- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mazda MX-5 SKYACTIV-G 2,0

100th Anniversary Edition


Køreglæde med fremtidsperspektiver


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er i år 101 år siden Mazda påbegyndte deres bilproduktion. Den japanske fabrik har store traditioner for velkørende og veldesignede biler. Og den lille roadster, MX-5, har på rekordtid fået status som en ægte kultbil. En bil, hvor det alene handler om køreglæde af den ægte slags.

 

Det sidstnævnte har måske meget med generationer at gøre. For hvad er køreglæde? I en tid, hvor der af mange gode grunde er stærkt fokus på elektrificering, sker der en naturlig drejning i retning af mere eller mindre elektriske biler. Reelle elbiler er hurtige, i kraft af elmotorernes unikke karakter med stort drejningsmoment og unikke acceleration. Men på et tidspunkt drejer vejen, og så har de deres udfordringer, fordi de typisk også er ret tunge for overhovedet at kunne tilbyde en brugbar rækkevidde.

 

Den halve vægt

Anderledes er det med MX-5. Den vejer blot 1 ton, den har baghjulstræk som mange nyere elbiler, men den har det, fordi fornøjelsen ved let at styre en bil ind i en kurve og siden blidt men bestemt blive skubbet fremad og ud af kurven er indgroet hos ægte sportsvognsentusiaster. Racerbiler skal være lette, det gælder også køreglade sportsvogne og MX-5 er en bil for dem.

 

Men har en Mazda MX-5 en fremtid, er den form for køreglæde eksisterende om 10 og 20 år? Eller er den erstattet af stilfærdig såkaldt CO2 neutral elbils-kørsel, måske med nye batterityper men ikke nødvendigvis et stærkt elnet til at distribuere den elektriske kraft til alverdens ladestandere?

 

Krystalkugler kan meget, og alt-vidende politikere er gode til at læse krystalkuglernes indhold. Men at fortolke det rigtigt og handle derefter er en noget anderledes udfordring.

 

Syntetisk CO2 neutralt brændstof

Syntetisk brændstof er så småt ved at indtage et lille hjørne i den runde kugle. Brændstof, der produceres ved at optage CO2 fra luften, som planterne gør det ifm. deres fotosyntese. Det er CO2 neutral energiforvandling, hvor brændstoffet kan produceres ved hjælp af vindkraft og solenergi.

 

Og vupti (som nu nok ligger nogle år ud i fremtiden) giver Mazda MX-5 mening også i fremtiden. Så pas godt på den traditionelle køreglæde, smid den ikke bort, og find den så frem, når tiden på ny er til det, hvis ikke politikere uden indsigt har skabt lovgivning, der spænder ben for menneskeliv.



Store perspektiver for den lille bil

Dermed sættes Mazda’s 100 år ekstra meget i perspektiv og det sker med ekstra kraft i den vævre lille bil, som stadig er en eye-catcher og herlig at lytte til, når man lukker op for jubilæum-modellens 184 hestekræfter, hvis lyd næsten uhindret trænger gennem den bordeaux-røde 100-års kaleche og omfavner fører og eventuel medpassager i det lille og lidt trange cockpit i de ligeså bordeaux-røde 100 års sportssæder.

 

En Mazda MX-5 tager man på som et stykke tætsiddende modetøj, der er ikke plads til mere bagage end i en kabinekuffert til flyrejsen, men maskineriet har fået plads nok til at kunne frembringe de mange kræfter, styret gennem den manuelle 6-trins gearkasse. Det er egentlig som det plejer at være, selvom det er første gang undertegnede prøvede den fine 2-liters SKYACTIV-G motor i den lille roadster.

 

Seneste generation af Mazda MX-5 kører nemlig så godt, at den glimrende kan håndtere de mange hestekræfter. Med spærredifferentiale overføres kræfterne til underlaget gennem de forholdsvis brede dæk på 17” fælge, og hvis det går galt, er det næppe bilens skyld men måske førerens overstadige entusiasme, når køreglæden findes frem. Så pas på... den er hurtig, den lille sag.

 

Hurtig som en elbil

0-100 km/t på 6,8 sekunder kan kun de færreste elbiler hamle op med, trods alt. Og de, der kan, vejer op imod toenhalv gang så meget som MX-5. Der er garanti for, at Mazda’en kommer bedst gennem kurverne og er man trigget af andet end et råt omend stilfærdigt drag-race til næste røde lys, kommer den også bedst ind i fremtiden.



Indrømmet: For få år siden så fremtiden alene ud til at være elektrisk. Men den menneskelige opfindsomhed og evne til at finde alternative løsninger på indlysende problemer er heldigvis uendelig stor. Dette har i umiddelbart ikke så meget med Mazdas 100 års jubilæum at gøre, og dog... Den entydige satsning på SKYACTIV-teknologien, som i den aktuelle bil gjorde det muligt i praksis at køre op imod 17 km/l, trods den kraftige motor, og i øvrigt med en temmelig lineær acceleration, der tilnærmelsesvis kan sammenlignes med en elmotors, var nok ikke helt hovedløs.

 

CO2 neutrale brændstoffer

Nogle har antydet, at Mazda haltede bagefter, fordi de ikke bare har massefremstillet elbiler for at undgå europæiske straffeafgifter, men måske er Mazda snarere foran, for fabrikken er dybt involveret i processen, der fører henimod bredere anvendelse af de nye CO2 neutrale brændstoffer – mere om det senere.

 

Og i mellemtiden kan man så for 415.000 kroner fejre 100 års jubilæet med, foruden de iøjefaldende farver, sat i relief af den elegante snowflake hvide perlelak, også hele striben af udstyr, som findes i Selza-versionen, der er 20.000 kroner billigere og hvortil der skal betales separat for lakeringen. Og Selza er helt uden små perspektiverende 100-års logoer hist og her – de kan med tiden vise sig, at blive penge værd, så styr efter jubilæumsmodellen, hvis MX-5 står på ønskelisten.


Adaptivt fuldt LED forlys er standard.

 

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>


Videotest: Mazda MX-5 SKYACTIV-G 2,0 184 hk

Vi har prøvekørt den lille Mazda MX-5 roadster med den nye 184-hestes 2-liters SKYACTIV-G motor. Ægte kørefornøjelse pakket luksuøst ind i 100 års jubilæumsudstyr. Fuld HD.




Model:

Mazda MX-5 SKYACTIV-G 2,0 100th Anniversary Edition

Listepris:

Kr. 415.000

Motor og transmission:

4 cyl. SKYACTIV benzinmotor 2,0 l. 184 hk/7000 omdr./min. 205 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T. Spærredifferentiale. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,5 sek./ 219 km/t/ 14,5 km/l /155 g/km

Længde:

3,92 m

Bagagerum:

130 liter

Værd at bemærke:

17” alufælge. Kaleche i bordeau-rødt stofmateriale. Nøglefri betjening. Fuld adaptiv LED. Multijusterbart læderrat. Fartpilot. Bordeaux røde nappa lædersæder med varme. Klimaanlæg. El-sideruder. 7” skærm. Rear cross traffic alert. Vognbaneassistent. Regnsensor. Bakkamera.


Link til importøren

De bordeaux-røde farver går igen både udvendig og indvendig i 100-års jubilæumsversionen.



Jubilæumsudgaven er udrustet med særlige BBS 17" alufælge.




Kalechen betjenes manuelt og enkelt via et greb over forruden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt