- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Ceed SW 1,5 T-GDi MHEV 160 hk GT-Line 7-DCT


Nem, tilgængelig og mild elektrificering


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA er som bekendt en del af Hyundai koncernen og man har gennem en årrække satset målrettet på, at tilbyde hele spektret af drivliner, konventionelle som elektrificerede i en eller anden grad, og også rene elbiler. Den prøvekørte KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er en af de mere moderat elektrificerede af slagsen, den er en ”mild hybrid”.

 

I en mild hybrid får benzinmotoren hjælp af en lille elmotor fx under acceleration og til at reducere benzinforbruget og dermed giver mild hybrid god mening for rigtig mange bilbrugere. Man slipper for at skulle oplade og/eller tænke voldsomt meget over energiforbruget, mens man kører, som man bør i fx en plug-in hybrid, hvis den skal give den ønskede effekt. Det giver frihed, formentlig mange år ud i fremtiden, at man ikke er afhængig af strøm fra elnettet. Og så er det egentlig meget enkelt, at køre en sådan bil, for man gør, som man plejer.



Miljørigtig løsning for de fleste

For mange mennesker, dvs. de allerfleste af os, er de konventionelt motoriserede biler forsat den eneste mulighed for at kunne bruge en bil. Et kabel ud af vinduet på en etageejendom i byområderne er ikke en brugbar løsning, de offentlige ladestandere er stadig ganske få, og indtil der er fundet en hurtigere løsning på opladning af elbiler, er opladningstiden en større begrænsning end bilernes rækkevidde. Så længe der er tankstationer over hele landet og overalt i udlandet, er der ingen vej uden om fossilt brændstof.

 

Men det betyder ikke, at man ikke kan være både økonomisk og miljørigtig i sin bilkørsel. Det er det, man er, med en mild hybrid løsning. Bilen oplader selv det lette 48 Volt batteri under kørslen og benzinforbruget reduceres, så man i henhold til de ret realistiske WLTP målemetoder kan køre 17,5 km/l – et tal, der holder udmærket i praksis.

 

Mere økonomisk og længere garanti

KIA Ceed har en søstermodel i form af Hyundai i30, som findes i en i princippet identisk udgave. Visuelt er bilerne dog meget forskellige fra hinanden, forhandler-netværket er også forskelligt, ja selv garanti betingelserne er forskellige – KIA giver 7 år og Hyundai 5 år (til gengæld med ubegrænset kilometertal). Men opsætningen af de to søstermodeller er forskellig.

 

Det kan læses på to centrale værdier: Acceleration og benzinforbrug. Ceed’en kører 17,5 km/l mod i30’erens 16,4. Til gengæld tager det 8,8 sekunder, at nå de 100 km/t mod 8,6. Men med hånden på hjertet: I praksis føles de to biler så ens, at ikke engang informationen om de forskellige værdier gør nogen forskel for undertegnede. Det gør udseendet og visse betjeningsfunktioner til gengæld.

 

Udseende og funktion

Hvad udseendet angår skal hjertet tale med. Hvad funktionen angår lidt det samme. Hvis man fx vil deaktivere vognbaneassistenten, fordi der er risiko for glat vej og man gerne vil være sikker på, at man ikke tror at man har mistet fodfæstet, blot fordi systemet forsøger at skubbe bilen tilbage midt i sporet, klarer man sig i KIA’en med et enkelt tryk på en knap. I i30 skal man igennem flere skærmmenuer for at igangsætte processen – vel at mærke efter hver gang, motoren har været slukket.



GT-Line udstyret er topudstyret på en Ceed. Det er sportsligt og inkluderer fx alu-pedaler, to-farvet indtræk, et D-Formet rat og paddleshift til betjening af 7-trins dobbeltkoblings automatgearet, hvis man ikke vil lade det klare tingene selv – hvad det i øvrigt gør udmærket (se on-board videoen her på siden). GT-Line omfatter også adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, el-ruder ved bagsædet, bakkamera, sædevarme og ratvarme.

 

Sportslig harmonisk

Og på sports-fronten også særlig GT-Line styling samt 16” skivebremser foran samt 225/45-17 hjul modsat 225/40-18 hjulene på i30 modellen. Det giver på den ene side en god og spændstig berøring med asfalten, men også en mere tilgivende respons på især de små ujævnheder. I samspil med en lydløs motor og behersket vindmodstand får man en god komfortabel køreoplevelse. I øvrigt er frihøjden officiel 0,5 cm lavere på GT-Line modellen. Det underbygger spændstigheden og medvirker også til en lavere luftmodstand. Måske er en del af den gode benzinøkonomi også et resultat af det.



Køreegenskaberne er også i god harmoni med Ceed’ens SW-natur. SW betyder frit oversat Stationcar, dvs. god plads ude bagtil og dermed er der lagt op også til lange køreture – uden behov for opladning undervejs. Man tanker bare op. Køreturen ved især høj hastighed lettes af multilink baghjulsophænget, som stabiliserer bilen og gør kørslen mere afslappet.



Alskens ekstraudstyr

Dertil kommer så på den prøvekørte bil ekstraudstyr for 75.000 kroner lagt oven i GT-Line-prisen på 315.000 kroner. Fuld LED forlygter til 13.000 kroner kan på det varmeste anbefales. Elektrisk bagklap med smart-funktion, så den åbner automatisk, hvis man blot lige venter 3 sekunder bag bilen (med nøglen i lommen, altså), er også rigtig godt. Nøglefri betjening er i det hele taget en god ting og koster 9000 kroner (inklusiv trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan). Men om man har brug for et panorama-soltag, selv på en lun forårsdag – det må være lidt af et temperamentsspørgsmål.


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: KIA Ceed SW Mild Hybrid 160 hk

KIA Ceed udmærker sig ved at være meget nem at gå til, den er økonomisk og velkørende. Se selv. Fuld HD.




Model:

KIA Ceed SW 1,5 T-GDi MHEV 160 hk GT-Line 7-DCT

Listepris:

Kr. 314.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin, 48V Mild-Hybrid. 160 hk/5500 omdr./min. 253 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 trins DSG. Forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,8 sekunder/ 210 km/t/ 17,5 km/l/ 131 g/km.

Hjul, for / bag:

225/45-17

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

512-1581 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Aut. nødbremse. 17” alufælge. Adaptiv fartpilot. Vognbaneassistent. Multijusterbart D-formet læderrat. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. Bakkamera. p-sensorer for og bag. Garanti: 7 år garanti/150.000 km.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt