- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Hybrid 155 hk


Super-hybridens sportslige side


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at have prøvet Fords kompakte mild hybrid 3-cylindrede 1-liters EcoBoost motor i flere forskellige modeller har man et klart indtryk af, hvorfor den motor over tiden har fået så mange roser. Den er kompakt (motorblokken kan stå på et A4 ark), den er let og økonomisk men den er frem for alt smidig og tilpasningsvenlig. Trods størrelsen er den også ret sportslig, især i maskinrummet på en Ford Fiesta.

 

Og den er bestemt fortsat helt i tråd med tiden. Og nu var turen så kommet til den populære Ford Fiesta. En noget mindre og på mange måder meget anderledes bil end fx den Ford Focus Stationcar, vi senest har oplevet den lille motor i. Det sportslige kommer især til udtryk i ST-Line varianten med spændstig sportsundervogn og 17” fælge med 205 mm brede 45 procent lavprofil dæk. Den er født som en sjov og sportslig kompaktbil – intet under at det er den model, Ford benytter som udgangspunkt i kampen om verdensmesterskabet i rally.



Billige kræfter

Ford Fiesta findes naturligvis også i en regulær ST-udgave med 200 hestekræfter, den koster mindst 270.000 kroner i den såkaldte ST2 udgave og er noget mere forslugen. Men er man forelsket i Fiesta og kan lide sportslige køreevner, løser mild-hybrid udgaven opgaven det meste af vejen.



Med 155-hestes motoren i maskinrummet når man i Hybrid-Fiesta’en 100 km/t på 8,9 sekunder, hvis man er hurtig på 6-trins gearskiftet. Den kører mindst 19,2 km/l iht. WLTP og som videoen her på siden også illustrerer, kan man køre meget økonomisk med den ved bykørsel, så WLTP-tallet er absolut realistisk.



Fartoplevelsen dominerer

Den er et halvt hundrede kg tungere end en tilsvarende model uden hybrid drivlinen, som inkluderer et 48 Volt litium ion batteri plus en 15-hestes elmotor, men sandt at sige fornemmes mervægten næsten ikke, hvilket også kan tilskrives de førnævnte hjul. Og fordi Fiesta er født med så gode køreegenskaber er fartoplevelsen klart den dominerende.

 

Sammenlignet med førnævnte Focus samt Puma, som vi også har kørt med 155-hestes motoren, er Fiesta som nævnt en meget anderledes bil. Den er blot 4,07 meter lang og derfor væver omkring hjørnerne, godt understøttet af den fine torsions bagakselkonstruktion, som Ford har skabt til Fiesta. Støjniveauet er lidt højere, hvilket kan tilskrives størrelsen, der ikke giver helt de samme muligheder for at støjreducere som de større modeller. Og så skal der trods alt også være sammenhæng mellem prisen på en Fiesta og en Focus, som er rundt regnet halvanden gang så dyr.

 

Udstyret underbygger oplevelsen

ST-Line udstyret underbygger den sporty oplevelse, og det ville også være mærkeligt andet. Foruden hjul og affjedring er ST-Line nemlig også stylet, som var den en regulær ST – noget der ikke er uvigtigt i en kompakt bil, der måske i særlig grad appellerer til det yngre publikum – men som de ældre dog også kan have glæde af. Pas dog på med sportssæderne, prøvesid dem inden købet gennemføres – bare et forslag...



Den prøvekørte bil var iført udstyret fra ”X-pakken”, som bl.a. omfatter automatisk op- og nedblænding, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle, trådløs opladning af mobiltelefonen, trafikskilte genkendelse, navigation og B&O skræddersyet audioanlæg. X-pakken koster blot 13.000 kroner oven i ST-Line versionens grundpris på 204.300 kroner og er alle pengene værd.





Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: Ford Fiesta 1,0 Mild Hybrid 155 hk

Vi har suppleret prøvekørslen af Ford Focus med 155-hestes Mild Hybrid motor med en test af Ford Fiesta med en tilsvarende motor. Det gør den ret frisk at køre - især iklædt ST-Line setup'et. Fuld HD.




Model:

Ford Fiesta 1,0 5d EcoBoost Hybrid (MHEV) ST-Line X

Listepris:

Kr. 217.300

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 155 hk. 190+50 Nm/1900-5500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,9 sek./ 205 km/t/ 19,2 km/l / 125 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

311-1093 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse.  Sportsundervogn. 18" alufælge. Nøglefri betjening. Fartpilot. Sportsforsæder med varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. B&O anlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Navigation.


Link til importøren









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt