- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Renault Mégane Sport Tourer E-TECH 160 R.S.Line


Plug-in hybrid på egne præmisser


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plug-in hybridbiler er populære herhjemme, for de er afgiftsbegunstiget og dermed får man næsten pr. definition ret meget luksuøs bil for pengene. Men ligesom alle andre biltyper, er plug-in hybrider ikke bare plug-in hybrider. Der er stor forskel på dem, og der er mange forhold, man skal have viden om, hvis man vil træffe det rigtige valg.

 

Testbilen denne gang er en plug-in hybrid. Det er den elektrificerede udgave af den velkørende Renault Mégane sports-stationcar ”Sport Tourer”, som også findes i en konventionel version med en 160-hestes turbo-benzin motor. Sammenligningen er interessant, for den konventionelle udgave ”TCe 160” med 7-trins EDC automatgear og R.S.Line udstyr er prissat til 299.000 kroner.



Købsprisen er lavere

Den hér prøvekørte såkaldte ”E-TECH” version, som den hedder, fordi den er en Plug-in, også med automatgear og R.S.Line udstyr koster 293.000 kroner. Også den kan levere op til 160 hestekræfter, så egentlig burde valget være let: Ved at købe E-TECH udgaven sparer man 6000 kroner samt yderligere 340 kroner om året i grøn ejerafgift. Men vigtigst er nok, at man kører ikke mindre end 76,9 km/l modsat den konventionelle, der kører 16,9 km/l, begge tal i henhold til de ret realistiske WLTP målinger.

 

Plug-in tallet holder imidlertid alene i praksis, hvis en temmelig stor del af ens kørsel finder sted på elektricitet alene. Og så må man jo ikke glemme, at der også skal betales for elektriciteten, så det er et regnestykke, man selv må gøre op ud fra ens specifikke kørselsmønster. Men hvad nu, hvis man ikke bruger af den medbragte elektricitet, som når batteriet er fuldt skulle række til 50 kilometers elektrisk kørsel (lidt mindre i praksis, afhængig af årstiden). Så kører man på benzin og det kan vel ikke være så galt, for den medbragte benzinmotor i PHEV’en (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) er en 1,6-liters benzinmotor, der præsterer op til 140 hestekræfter.

 

Strømniveau fastholdes til dels

Ja og nej. Udfordringen var i testperioden, at få et helt klart indtryk af benzinforbruget, når der ikke bruges elektricitet. For selvom man teoretisk skulle kunne gemme strøm til senere elektrisk kørsel, når man fx kører ind i en by, så forbruges der af elektriciteten indtil der er cirka 40 procent tilbage på batteriet, og først derefter fastholdes niveauet. Og den energi, der bruges til at fastholde niveauet, varierer med temperaturen.



I praksis kørte vi 14,4 km/l indtil de 40 procent var nået og over de efterfølgende kilometer var et realistisk resultat 13,5 km/l, altså noget under de ca. 16 km/l, som erfaringsmæssigt ville have været et realistisk forbrug i den konventionelle version. Kort sagt: Med god mulighed for at køre meget på elektricitet, er plug-in en god idé. Har man ikke den mulighed, falder den økonomiske gevinst. Men der er også andre forskelle.

 

Alsidigt automatgear

I E-TECH udgaven er automatgearet anderledes. Det spiller nemlig en aktiv rolle i kontrollen af drivlinen. Man kan se det på et skærmbillede under kørslen (se videoen her på siden), hvordan benzinmotoren hhv. producerer strøm til det batteri, der driver elmotoren, sender kræfterne til forhjulene direkte eller slet ingenting laver, fordi man kører på elektricitet alene. Sidstnævnte har topprioritet i en Mégane E-TECH, så den vil køre mest muligt på el. Det sker fx når man har opnået en marchhastighed på måske 80 km/t. Elmotoren leverer op til 66 hestekræfter og det er fuldt tilstrækkeligt til at holde bilen kørende ved den fart. Når man slipper speederen oplades batteriet, og skal man op i fart vil benzinmotoren iblandt træde til.



Det fungerer som i det store hele glimrende og næste umærkeligt. Men vi erfarede, fordi det sneede kraftigt i en lille del af testperioden, at på sne- og isglat vej kan systemet godt klare sin opgave, men som fører er det svært at fornemme eventuelt mistet vejgreb. Løsningen er naturligvis at sætte farten ned, men har man rutine i kørsel i glat fører kan det virke overraskende.

 

Direkte respons

E-TECH automatgearet har som sådan heller ikke det velkendte trinvise skifte, som man oplever med den dobbeltkoblingsgearkasse, der bruges i den konventionelle version. Men der er en mere direkte respons på speederbevægelserne i PHEV’en, især når farten sænkes, fordi der ikke geares ned som i DCT-gearkasse.

 

Generelt er køreoplevelsen i Mégane E-TECH mere komfortabel, især hvad affjedringen angår, godt hjulpet af mervægten på 2-300 kg, afhængig af sammenlignings-version. Det betyder, at PHEV’en ikke opleves så dynamisk. Det er fartpræstationerne da heller ikke til: 0-100 km/t på 9,8 sekunder versus 8,6 sekunder i TCe-versionen. Også topfarten er ret forskellig: 183 km/t vs 205 km/t.

 

Fordi man medbringer batteriet, som i sig selv står for 105 kg af mervægten (det er på 9,8 kWh og 400 Volt), og har placeret det under bagsædet, er tyngdepunktet skudt lidt bagud, det reducerer trykket på forhjulene og påvirker stabiliteten en anelse.

 

Bagageplads og udstyr

Bagagekapaciteten i PHEV’en er pga. batteriet reduceret fra 563 til 447 liter (1543 til 1408 liter med bagsæderyglænet lagt ned) og så skal man også reservere lidt plads til de elkabler, man nu vælger at tage med. Og så er anhængervægten begrænset til 750 kg modsat 1700 kg i TCe’en.

 

R.S. Line udstyret er som navnet siger sportsligt, men inkluderer ikke anderledes køreegenskaber. Det er ikke desto mindre topudstyret i modelserien og omfatter bl.a. 2-zone klimaanlæg, sædevarme, Fuld LED og en del R.S.-styling. R.S. står for Renault Sport. Fartpilot er også standard, men ikke adaptiv. Til gengæld er der en angivelse af afstanden til den forankørende bil, målt i sekunder og skrevet med mikro-tal. Vores forslag: Hold hellere øjnene på kørebanen...




Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Renault Mégane E-TECH PHEV

Vi har prøvet Renaults nye plug-in hybrid på snoede landeveje og beretter om en tankevækkende oplevelse, da sneen væltede ned. Fuld HD.





Model:

Renault Mégane Sport Tourer E-TECH 160 R.S.Line Plug-in Hybrid

Listepris:

Kr. 292.900

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. benzinmotor 140 hk, 144 Nm/3200 omdr./min. El-motor, 66 hk, 200+50 Nm. System: 160 hk. 9,8 kWh litiumion batteri. "Smart" automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

9,8 sek./ 183 km/t/ 76,9 km/l/ 29 g/km. 50 km.

Længde:

4,63 m.

Bagagerum:

447-1408 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 17” letmetal fælge. 205/50-17. Fuld LED forlygter. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat.
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt