- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Subaru Outback 2,5i Touring AWD


Ny Subaru Outback sidder lige øjet


Af Søren Clauding – juli 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er meget betegnende, at en af undertegnedes YouTube seere har beskrevet sit forhold til Subaru. Efter at have købt den første for 30 år siden og har haft flere af slagsen er der nu bestilt en ny Outback. Selvfølgelig. Det fortæller meget om, hvor god en bil en Subaru er og det understreges af bilen selv. Den helt og gennemgribende nye Subaru Outback, der netop er lanceret i Danmark, sidder lige i øjet.

 

Outback navnet fortæller en anden del af historien. Det er den dominerende del af Australien, den øde del, som man kun når ud til og igennem, hvis man kan stole hundrede procent på sit køretøj og det i sagens natur er egnet til en sådan rejse. Subaru selv er yderst beskeden. De kalder blot deres nye Outback og forgængerne også, for den sags skyld, for crossover. Undertegnedes går all-in og betegner den som en ægte SUV. Men indrømmet, Subaru har en endnu mere SUV’et SUV, nemlig Forester.

 

Den er en SUV, basta!

Ikke desto mindre: En bil med 21,3 cm frihøjde og permanent, oven i købet symmetrisk firehjulstræk, er en SUV. Flere andre kalder deres crossovere for SUV’er, uden at de egentlig er det. Det kan lyde som en ligegyldig kamp om betegnelser, men det genspejler også tilgangen til produkterne. Subaru er beskeden, selvom de er klædt på til at kunne være det modsatte, hvis de ville.

 

Men det vil de ikke, for så ville de måske være tvunget til at forlade deres principper. Fx er den nye Subaru Outback ikke elektrificeret. Den er udstyret med den seneste udgave af Subarus 2,5 liters boxer benzinmotor, der yder 169 hestekræfter respektive 252 Nm der leveres til underlaget via en ”Lineartronic CVT” gearkasse, der også kan skifte i trin, og så det permanente, symmetriske firehjulstræk. Det er kræfter nok til at kunne og måtte trække en 2 tons anhænger. Den nye gearkasse har en friktion, der er reduceret med 22 procent ift. forgængeren. Det giver både et mere umærkeligt skifteforløb og belaster benzinøkonomien mindre.


 


Benzinøkonomien er bedre end WLTP

Minus’et er umiddelbart benzinøkonomien. WLTP siger 11,6 km/l, men WLTP målemetoden tilgodeser næppe Subarus transmissionsform, for i praksis kørte undertegnede 13,2 km/l over 500 km i testperioden, og der blev ikke kørt udpræget økonomisk. Det er bedre end de meget opreklamerede og samfundsunderstøttede plug-in hybrider (med enkelte undtagelser) typisk kan opnå, når de løber tør for strøm. Og de har hverken de samme trækmuligheder, permanent firehjulstræk eller de samme kørefærdigheder, for det er en anden af den nye Outbacks meget stærke sider: Den kører meget, meget godt.

 

Subaru har opnået et optimalt samspil mellem tilgivende affjedring, bilens køreklare vægt på 1664 kg og stabilitet, både i sving og ved hurtig landevejs- og motorvejskørsel. Det har man opnået gennem den traditionelt lavt placerede flade boxer-motor, som holder tyngdepunktet lavt, især over forakslen. Den er kombineret med en endnu bedre virkende multilink baghjulsophængning og det hele er sat sammen over en helt ny platform, Subaru Global Platform, som er dobbelt så vridningsstabil som forgængeren.

Motoroplevelsen omfatter den velkendte dybe boxer-lyd, et lavt vibrationsniveau og stor fleksibilitet. Drivlinen giver en lineær acceleration og træder man speederen kraftigt ned, sker der et gearskifte i trin. Ved moderat acceleration er det CVT-egenskaberne, der kommer til udtryk.

 

Verdens sikreste biler

Oven i det kommer, at Subaru har en erklæret målsætning om at bygge verdens sikreste biler. Det er et begreb, som har stor bredde, for hvordan måler man sikkerhed? Vi kan konstatere, at den er topscorer i alle sikkerhedstests, men nok så vigtigt: Den har en kombination af køreegenskaber og kørehjælpemidler, som understøtter ambitionerne.

 

Den nye Outback har glimrende kurveegenskaber på snart sagt ethvert underlag, den er retningsstabil og sidevindsfølsomhed er nærmest ikke eksisterende – på trods af den store frihøjde. Den er desuden i suveræn god balance. Man kan provokere dens vejbeliggenhed i uhørt grad og den svigter ikke, så længe fysikkens love ikke overskrides. Trods alt. Firehjulstrækket sikrer de samme egenskaber, også når det er vådt eller glat, hvor det er helt åbentlyst, men selv på tør vejr underbygger det den gode balance.

 

Masser af kørehjælpemidler

Kørehjælpemidler har enhver bil nu om dage, i hvert fald i Outback prisklassen (den billigste koster 470.000 kroner og den prøvekørte, som også er den dyreste, er prissat til 560.000 kroner). Subaru har det hele, så meget at det næsten er for meget af det gode, men i en kritisk situation vil man givet vis være glad for det.

 

Fremadrettet er det et hold stereokameraer, der håndterer vejbanepositionering, adaptiv fartpilot osv. Man har fravalgt radar systemer fordi de er mindre præcise. Til gengæld har man placeret vinduesviskerne, så de rengør ruden foran kameraerne. og kameraboksen inkluderer et antidug ”anlæg”, så det er meget sjældent systemet giver op. Desuden er Fuld LED lys standard.

 

Helt nye design

Subaru Outback er også blevet re-designet. Subaru har aldrig vundet design-priser og det gør de heller ikke med den nye Outback, men den er i undertegnedes optik langt pænere end forgængeren. Ikke mindst interiørdesignet er iøjefaldende med en markant 11,6” skærm i midterkonsollen.


 


Den har flere interessante løsninger, fx et trin, så man kan betjene de altid medbragte tagbøjler (som på få sekunder slås ud, når de skal benyttes) og en elektrisk bagklap, som kan aktiveres med en armbevægelse. Elvarme i forruden er fravalgt, formentlig fordi selv mikroskopiske varmetråde forstyrrer udsynet, men der er elvarme i forrudens underkant, så viskerne kan tøs op.

 

Selve bagagerummet på fra 559 til 1750 liter har et helt plant gulv, også når bagsæderne lægges ned. Benpladsen ved bagsæderne er fremragende, men bilen er også 4,87 meter lang (hvilket er 5 cm mere end forgængeren), så det burde den vel ret beset også være.



Alenlang udstyrs-liste

Udstyrs-listen i Touring versionen er alenlang, så lang at man i princippet ikke kan tilkøbe noget som helst, måske lige bortset fra et par ekstra gulvmåtter, et beskyttelsesskjold i stål under motoren, en bilvarmer  o.lign.

 

Et hurtigt udpluk inkluderer 18” alufælge, Harmon Kardon lydanlæg med 11 højtalere, navigation, 10-vejs elektrisk indstilleligt førersæde og 8-vejs elektrisk indstilleligt passagerforsæde, sædevarme både foran og bagi, 2-zone klimaanlæg, der kan stemmestyres om man vil, elektrisk glas/soltag og et multiview kamerasystem, så man kan se hvad der er, hele vejen rundt om bilen.




Andre Subaru prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Den helt nye Subaru Outback

Vi har prøvekørt den helt nye Subaru Outback som designmæssigt er et kolossalt fremskridt og byder på sikker køreoplevelse på premium niveau. Kør med og oplev den. Fuld HD.





Model:

Subaru Outback 2,5i Touring AWD

Listepris:

Kr. 559.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 ltr. Boxer-benzin. 169 hk/5000-5800 omdr./min. 252 Nm/3800 omdr./min. CVT automatgear med 8-trinsskifte. Permanent 4X4.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,2 sekunder/ 198 km/t/ 11,6 km/l/ 193 g/km.

Hjul, for / bag:

225/60-18

Længde:

4,87 m

Frihøjde:

21,3 cm

Bagagerum:

559-1750 liter

Værd at bemærke:

Subaru Eyesight inkl. nødbremse, adaptiv fartpilot, vejbaneassistent osv. 18” alufælge (225-60-18 dæk). Fuld LED. Multijusterbart rat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Sædevarme for og bag. El-indstillelige forsæder. Multiview kamera. Navigation. Elektrisk glas-soltag. El-bagklap.


Link til importøren











Kroge til poser og tasker, smårum til fralægning af genstande, der ikke skal rutche rundt i bagagerummet og greb til at udløse bagsæderyglænene, når de skal foldes ned er gennemtænkte detaljer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt