suzuki og Toyota, men hvor de i
den prøvekørte Corollaen var erstattet af 17” hjul.
Der er en mærkbar forskel, hvilket on-board videoen
her på siden synliggør – det er ikke forgæves, at
brostenene på Toldboden i København har fået lov at
blive liggende.

Overordnet set er Suzuki Swace den eneste stationcar i
Suzuki modelviften. Den er en glimrende måde at køre
Suzuki på, hvis man har brug for pladsen og især de
kørefærdigheder og det vejgreb, som ikke kan
mønstres af de ellers så populære halvhøje SUV’er.
Swace’n vejer 1478 kg, hvilket er væsentligt mindre
end tilsvarende elbiler eller plug-in hybrider. Det
er med til at give den gode køreegenskaber. En
benzinøkonomi på 22,2 km/l er heller ikke at kimse
af og det de aktuelle købspriser er den et regulært
alternativ til såvel Toyotas tilbud som det,
konkurrenterne kan mønstre.

 |