| KIA har i princippet to 
							flagskibe på modelprogrammet. Det er den store og 
							rummelige SUV, KIA Sorento, og så er det den 
							sportslige coupé-limousine, KIA Stinger. Sidstnævnte 
							er blevet kraftigt opdateret i en grad, så selv 
							pladsforholdene er blevet bedre.   Vi har tidligere ved flere 
							lejligheder prøvekørt KIA Stinger og er hver gang 
							blevet først overrasket over og siden mindet om hvor 
							alsidig KIA er som bilproducent. De har en stærk 
							position på verdensmarkedet, hvad angår elektriske 
							og elektrificerede biler. Men de kan også godt 
							håndtere fx med Stinger at bygge temmelig sportslige 
							biler.   Gennemgribende opdatering Nu har Stinger fået en 
							overhaling. Den er ikke gennemgribende fornyet, men 
							eksempelvis er akselafstanden blevet forlænget til 
							nu 2,905 meter. Det vidner om, at bilen er blevet 
							opdateret i snart sagt ethvert hjørne og også, at 
							KIA tager det alvorligt at skabe en helstøbt bil: 
							Hvis man ændrer lidt hér, er man også nødt til at 
							justere lidt dér for at fastholde harmonien.   Kabinepladsen er blevet 
							bedre, der er større højde ved bagsæderne og 
							siddepositionen er blevet sænket, hvilket i sagens 
							natur både bidrager til mere plads, men også til 
							lidt bedre køreegenskaber pga. et sænket tyngdepunkt 
							(frihøjden er i øvrigt 13 cm). Men det er jo ikke 
							noget, der umiddelbart kan ses.   Umærkbare forbedringer Det kan det nye elektronisk 
							variable udstødningssystem heller ikke, men det 
							bidrager med 3 ekstra hestekræfter, som sandt at 
							sige heller ikke mærkes, men sammenkædet med 
							tilføjelsen af nye features som fremadrettet 
							kollisionsassistent, som dog heller ikke mærkes før 
							man er i den kritiske situation, begynder 
							fornemmelsen af en helt igennem forbedret bil så 
							småt at melde sig.   Den elektronisk ECS undervogn 
							er til gengæld direkte mærkbar og en stor fordel, 
							fordi den forholdsvis tunge bil på små 1800 kg godt 
							kan have brug for på den ene side en stram 
							affjedring ved hurtig kurvekørsel og tilsvarende en 
							komfortabel afvisning af ujævnhederne, når man 
							benytter den som landevejscruiser.   Masser af kræfter Motoren er fortsat en 3,3 
							liters turbo benzin V6’er, der så nu yder 370 hk og 
							leverer et gigantisk drejningsmoment på 510 Nm i 
							området fra 1300-4500 motoromdrejninger/minut. Den 
							er yderst fleksibel og underbygger både det 
							sportslige islæt, når speederen trædes i bund, og 
							det komfortable ved blot at justere farten uden at 
							bekymre sig om kræfterne. Der er nok af dem, hele 
							tiden. Man har i øvrigt flere køre-indstillinger 
							hvor især ”smart” indstillingen gør det rigtig godt 
							og helt uproblematisk. 
 
							 
  
 Benzinøkonomien er i 
							overensstemmelse med bilens kraft potentiale. De 9,1 
							km/l jf. WLTP er til at regne med, men man skal nok 
							ikke bekymre sig så meget om benzinforbruget, hvis 
							man køber en Stinger. Det er andre ting, det handler 
							om. Begrebet køreglæde er helt intakt i en sådan 
							bil. Bilen har fortsat All Wheel Drive og 
							forskellige for- og baghjul: 225/40-19 foran og 
							255/35-19 bagtil. Godt hjulpet af et effektivt 
							spærredifferentiale giver de på den ene side en 
							suveræn overførsel af kræfterne til kørebanen, på 
							den anden side en tilstrækkelig let og præcis 
							styring, som klæder Stingeren ved hverdagsbrug. 
 
							 
 
  
 Går man lidt til den, fx hvis 
							man slipper hæmningerne lidt løs hvor man må det på 
							en trackday, er GT Brembo bremserne på 350 hhv 340 
							mm en stor sikkerhed, hvis man husker at bruge dem 
							rettidigt.   Udstyr for alle pengene Den prøvekørte version havde 
							et ”GT” som versions-betegnelse. Det indebærer en 
							listepris på 860.000 kroner, men også et omfattende 
							udstyr. Adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, 
							2-zone klimaanlæg og ratvarme er selvklart standard 
							i denne kategori. Dertil kommer elektrisk justerbart 
							rat, elektrisk bagklap, napalæder i kabinen, 
							sædevarme også på bagsæderne, head-up display samt 
							den såkaldte HDA motorvejsassistent, der sikrer 
							bilens position i vognbanen og også tager højde for 
							bevægelser i den øvrige trafik. 
 
							 
 360 grader kamera gør det let 
							at se, hvad der er rundt om bilen og det er en 
							vigtig egenskab, fordi udsynet ikke scorer 
							topkarakterer, hvad det i øvrigt aldrig gør i 
							sportsligt designede biler. Et vel proportioneret 
							Harmon Kardon lydanlæg står for underholdningen, når 
							man vil underholdes af andet end motorlyden, og 
							mange features styres via en 10,25” berøringsskærm. 
 
							 
 Meget er nyt, men ét er der 
							ikke lavet om på: KIA’s unikke garanti. Eneste 
							udfordring er, at Stingeren lægger op til at køre 
							mange kilometer og da garantien er 7 år, maks. 
							150.000 kilometer, kan det være, at 
							kilometerbegrænsningen indtræder før de 7 år er 
							gået... 
  |