- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mazda CX-5 Skyactiv-G

2,5 194 hk 2WD 6 A/T


Kraftfuld SUV er helt sin egen


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda har altid gået egne veje. Designet er unikt, i teknisk forstand er man gået egne veje og i CX-5 med de seneste opgraderinger og den kraftige 194-hestes Skyactiv benzinmotor står man stærkt i konkurrencen. Men bilen har hverken turbo eller plug-in teknik og gør det så noget: som regel er svaret nej, og på visse punkter har Mazda’en endda en fordel.

 

På den korte bane ser det ud som om, at Mazda har tabt terræn, men ser man lidt ud i fremtiden, er det næppe tilfældet. Mazda har hele tiden hævdet, at forbrændingsmotorerne langt fra er døde. Og parallelt med udviklingen af den nye syntetiske CO2 neutrale brændstoffer og forskellige former for bio-fuel ser det ud som om, at Mazda får meget ret.

 

Viften af drivliner er bred

Det betyder ikke, at den japanske producent af iøjefaldende biler på kanten af premium-klassen har forkastet elektrificering. Mazda har for længst introduceret en fuldt elektrisk bil og i 2022 springer man også med på plug-in hybrid bølgen og lancerer en PHEV.

 

Men så længe infrastrukturen ikke er noget der ligner parat til at håndtere fuldt elektriske biler i større stil – her handler det både om elproduktion og elnettet – og bilerne stadig er langsommelige at lade op, er biler med ”ICE-motorer” (ICE=Internal Combustion Engine) fortsat det bedste valg for de fleste. Og så kan man jo glæde sig over, at de næppe bliver hurtigere forældet på grund af en stigende elektrificering, som måske ikke bliver så markant som bl.a. danske politikere forudser.

 

Agil og trækvillig

Set i det lys står Mazda CX-5 rigtig stærkt. Den er med sine 1509 kg ikke i nærheden af den vægt, som en plug-in hybrid typisk skal bringe med sig overalt. Med sine 194 hestekræfter kan CX-5 2,5 med lethed trække 2 tons. Den er agil og væver gennem kurverne, dels på grund af det geniale G-Vectoring Control system, dels på grund af vægten, men også fordi Mazda altid har prioriteret køreegenskaber højt.

 

En 1,68 meter høj bil med 19,2 cm frihøjde kræver visse kunstgreb for at klare sig godt gennem kurverne. Det har Mazda klaret ved på den ene side, at udnytte den større hjulvandring til at skabe en rimelig, tilgivende affjedring, og på den anden side at montere 225/44-19 hjul, der godt nok spidser affjedringen til i berøringen med underlaget, men også giver en god føling og nærkontakt til asfalten, som gør det let at reagere på ændringer i vejgrebet.



Fortræffeligt Skyactiv-samarbejde

Den nye motor er ikke mere ny end at den har været på markedet et stykke tid. Men det første gang, at undertegnede har prøvet den og så i kombination med en 6-trins Skyactiv automatgearkasse. Samarbejdet mellem motor og transmission er fortræffeligt og det styrer direkte ind i Skyactiv tankegangen:



Hvorfor eksempelvis sætte en turbolader på, når man kan klare sig uden? Hvorfor have 7-10 gear, når man kan klare sig med 6? Det er både simplere og billigere at skabe høj-optimerede drivliner som dem, man finder i CX-5 modellerne.

 

Bedre end tallene siger

For motorens vedkommende mærkes den ”manglende turbolader” gennem en meget mere lineær acceleration, som er lettere at styre til perfektion og dermed gær kørslen mere sikker. Der er rigeligt med kræfter over hele omdrejningsintervallet og så ses det gennem benzinforbruget, for WLTP-målemetoden er ikke skabt til ”ikke-turbomotorer”.

 

Det officielle tal er 13,2 km/l, men i praksis kan man let køre meget mere økonomisk. Og det er værd at bemærke, at hvis man ofte kører på benzin alene i en plug-in hybrid, vil man ligeså ofte i praksis opleve et dårligere brændstofforbrug end i en CX-5, bl.a. fordi PHEV’en typisk er flere hundrede kg tungere.

 

Brugen af Skyactiv teknologien genspejles direkte i prisen: 305.000 kroner for den billigste CX-5 og 415.000 kroner for den billigste CX-5 i den prøvekørte konfiguration inklusive det omfattende Cosmo udstyr. Dermed er Mazda CX-5 i vores optik stærkt stillet, også i forhold til de i Danmark afgiftsbegunstigede plug-in hybridbiler.

 

Udstyrs-listen er lang

Helt basalt får man med det såkaldte Sense udstyr Fuld LED lys med forlygtevaskere, dynamisk kurvelys, Rear Cross Traffic Alert, regn- og lyssensorer, ratvarme, sædevarme, p-sensorer for og bag og en meget skarp 10,25 skærm.

 

Går man skridtet op og køber bilen med Sky-udstyr er 19” fælgene standard, det samme er elektrisk bagklap, head-up display og 360 grader kamera. Og Cosmo udstyret omfatter adaptiv fartpilot, lædersæder, elektrisk indstilleligt førersæde, ventilerede forsæder, segmentinddeling i LED forlygterne, Bose lydanlæg med 10 højtalere, nøglefri betjening, paddleshift og sædevarme på bagsæderne. Og helt standard for alle versioner er 506 liters bagagerum, der kan øges til 1620 liter.


 

 

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-5: Succesen fortsætter >>>


On-board videotest: Mazda CX-5 194 hk 2WD

Med ny motor, flere kræfter, finetunet 6-trins automatgear og fin affjedring har Mazda CX-5 alle de egenskaber, der kendetegner en god SUV. Men den har hverken turbo eller plug-in teknik. Er det en fordel eller en ulempe? Fuld HD.





Kodo designfilosofien er med til at give Mazda CX-5 et ganske unikt udtryk.


Model:

Mazda CX-5 2,5 Skyactiv-G Cosmo Aut.

Listepris:

Kr. 45.000.

Motor og transmission:

4 cyl. Skyactiv-G 2,5 l benzinmotor. 194 hk. 258 Nm/4000 omdr./min. 6 aut.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,9 sek./ 195 km/t/ 13,2 km/l /147 g/km

Længde:

4,55 m

Bagagerum:

506-1620 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. G Vectoring Control. Automatisk nødbremse. 19” alufælge. Fuld matrix LED forlys med dynamisk kurvelys. Nøgleløs betjening. El-førersæde. Lædersæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. 10,25” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Sædevarme for og bag. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera. Rear Cross Traffic Alert. Regnsensor. El-bagklap. Bose lydanlæg 10 højtalere.


Link til importøren



Kardantunnelen er beskeden i sin højde.


Mange gennemførte løsninger som fx dette midterarmlæn på bagsædet med 2 USB ladestik og det fleksible bagagerumsdækken, der følger med bagklappen op, understreger at CX-5 er en temmelig gennemarbejdet bil.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt