- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford S-Max ST-Line 2,0 EcoBlue 190 hp A8


En svunden tid med masser af liv og mening


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der har det med at gå både mode og politik i såvel danskernes bilvalg, deres biltilbud og ikke mindst deres afgifter til staten. ”Har du penge, så kan du få, har du ingen, så må du gå”. De gamle ord fra den gamle sang passer godt på den prøvekørte Ford S-Max med 190-hestes dieselmotor. I givet fald er det syv personer, der må gå eller alternativt tage toget, og det er ikke altid den bedste forretning for den, der ellers ville køre bil.

 

Ford S-Max i den prøvekørte udgave har 7 siddepladser. Og helt så galt er det ikke med økonomien, sådan lidt isoleret betragtet. Og hvad det politiske angår, så er en moderne dieselmotor trods de mange kræfter bestemt ikke voldsomt forurenende. Det kunne i hvert fald være meget værre, for med SCR-katalysator er udslippet af kvælstofilter beskedent og en CO2 udledning på 166 g/km – et tal, der oven i købet kan omsættes i praksis.

 

Lav kilometerpris

I øvrigt er både pris, brændstofforbrug og forurening stort set den samme for en S-Max med dieselmotor og en S-Max Hybrid. Og kan man klare sig med mindre og stort set ligeså lidt forurenende og forbrugende motorer bliver de også billigere.

 

Det betyder fx., at når man først har anskaffet bilen, kan 7 personer køre 100 km for godt 70 kroner til brændstof og det er jo billigt. Køber man en togbillet, som ikke engang bringer en frem til slut destinationen, endsige henter en på udgangspositionen, er prisen omkring 100 kroner – pr. person…

 

Stort tjek-tegn

Indrømmet, da skal man først have betalt mindst 370.000 kroner for at komme i gang, og det er dér ”har du penge” kommer ind. Den prøvekørte 190 hestes version koster en lille halv million, slitage og vedligehold kommer oven i. Men for dem, der økonomisk kan håndtere den sag, er der sat et stort tjek-tegn ved en S-Max. Den kører oven i købet til tiden og er typisk meget hurtigere fremme end de offentlige bestemt ikke helt billige alternativer.

 

Men afgiftslovgivningen favoriserer ikke præcis den biltransportform, hér kender statskassens appetit ingen grænser: 5.800 kroner om året i ejerafgift, blot fordi der bruges fossile brændstoffer. De penge er med til, at dække den tabte indkomst ved salg af elbiler uden afgift, biler, som tanker energi, der ikke med garanti er produceret forureningsfrit. Undertegnede er stor tilhænger af elektrificering, misforstå det ikke, men en gang imellem kan det fastslås, at det er en ubestemmelig overgangstid, vi lever i, og regnestykket virker til tider noget uafbalanceret, for nu at udtrykke det mildt.

 

Campingtrækker af format

Det virker også uafbalanceret set i lyset af, at hvis man gerne vil have en bil med plads nok, og måske også gerne vil hægte en campingvogn bagpå, fordi man måske ikke her i Corona-tiden har haft mulighed for at sikre et ferieophold i eget eller lejet sommerhus, skal der en bil til som Ford S-Max. Med 190 hestekræfter må man trække 2000 kg. Det må ingen elbil og de færreste plug-in hybridbiler, som jo begge har nok at slæbe på, blot i sig selv.



S-Max med dieselmotor vejer 1734 kg, hvilket er nogle hundrede kg mindre end tilsvarende elektrificerede biler. Det indebærer, at den er overraskende velkørende. Og med tilføjelse af ”mode-elementet”, er den jo ingen SUV, så den har ingen gigantisk frihøjde, som giver sus og støj under bilen. Den er støjsvag og kvik, hvis man altså kan klare sig med at nå 100 km/t på 9,7 sekunder, hjulpet af en virkelig god 8-trins automatgearkasse.

 

Hurtig på den lange bane

Det er naturligvis ingenting i sammenligning med en elbils typiske fartformåen, ikke på den korte bane i hver fald, men inkluderer den lange bane en tur ned ad de tyske Autobahns, er en topfart på over 200 km/t ikke at foragte. Ikke, at man behøver køre så hurtigt, men tallet er udtryk for bilens mange kræfter, og det tager fortsat kun nogle få minutter at ”lade op” til yderligere mange hundrede kilometer.

 

Dieselmotoren er i øvrigt ny og udmærker sig ved at være mere responssiv og bidrager også til det lavere støjniveau. Den er en del af et generelt facelift på S-Max, som også omfatter opgraderet adaptiv fartpilot med stop & go funktion, et nyt viskersystem (se on-board videoen også af den grund), et adaptivt lyssystem og det hele er ekstra pænt klædt på af ST-Line udrustningen.

 

Komfortabelt kørende

ST-Line inkluderer 18” alufælge (235/50-18 dæk), en lidt mere spændstig sportsundervogn, der især gør sin gavn ved frisk kurvekørsel, dellæder indtræk, el-forsæder, gearskiftepaler bag det perforerede læderrat samt rent gejl, når det kommer til de røde bremsekalibre. Inden ST-Line har Titanium niveauet klaret 8” berøringsskærm, nøglefri betjening, varme i rat, sæder og forrude, en såkaldt intelligent fartpilot, der med lidt undtagelser iblandt tager højde for eksempelvis fartbegrænsninger, automatisk fjernlys, elruder for og bag samt 2-zone klimaanlæg.



På den måde er man faktisk ret komfortabelt kørende, man kommer tørskoet frem og slipper på den korte bane med en lavere ”billetpris”, uanset man blot er en enkelt person i bilen. Så helt galt er det nok ikke, om end der i undertegnedes optik stadig er en ubalance i regnskabet i forhold til markedets mobile alternativer. Desværre hører en multibil/MPV som S-Max lidt fortiden til, den er som sådan en uddøende race og det er egentlig trist, for man kommer hurtigt til at holde af den, den giver rigtig mange muligheder og giver fortsat masser af mening for rigtig mange mennesker.








Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: Ford S-Max 2,0 EcoBlue A8
Den er ikke elektrisk, den kører på diesel. Alligevel er den både økonomisk, lavt forurenende og fremfor alt tilgodeser den en masse praktiske formål. Vi har prøvekørt Ford S-Max med 7 sæder og en økonomisk dieselmotor - og sætter tingene i relief. Fuld HD.



Model:

Ford S-Max 2,0 EcoBlue A8 ST-Line

Listepris:

Kr. 494.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbodiesel. 190 hk. 400 Nm/2000-3000 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sek./ 208 km/t/ 15,9 km/l / 167 g/km

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

285/965/2020 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse.  Sportsundervogn. 18" alufælge 235/50-18. Røde bremsekalibre. Automatisk fjernlys.  Nøglefri betjening. Intelligent Fartpilot. Forrudevarme. El-forsæder med varme. Dellæder. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme og paddleshift.


Link til importøren
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt